1 broedkamer of...?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

1 broedkamer of...?

Bericht door mach » vr 03 aug 2018, 19:09

Hoi ik heb een vraag waar ik niet zo snel antwoor op kan vinden:

Het betreft 2 volken, allebei bastaard. Ik zit in een gebied waar de dracht zo goed als over is, er komt nog wel wat binnen maar niet veel meer:

Het eerste volk zit op een broedkamer met 2 redelijk gevulde honingkamers met een moerrooster ertussen. Wat me opvalt is dat de honingkamer direct boven de broedkamer naast verzegelde honing ook veel stuifmeel bevat. De honingkamer daarop bevat honingramen met alleen honing. Ik hoef niet perse alle honing van ze te hebben wat mij op de volgende vraag brengt: wat is nu wijsheid, inwinteren op 1 broedkamer of moerrooster weghalen en inwinteren op broedkamer met daarop de honingkamer met voer?

Het andere volk waar ik een vraag over heb zit op 1 broedkamer. Ik heb ze gisteren gecontroleerd en ze puilen echt uit met bijen. Dit was een 6 raams volk van juni die ik gekocht heb. Er zitten zo'n 4 ramen bijna volledig gesloten broed in nu. Mijn vraag is het hier nodig/zinvol om ze extra ruimte te geven op dit moment nog? of het zo laten. Ik heb geen uitgebouwde ramen dus het zou dan kunstraat worden.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 1 broedkamer of...?

Bericht door Hans van der Post. » vr 03 aug 2018, 23:52

Even een vraagje heb je een basiscursus bijenteelt gevolgd?
Als het niet om honing gaat kun je de tweede honingbak van het eerste volk op het volle volk zetten.

En een ding: laat nooit een moerrooster in een volk zitten wat de winter in gaat.
Citaat:
Wat me opvalt is dat de honingkamer direct boven de broedkamer naast verzegelde honing ook veel stuifmeel bevat.
Dit is een heel normale zaak een bijenvolk slaat naast en boven het broednest eerst stuifmeel en dan honing op. :think:
!Hans.

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: 1 broedkamer of...?

Bericht door mach » za 04 aug 2018, 11:13

Hans van der Post. schreef:Even een vraagje heb je een basiscursus bijenteelt gevolgd?
Als het niet om honing gaat kun je de tweede honingbak van het eerste volk op het volle volk zetten.

En een ding: laat nooit een moerrooster in een volk zitten wat de winter in gaat.
Citaat:
Wat me opvalt is dat de honingkamer direct boven de broedkamer naast verzegelde honing ook veel stuifmeel bevat.
Dit is een heel normale zaak een bijenvolk slaat naast en boven het broednest eerst stuifmeel en dan honing op. :think:
bedankt voor je reactie. en ja heb dit jaar de basiscursus gevolgd.

de reden waarom ik het vroeg was omdat ik ergens gelezen had dat het goed is om voor de winter het broednest zo compact mogelijk te maken of maakt dit niet veel uit?

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: 1 broedkamer of...?

Bericht door JackC » za 04 aug 2018, 18:47

Wat me opvalt is dat de honingkamer direct boven de broedkamer naast verzegelde honing ook veel stuifmeel bevat.

Dit is een heel normale zaak een bijenvolk slaat naast en boven het broednest eerst stuifmeel en dan honing op. :think:
Misschien lees ik het verkeerd en zit het rooster tussen de twee honingkamers, maar bij mij komt het zelden voor dat de bijen stuifmeel opslaan in een honingkamer boven het rooster

mach
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 11:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: 1 broedkamer of...?

Bericht door mach » za 04 aug 2018, 19:20

JackC schreef:
Misschien lees ik het verkeerd en zit het rooster tussen de twee honingkamers, maar bij mij komt het zelden voor dat de bijen stuifmeel opslaan in een honingkamer boven het rooster
het moerrooster zir direct boven de broedkamers. hier zitten 2 honingkamers bovenop

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 57 gasten