HK plaatsen of niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lippe

HK plaatsen of niet?

Bericht door Lippe » vr 22 jun 2018, 15:50

Is het nog zinvol nu een HK te plaatsen?

Ik heb namelijk de indruk dat het wel zo'n beetje gebeurd is met de dracht in Nederland. De lindes zijn uitgebloeid en van een verdwaalde liguster e.d. in de wijk verwacht ik geen echte explosie meer. Daarbij is de langste dag geweest en zal de omvang van het broednest af gaan nemen, waardoor er meer opslagruimte in de BK beschikbaar komt.

Hoe denke jullie hierover?

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Hans » vr 22 jun 2018, 17:08

Ik plaats ze nog volop, maar bij mij komt nog veel binnen. Afhankelijk waar je staat, de grootte van het volk en de dracht in je omgeving. In het bos halen ze tot in september.

Vergis je niet, grote volken blijven nog lang groot. Ook in augustus nog.

Gr. Hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Hans van der Post. » vr 22 jun 2018, 19:59

Wat bloeit tot september in het bos bij jou?

Ik imker in een woongebied met veel afwisseling. De hoofdracht is dit jaar afgelopen, mede door de harde wind en droogte.
Het "pruttelt" nog na. 10 augustus de voerbakken er op en 10 september klaar.
Daarna als het met het weer meezit een stuifmeeldracht van de klimop.
!Hans.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Hans » vr 22 jun 2018, 22:27

Er bloeit veel Linde en Braam. Daarnaast zeer veel Phacelia. In Augustus nog boshoning van de luizen en ik hoop op Heide.

Vorig jaar viel het tegen. Nu is het als 2016 toen er ook veel dracht was hier.

Ook worden de akkerranden trouwens door de eigenaren ingezaaid met bijenplanten. Ik heb het getroffen.

De drie in de achtertuin doen het ook goed. Ze halen daar honing tot einde juli. Dan is het over.

Groet,
Hans

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door crunx » vr 22 jun 2018, 22:49

Je kunt hem nog zeker plaatsen.
Als ze het uitbouwen heb je mooi voordeel in het voorjaar.

Of je kunt werken richting de winter en ze inwinteren op een HK met daarop een broedkamer. Dat wordt ook veel gedaan

Lippe

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Lippe » za 23 jun 2018, 14:19

Wellicht dat in het bos de dracht nog wat langer aanhoudt. Ik sta zelf in de stad en daar is het nu wel gebeurd heb ik het idee. Voor de uitgebouwde HK’s hoef ik het niet te doen.
Ik laat ze de HK’s de komende week wel afvullen en zet niks meer bij. Mocht er toch meer binnenkomen dan gedacht, dan mogen ze het houden.
Inwinteren doe ik wel met een HK eronder, maar alleen omdat het volk nog te groot is en omdat de wind er dan niet zo direct onderdoor waait. Maar daar plaats ik geen of alleen per ongeluk bebroede ramen in. De consensus dat ze een trapje nodig hebben door wat ramen in het midden te plaatsen is namelijk onzin. Ze kruipen langs de kant omhoog en uithangen doen ze ook prima zonder ramen. Ik hou mij HK ramen liever in de opslag, hetgeen bebroed is geweest gaat de smelter in.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door tomer » za 23 jun 2018, 18:08

Vorige week enkele HK's bijgezet en vandaag gecontroleerd. Er is nog een beetje binnengekomen, maar ik denk dat het oogstseizoen nu ongeveer gedaan is hier. De lindes zijn uitgebloeid, kastanje bloeit nog wel, maar er komt minder binnen dan verwacht. Volgende week broedafname, bijenuitlaten zetten en slingeren. Dan laat ik ze de broedbak terug volledig uitbouwen en kan het inwinteren alweer beginnen... :o In het najaar halen ze nog wat extra kilo's van klimop en groenbemesters.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Tieme » za 23 jun 2018, 21:43

Ik heb ook nog honingkamers bijgeplaatst. Vergis je niet. In Deventer bloeien er nog steeds lindes en in de plantsoenen kun je ook nog dracht krijgen van sneeuwbes bijvoorbeeld. In de stad houdt de dracht lang aan.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door Hans » za 23 jun 2018, 23:02

Overigens, niet alle Lindebomen bloeien tegelijk. In het bos staan ook veel Zilverlindes en die bloeien als laatste. Dus de bloeitijd in het bos is redelijk verdeeld.

De boswachter vertelde me dat hij onder de indruk was van het gezoem als hij onder de Lindebomen doorloopt. Druk bezocht :D

Vandaag nog broedkamers bijgeplaatst. Volken met jonge koninginnen zijn in opbouw en hebben ruimte nodig de komende tijd. Het seizoen is nog niet afgelopen :wink:

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HK plaatsen of niet?

Bericht door A.A. Staals » zo 24 jun 2018, 08:03

Tieme schreef:Ik heb ook nog honingkamers bijgeplaatst. Vergis je niet. In Deventer bloeien er nog steeds lindes en in de plantsoenen kun je ook nog dracht krijgen van sneeuwbes bijvoorbeeld. In de stad houdt de dracht lang aan.
Hier (vaak vraag ik me af waar is hier op dit forum) bloeien nog massa's linde bomen, maar geen bij op te zien (alleen heel veel hommels).
Dicht bij mijn stand staat nog een linde die pas bloeit, nog veel knopjes die open moeten komen. Dit is geen zilver linde die bloeit al langer.
Er komt geen nectar binnen, beetje stuifmeel. Tamme kastanje zie ik wel wat bijen op, maar staan er weinig. Al zeker 14 dagen zijn de bijen op zoek of iets te roven valt.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten