broed wordt niet gesloten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

broed wordt niet gesloten

Bericht door tomer » za 04 aug 2018, 00:36

Ik heb het hier ooit al eens gelezen, maar vind het niet onmiddellijk terug.
Onlangs zag ik in een kast een raam broed waarin witte bijenpoppen te zien waren, maar de cellen waren niet allemaal verzegeld. Sommige waren volledig open en sommige maar deels gesloten. Het waren geen jonge uitlopende bijen, maar nog onrijpe witte bijen. Ze zagen er wel levend en gezond uit. Wat is hiervan de oorzaak? Problemen met de wasproductie of zo?

Edit: na wat opzoekwerk kom ik uit bij "kaalbroed". De oorzaak is niet altijd duidelijk. Kan veroorzaakt worden door wasmotlarven die gangen graven onder de poppen, of door een genetische afwijking... Ik zal volgende week nog eens kijken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed wordt niet gesloten

Bericht door Jaap v.Popering » za 04 aug 2018, 08:47

Bedoel je zoiets ? Wel even kijken of het op slechts enkele ( een ) raampje is of op allemaal ...... Volgens mij is dit sjoemelwas .
IMG_6864.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed wordt niet gesloten

Bericht door tomer » za 04 aug 2018, 13:25

Nee zeker geen sjoemelwas. Voor de rest overal mooi gesloten broed. Als je op google de Engelse term "baldbrood" intikt krijg je wat foto's die er op lijken. Er zullen vermoedelijk 1 of meerdere watmotrupsen onder het broed zitten, dus niets ernstigs.
Op deze site wat meer uitleg en foto's: https://beeinformed.org/2013/04/23/bald-brood/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten