Op Bladhoning inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door Hans » di 07 aug 2018, 21:57

Mijn bijen staan in het bos. Zij overwinteren al jaren op de bladhoning die zij van augustus tm september halen. Ik vul dan nog de resterende kilo's aan met suikerwater. De blad- of boshoning kristalliseert zeer langzaam. Ik slinger soms ramen als het te vol wordt en zorg dat bovenin ruimte is voor opslag van suikerwater. Zo dat zij aan het einde van de winter licht verteerbaar voer hebben. Ik vermoed dat in boshoning wel veel reststoffen zitten die voor veel ballast in de darmen zorgen. Vandaar dat ik stuur op een goede mix van beide. Ieder jaar gaat dit nog goed.

Gr.
Hans

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door crunx » wo 08 aug 2018, 22:40

Vandaag nog even wat van de luizenhoning eraf gehaald.

Qua smaak: Dat doet denken aan Crusli en dan die zonder rozijnen :lol:
Beetje (gebrande) haver, noten, caramel, lichte toon van salmiak maar super zacht van smaak.

Hier laat ik dit jaar in iedergeval een gedeelte van de luizen honing er lekker op. Ze zullen nog even moeten en er komt vast meer binnen.
En anders doe ik ze mijn befaamde recept wat betreft wintervoer :lol:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door tomer » wo 08 aug 2018, 23:46

Ik heb de voorraden bij mijn hoofdvolken gecheckt om te weten hoeveel ik ze nog moet bijgeven voor de winter. Sommige volken hebben maar zo'n 7 kilo in de kast en andere tot 18 kilo. Na de honingafname en broedafname heb ik ze elk 5 kg suiker gegeven (10 kg suikerwater). Voor de rest is het allemaal bladhoning die ze de laatste maand gehaald hebben.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door crunx » do 09 aug 2018, 01:25

tomer schreef: Na de honingafname en broedafname heb ik ze elk 5 kg suiker gegeven (10 kg suikerwater). Voor de rest is het allemaal bladhoning die ze de laatste maand gehaald hebben.
Ik vind het geven van 5kg suiker // 10 kg suikerwater per volk op dit moment wel ERG vroeg.
Ik kan me wel voorstellen dat je broed wil stimuleren, maar "verhoningen" kan ook niet de bedoeling zijn.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door tomer » do 09 aug 2018, 02:52

crunx schreef:
tomer schreef: Na de honingafname en broedafname heb ik ze elk 5 kg suiker gegeven (10 kg suikerwater). Voor de rest is het allemaal bladhoning die ze de laatste maand gehaald hebben.
Ik vind het geven van 5kg suiker // 10 kg suikerwater per volk op dit moment wel ERG vroeg.
Ik kan me wel voorstellen dat je broed wil stimuleren, maar "verhoningen" kan ook niet de bedoeling zijn.
Dat was op 1 juli, na het wegnemen van alle ramen broed, om de nieuwe ramen te laten uitbouwen, dagelijks een voerbak met 2 kg suikerwater. Er is niets verhoningd, raten werden mooi uitgebouwd en belegd en er werd wat voedsel opgeslaan.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door Tieme » do 09 aug 2018, 08:41

Ik probeer voor het einde van de maand het voeren klaar te hebben. Er is geen reden om dat uit te rekken. Sommige volken hebben al 15 kilo luizenhoing, en daar hoef ik dus niets meer aan te doen. Dit waren vooral de volken die ik broedloos had gemaakt door de moer op te sluiten.
Dit was gedaan middels een scalvinikooitje en (een deel van) de mijten heb ik verwijderd met poedersuiker. Die beginnen, nu de moer weer los is, aan een nieuw broednest met minder mijten en dat levert dan hopelijk goede winterbijen.

Als ik zo bekijk hoeveel zomerhoning (luizenhoning) er in de bovenste broedkamer is opgeslagen, tijdens het arrest van de moer, zie ik een mooie mogelijkheid de bedrijfsmethoden nog wat aan te passen: begin Juni moer opsluiten in Scalvinikooitje. 3 weken wachten. Zomerhoning afnemen (extra veel omdat de bijen steeds minder broed moesten verzorgen), oxaalzuur sproeien, moer loslaten en het volk voeren voor de winter. Het volk is dan wel de bovenste broedkamer kwijt. Dus je wintert dan in op 1 bak (past niet qua aantal bijen in Juli). Als je uitgebouwde ramen hebt, kunnen die mooi in een bak onder het volk.

Oxaalzuur sproeien op een broedloos volk is heel effectief. Het feit dat er geen broed meer is levert je ook de mogelijkheid het volk dan (begin Juli) helemaal op nieuwe raat te zetten. Dan moet je natuurlijk wel mondjesmaat voeren, zoal Tomer ook aangeeft. Baldhoning heb je dan niet meer in het volk.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door crunx » vr 10 aug 2018, 01:57

Tuurlijk als je ze alleen wasplaatjes geeft en ze moeten weer opstarten kun je nog wel wat voer erop gooien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten