ivm darrenbroed

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijenkoning07
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 06 feb 2015, 19:56
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): carnica en Buckfast
Locatie: Vught
Contacteer:

ivm darrenbroed

Bericht door Bijenkoning07 » di 26 jun 2018, 08:35

Ik had een darrenbroedige werkster op een 6 ramer zitten. In eerste instantie alle ramen een 10-tal meter van de kast afgeslagen en hopen dat ze niet zou terugkeren. Tevergeefs!! Een collega imker zei me dit te doen op minstens 750 meter afstand van de kast in wat hoger (?!!!) gras. Dus ik zijn raad opgevolgd . En wat blijkt; slechts enkel bijen keren terug op de oude plek? Ik ben naar 3 dagen gaan kijken waar ik de ramen afgeslagen heb en zie daar de bijen nog steeds tussen het gras liggen? Herkennen jullie zo’n verhaal?

groet,
Henk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: ivm darrenbroed

Bericht door Jaap v.Popering » di 26 jun 2018, 08:47

Bijenkoning07 schreef:I Ik ben naar 3 dagen gaan kijken waar ik de ramen afgeslagen heb en zie daar de bijen nog steeds tussen het gras liggen? Herkennen jullie zo’n verhaal?

groet,
Henk
Is het geen darrenbroedig moertje geweest dat zij daar nog tussen zit waar zij dan bij kunnen blijven .

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: ivm darrenbroed

Bericht door Eddy Geurtsen » di 26 jun 2018, 16:48

Het lijkt me logisch dat bijen terugkeren naar hun kast als je ze voor de kast afslaat.
Volgens mij is het een fabeltje dat eierleggende werksters niet zouden kunnen vliegen. Waarom zou ze niet kunnen vliegen?
Het afslaan op grotere afstand heeft tot gevolg dat de bijen waarschijnlijk buiten hun actieradius zijn afgeslagen, waardoor ze niet meer terug kunnen keren.
Misschien was de zwavellap een humanere oplossing, in plaats van afkloppen in het hoge gras en laten liggen....

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ivm darrenbroed

Bericht door BBBeez » di 26 jun 2018, 17:33

Een 10 tal meter afslaan is geen probleem. De leggende werksters worden door de wachterbijen afgestoken als binnen proberen te dringen.

Ik denk dat Jaap gelijk heeft. Oude werksters zouden naar de oude plek moeten vliegen. Een darrenbroedig moertje houd ze in het gras.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 64 gasten