Hoeveel volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Hoeveel volken

Bericht door GerritenMonika » wo 04 jul 2018, 21:47

Ik was benieuwd naar hoeveel volken jullie imkers hebben en in hoeverre het werkbaar blijft.

Ik ben dit jaar flink gegroeid in aantal volken wat ik erg fijn vind maar soms ook heel veel werk dan nog niet te spreken over de hoeveelheden benodigd materiaal...en de hieraan verbonden kosten.

Natuurlijk gaat het honing opleveren wat voor inkomsten zorgt en volgend jaar de verkoop van wat volken maar ik moet nogal wat verkopen wil weer een beetje balans krijgen...

Ik heb momenteel 14 volken en 1 minivolkje als reservekoningin.

Ik had er vorig jaar nog 5 :shock:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hoeveel volken

Bericht door tomer » wo 04 jul 2018, 22:14

Ik ben ook in 2015 begonnen met 1 volk. Het jaar erna 3 volken ingewinterd, vorig jaar 10 ingewinterd.
Momenteel heb ik 11 grote volken en 19 afleggers... Ik maak elk jaar tamelijk veel afleggers/kunstzwermen om de zwermdrang tegen te gaan en om de mijten onder controle te houden. Ik denk dit jaar 20 volken in te winteren en de rest te verkopen. In het voorjaar wil ik ook nog wat wegdoen, want meer dan 10 grote volken hoeft het zeker niet te worden. Het is inderdaad nogal arbeidsintensief, maar het werken in de bijen gaat nu wel vlotter dan 3 jaar geleden. En na 3 jaar kosten maken, ziet het er naar uit dat ik dit jaar met winst kan afsluiten. Zo kan ik mijzelf eindelijk een kunstraatpers cadeau doen... :D

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Hoeveel volken

Bericht door AnnekeW » wo 04 jul 2018, 22:54

Van 5 naar 14! Via kunstzwermen, scheppen en/of aanschaf? Ik heb nu 5 volken staan en er mag eventueel nog een zesde bij, als er ergens een zwerm verwijderd moet worden bijvoorbeeld. Meer dan dat wil ik niet. Niet vanwege de kosten, maar vanwege het werk. Heb ook een kleine ecologische tuinderij en de piek in het werk is in dezelfde periode als het bijenseizoen. De kosten zijn goed te beperken als je tijd wil steken in het hergebruiken van raampjes. Ik laat mijn bijen hun ramen zelf uitbouwen, en heb dus geen kosten aan de aanschaf van was. En mijn kasten zijn oude opgelapte kasten of zelf gebouwd.
Voor mij is het puur hobby en daarom wil ik het beperkt houden, anders wordt het teveel corvee en dat heb ik al genoeg :D

Lippe

Re: Hoeveel volken

Bericht door Lippe » do 05 jul 2018, 08:42

Ik heb er 7 maar gun me geen tijd om alle kasten echt door te bladeren. Dat doe ik maar 1x per 2 weken voor ieder volk. Om de week de helft. In het voorjaar wel vaker om de ontwikkeling en legruimte etc beter te kunnen volgen.
Voedselvoorraad check ik door de kast iets te liften aan de achterkant of door de dekfolie te spieken.
Zwermstemming check ik veelal door de bovenbak te kiepen en de ramen van onderen te bekijken. Geen doppen, kast weer dicht. Kom ik toch belegde doppen tegen dan breek ik ze weg en verdeel ik het broednest over 2 bakken en plaats wafel tegen het broednest. Als het volk groot genoeg is en er is dracht dan gaat er een 2e HK bij op. In 90% blijft het zwermen dan uit en kom ik geen 2e keer belegde doppen tegen, maar dat zal per ras verschillen.

Zo check ik in een klein uurtje per week 7 volken waarvan ik er 3 of 4 even doorblader.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Hoeveel volken

Bericht door Matthijs » do 05 jul 2018, 11:04

Na een zware winter met veel stormschade (15 in, 3 uit) zit ik nu weer op 15 volken. Deze ga ik vanaf eind juli klaar stomen voor de winter.
Gisterenavond de jonge volken gecheckt en na een periode van schaarste, blijken de dames nu opeens toch een mooie dracht te hebben gevonden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoeveel volken

Bericht door Hans » do 05 jul 2018, 22:16

Ik heb er nu 16 waarvan 13 in het bos en 3 bij mij in de achtertuin.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten