Eierleggende werksters

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Eierleggende werksters

Bericht door sailor1957 » do 12 jul 2018, 19:52

Bijenvrienden,

Ik heb hier een vraag over eierleggende werksters.
Ik heb een moerloos volk met eierleggende werkster(s) en heb daar vandaag een raam met eitjes ingehangen.
Wat zal het volk nu gaan doen?
Trekt het volk moerdoppen op deze eitjes of wordt dit verhinderd door de eierleggende werkster(s).

Er zijn meerdere meningen over het afslaan voor de kast van de bijen.
Sommigen zeggen dat eierleggende werksters niet kunnen vliegen en andere beweren het tegenovergestelde.

Alvast dank voor jullie antwoord(en).

Sailor

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door Eddy Geurtsen » do 12 jul 2018, 23:09

Reken er maar op dat eierleggende werksters wel kunnen vliegen. Ik heb goede ervaringen met het verenigen met een moergoed volk boven op het moerloze volk.
Ook een moertje in een bevruchtingskastje boven op het voergat geplaatst, werd moeiteloos geaccepteerd.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door sailor1957 » do 12 jul 2018, 23:33

Zou ik in deze tijd kunnen verenigen met een moergoed volk?
Ik dacht dat de meeste kans van slagen in het voorjaar of najaar lag.

Groet,

Sailor

Lippe

Re: Eierleggende werksters

Bericht door Lippe » vr 13 jul 2018, 00:20

Een volk met leggende werksters voelt zich niet moerloos. Verenigen met een moergoed volk vind ik daarom wel riskant. Het is een fabel dat eierleggende werksters niet kunnen vliegen, dat kunnen ze zeker wel. Ze zijn dacht ik alleen niet georienteerd op de kast. Ieder volk heeft wel wat leggende werksters. Dat valt niet op in het geheel want ze worden direct door de rest geruimd.

Wat ik zou doen met meerdere volken op de stal is of de hele handel afslaan, dan vliegen ze verdeeld over de kasten de andere volken binnen en kan het geen kwaad.

Of wekelijks open broed inhangen. Open broed geeft feromoon af dat de het leggen van de werksters onderdrukt. Op het moment dat ze een redcel gaan trekken na een week of 3 een raamkje broed in te hebben gehangen kun je het volk alsnog verenigen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door Hans van der Post. » vr 13 jul 2018, 09:26

Lippe schreef:Een volk met leggende werksters voelt zich niet moerloos. Verenigen met een moergoed volk vind ik daarom wel riskant. Het is een fabel dat eierleggende werksters niet kunnen vliegen, dat kunnen ze zeker wel. Ze zijn dacht ik alleen niet georienteerd op de kast. Ieder volk heeft wel wat leggende werksters. Dat valt niet op in het geheel want ze worden direct door de rest geruimd.

Wat ik zou doen met meerdere volken op de stal is of de hele handel afslaan, dan vliegen ze verdeeld over de kasten de andere volken binnen en kan het geen kwaad.

Of wekelijks open broed inhangen. Open broed geeft feromoon af dat de het leggen van de werksters onderdrukt. Op het moment dat ze een redcel gaan trekken na een week of 3 een raamkje broed in te hebben gehangen kun je het volk alsnog verenigen.
In het rood: waar is in de literatuur te lezen dat leggende werkster kunnen vliegen?
Waar is in de literatuur te lezen dat openbroed het leggen van werksters onderdrukt?
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door Fish » vr 13 jul 2018, 10:56

In honeybee queenright colonies, ov-
ary development in workers is inhi-
bited by queen-produced phero-
mones [1–4] and by the presence of
the brood [5]. It seems that the pres-
ence of the unsealed brood provides
an inhibitory signal stronger than the
queen’s pheromone [6].
Wetenschappelijk artikeltje voor de geïnteresseerden. Of het feromonen zijn wordt dan weer niet genoemd, wel dat de aanwezigheid van open broed de baarmoeder ontwikkeling van werksters tegengaat. Maar of dit ook met terugwerkende kracht werkt? Dit artikel zegt dat de ontwikkeling van de baarmoeder in werksters is om te keren in een moergoed volk, dus ik vermoed dat dit misschien met open broed ook zal werken. Al kan ik dit momenteel nog niet vinden in de literatuur.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door sailor1957 » vr 13 jul 2018, 12:01

Allen,

Dank voor jullie reactie maar heb alleen nog geen antwoord kunnen krijgen op mijn vraag of het volk nu redcellen gaan bouwen op het raam met eitjes wat ik ingehangen heb.
Misschien dat er nog een deskundige wil reageren?
Alvast dank nogmaals.

Sailor

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door Fish » vr 13 jul 2018, 12:07

Nee ze zullen geen doppen aanmaken. Zoals eerder vermeld voelen zij zich niet moerloos.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door A.A. Staals » vr 13 jul 2018, 12:14

Je kunt het best meerdere ramen (uitlopend) broed met aanhangende bijen inhangen.
Na 10 dagen kijken of ze doppen hebben aangetrokken, des gewenst deze breken en dan opnieuw larfjes aanbieden.

ad staals

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Eierleggende werksters

Bericht door sailor1957 » vr 13 jul 2018, 12:48

Allen,

Dank voor jullie reactie.
Ik beraad mij even op de volgende twee mogelijkheden.

Of de ramen afslaan waardoor ze verdeeld worden over de verschillende volken, of meerdere ramen uitlopend broed inhangen zoals geopperd door Ad.

Hartelijke groet,

Sailor

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten