Varroa test

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Varroa test

Bericht door Cindy1988 » di 03 jul 2018, 13:01

Goedemiddag allen,

Ik heb nu sinds een week of 3/4 een volk thuis op de uitbouw staan.
Door ze wat bij te voeren zijn ze de ramen lekker aan het uitbouwen en dat gaat goed.
Nu vraag ik me alleen af wanneer het verstandig is een varroa check te doen, wat raden jullie aan?
En doen jullie dit door een papiertje met olie op de varoalade te schuiven of de poedersuikermethode?

Alvast bedankt!!

Lippe

Re: Varroa test

Bericht door Lippe » di 03 jul 2018, 15:25

Je kunt nu al wel en varroacheck doen, dan weet je al wat de varroadruk is. Over een week of 2 beginnen met behandelen. Er zijn ook CO2 testers, maar die zijn wat prijziger geloof ik.

Ik gebruik zelf overigens geen lades, behalve in het vroege voorjaar als het broednest al in opbouw is, maar er toch onverwachte vorst op komst is. Ik heb wel eens een poedersuikertest gedaan, maar heb en maak daar te weinig voor. Ik behandel wanneer de HK's er midden juli af gaan met een blokbehandeling hiveclean, alle volken tegelijk. Omdat het een 'zachte' middel is vind ik het niet nodig om eerst de varroadruk te bepalen, omdat er geen schade aan het broednest oid plaatsvindt. Bij mierenzuur zou ik dit wellicht wel doen. Dit sterke middel zou ik alleen gebruiken wanneer het echt nodig is.

Ik begin uiterlijk half juli te behandelen, omdat mijn volken in de regel niet zwermen. De varroadruk kan dan behoorlijk oplopen. In augustus worden de winterbijen geboren en het is beter om te zorgen dat de generatie bijen die de winterbijen moeten verzorgen al vrij zijn van varrroa. De hoeveelheid varroa loopt net iets achter op de hoeveelheid bijen. Wanneer het broednest aan het krimpen is zijn de varroa op hun hoogtepunt. Resultaat is dan weinig broed om in te stappen, maar wel veel varroa en dat betekent dat juist die belangrijke winterbijen met de hoogste varroadruk in het jaar te maken krijgen. Daarom ben ik er ook niet zo'n fan om naar de heide te gaan. Wanneer je ze weer thuis hebt staan na de dracht, moet je bijna per definitie je winterbijen gaan behandelen en dan ben je in mijn beleving te laat, maar dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Varroa test

Bericht door Tieme » di 03 jul 2018, 15:34

Hi,

Je kunt de poedersuikertest doen of een monster bijen invriezen en daarna uitspoelen. De werkwijze kun je vinden in het methodenhandboek van beebreed dat op beebreed.nl te vinden is.

Het is even betrouwbaar. Je zult het enkele keren moeten herhalen, omdat je soms een onterechte blanco proef krijgt (geen mijten in je monster) dat komt begin Juli nog wel eens voor (meeste mijten nog in broed). Vanaf midden Juli is dit betrouwbaarder. Tellen op de plank is wat minder betrouwbaar maar voor een indruk wel voldoende.

groeten,
Tieme

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Varroa test

Bericht door Cindy1988 » di 03 jul 2018, 16:01

BuzzLightyear schreef:Zeker als dit een broedaflegger was is er een tijdje een broedstop geweest waardoor varroa tijdelijk niet kon vermenigvuldigen.
Het was inderdaad een broefaflegger die ik heb overgenomen.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Varroa test

Bericht door Cindy1988 » di 03 jul 2018, 16:06

Tieme schreef:Hi,

Je kunt de poedersuikertest doen of een monster bijen invriezen en daarna uitspoelen. De werkwijze kun je vinden in het methodenhandboek van beebreed dat op beebreed.nl te vinden is.

Het is even betrouwbaar. Je zult het enkele keren moeten herhalen, omdat je soms een onterechte blanco proef krijgt (geen mijten in je monster) dat komt begin Juli nog wel eens voor (meeste mijten nog in broed). Vanaf midden Juli is dit betrouwbaarder. Tellen op de plank is wat minder betrouwbaar maar voor een indruk wel voldoende.

groeten,
Tieme
Op de cursus hadden we een A4 ingesmeerd met olie op de varroabodem geplakt en die onder de segeberger geplaatst die daar dan 24 uur of 48 uur (moet ik even nakijken) bleef zitten. Bij het weghalen de mijten tellen en op basis daarvan bepalen wel/niet behandelen.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Varroa test

Bericht door Cindy1988 » di 03 jul 2018, 16:10

Lippe schreef:Ik behandel wanneer de HK's er midden juli af gaan met een blokbehandeling hiveclean, alle volken tegelijk. Omdat het een 'zachte' middel is vind ik het niet nodig om eerst de varroadruk te bepalen, omdat er geen schade aan het broednest oid plaatsvindt. Bij mierenzuur zou ik dit wellicht wel doen. Dit sterke middel zou ik alleen gebruiken wanneer het echt nodig is.

Ik begin uiterlijk half juli te behandelen, omdat mijn volken in de regel niet zwermen.
Die van mij ga als het goed is ook niet zwermen omdat het een aflegger is en ze nog moeten groeien, is het dan inderdaad slim ze ook half juli te behandelen?

Ik ben niet bekend met hiveclean, zal er eens wat over lezen. Tot nu toe hebben we poedersuiker, mierenzuur en oxaalzuur behandeld bij de cursus. Ik weet zo ook even niet meer welke bij open broed en welke nou bij gesloten broed van toepassing is, haal ze steeds door elkaar :roll:

Lippe

Re: Varroa test

Bericht door Lippe » di 03 jul 2018, 16:58

Oxaalzuur is alleen bij open broed, mierenzuur dringt ook in het broed door:)

Mijn cursus in 2015 was ook op oxaalzuur en mierenzuur gebaseerd, maar heb de zomerbehandeling datzelfde jaar nog uitgevoerd met HiveClean. Hiveclean of de huidige vervanger VarroMed is wel duurder, maar ik vind persoonlijk dat het gebruiksgemak en aanslag op het volk zwaarder weegt. VarroMed is wel flink duurder is dan HiveClean.

Ik zou na een eventuele check beginnen met behandelen als ik jou was.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Varroa test

Bericht door Cindy1988 » vr 06 jul 2018, 12:42

Lippe schreef:Oxaalzuur is alleen bij open broed, mierenzuur dringt ook in het broed door:)

Mijn cursus in 2015 was ook op oxaalzuur en mierenzuur gebaseerd, maar heb de zomerbehandeling datzelfde jaar nog uitgevoerd met HiveClean. Hiveclean of de huidige vervanger VarroMed is wel duurder, maar ik vind persoonlijk dat het gebruiksgemak en aanslag op het volk zwaarder weegt. VarroMed is wel flink duurder is dan HiveClean.

Ik zou na een eventuele check beginnen met behandelen als ik jou was.
Bedankt, ik denk dat ik ze dan dit weekend ga behandelen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten