Sluitraam kopen of maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Sluitraam kopen of maken

Bericht door Cindy1988 » vr 06 jul 2018, 11:28

Goedemorgen,

Ik heb even een vraagje, ik vermoed dat ik sluitramen nodig ga hebben voor het inwinteren van mijn volk. Nu zit in daar online naar te kijken en vraag ik mij af of het niet ook zelf te maken is. Zijn er hier mensen die ze zelf hebben gemaakt?

https://webwinkel.bijenhuis.nl/sluitraa ... 1i0p32801/

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Sluitraam kopen of maken

Bericht door Cindy1988 » vr 06 jul 2018, 12:41

BuzzLightyear schreef:Ik maak ze zelf. Bij de bouwmarkt, Gamma/Praxis een dun plaat hout kopen en daar ter plekke op maat laten zagen (kost hooguit 2 euro), krijg je zeker genoeg hout voor 5 sluitblokken en ben je hooguit 10 euro kwijt. Neem een broedkamerraam mee dan weet je precies hoe groot het moet zijn, de buitenranden van het raam, zodat je op de zijkant erop kan lijmen. Zolang het hout niet dikker is dan 6mm dan past het prima, een vulblok kan best iets dikker zijn. Dan met houtlijm de plaatjes vastlijmen op je ramen (waar nog geen kunstraat in is gesmolten).

Ooit had ik het anders gedaan. Ik had een stuk hout over en die heb ik laten zagen naar de binnenmaat van mijn raam en die toen aan de binnenkant vastgeplakt. Dan heb je dus een massief sluitblok dat heel zwaar is, onhandig en duur.
Bedankt voor de tip!! Ik ga mijn man aan het werk zetten :be8:

FrederiqueM
Berichten: 37
Lid geworden op: za 26 aug 2017, 16:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Sluitraam kopen of maken

Bericht door FrederiqueM » za 07 jul 2018, 09:27

Hai,

Ik pak ook een oud broedraam zonder kunstraat en koop vloerplaat bij de gamma (de dunste variant). Kost voor een grote plaat €1,25. Die zaag je op maat en timmer je vast met kleine spijkertjes. Heb er ook een paar voor de HK gemaakt... als je dan toch bezig bent dan maar alles in één keer.

Succes!

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Sluitraam kopen of maken

Bericht door Cindy1988 » ma 09 jul 2018, 07:31

BuzzLightyear schreef:Ze denkt gewoon ver vooruit. Als je volk nou nu op 5-6 ramen zit en in augustus op 9-10 en je een 11ramer hebt? Dan kan je toch prima sluitblokken gebruiken? Zeker in een kunststof kast maakt het niet veel uit.
Inderdaad vooruit aan het kijken, gezien ik beginner ben probeer ik me vast wat voor te bereiden enz.
Heb inderdaad een 11 ramer, Segeberger. Er moeten op dit moment nog 3 ramen uitgebouwd worden voor ze überhaupt gevuld kunnen worden met broed/voer. Ze krijgen hier wel wat suikerwater voor om ze te helpen. Is inderdaad meer een vraag voor mocht het ze niet lukken of als er een raam leeg blijft dan is het denk het handigste om deze te vervangen door een sluitblok toch?
Een honingkamer zit er niet op, het is nu enkel een broedkamer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten