Op Bladhoning inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

James
Berichten: 29
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Op Bladhoning inwinteren

Bericht door James » zo 05 aug 2018, 16:32

Beste Imkers,

Het komt niet vaak voor en daarom misschien wel een vraag waar niet misschien ieder ervaring mee heeft.
Er is tevens nogal wat tegenstrijdigheden gaande over dit onderwerp;

Blad honing we hebben het allemaal momenteel. Is het wijselijk om hierop in te gaan winteren?

Ik lees op het imkerpedia dat er (vergrootte) kans is op roer.

Of slingeren we een gedeelte en vullen het aan met suikerwater>?

Ik heb geen idee hoe de Nederlandse markt is voor Bladhoning. Is er een degelijke afname voor deze honing?
Voor mijn eigen gebruik hoef ik het niet te slingeren, salmiak smaak is niet bepaald mij ding.

Heb je er ervaring mee, dan hoor ik het graag en natuurlijk ook je idee over dit geheel.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door crunx » zo 05 aug 2018, 18:21

James schreef: Ik heb geen idee hoe de Nederlandse markt is voor Bladhoning. Is er een degelijke afname voor deze honing?
Voor mijn eigen gebruik hoef ik het niet te slingeren, salmiak smaak is niet bepaald mij ding.
Tja de smaak dat is heel specifiek. Ik weet dat aan de andere kant van de grens de prijzen en de vraag anders zijn;
Je betaald in het buitenland zo 35 euro voor 1kg blad honing.

Wanneer de smaak je niet aan spreekt kun je hem altijd voor de fijn proever in de verkoop doen; Mocht je wel aan verkoop doen.

Een hogere prijs voor een honing van Nederlandse bodem die amper verkrijgbaar is lijkt mij niet meer als normaal.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door Tieme » di 07 aug 2018, 08:41

Ik denk dat het geen kwaad kan om een aantal ramen uit te nemen en lege ramen te geven voor het voeren.
Zelf heb ik twee volken die de hele bovenste broedkamer vol bladhoning hebben gesleept. Ik waag het er op. Deze honing lijkt niet het type te zijn dat hard uitkristalliseert. Het kan dus best zijn dat het als wintervoer wel OK is. En wat betreft de roer. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen. Er zijn toch vaak genoeg warme momenten in de Nederlandse winters (maar ja, men zegt ook dat er in de zomer veel regen valt in Nederland....)

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door Astrid Schoots » di 07 aug 2018, 09:59

Ik heb sinds dit voorjaar een zwerm in een bijenklos, die zit er prima maar ik kan geen invloed meer uitoefenen. Tegen de dekplaat zie ik de donkere bladhoning volop zitten! Experiment dus.., maar ik deel Tiemes vertrouwen.
Voor de liefhebbers een filmpje met de aanloop en verdere ontwikkeling van het volk, ook van binnen gefilmd:
https://www.youtube.com/watch?v=MhYxTzmoy54&t= (ik zal de link ook even in de cinematheek zetten)

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door johanwichink » di 07 aug 2018, 10:15

Astrid dat je talent had wist ik wel maar dit filmpje is toch wel van uitstekende kwaliteit.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door Tieme » di 07 aug 2018, 10:51

Mooi zeg! Met zo'n boomstam weet je dat je niet in het volk kunt kijken. Dus dan kun je er lekker bij gaan zitten en gluren wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door Tieme op di 07 aug 2018, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door JackC » di 07 aug 2018, 10:53

Prachtig filmpje!
Toch maak ik me wel zorgen over al die bladhoning, de vorige winter heb ik nogal wat volken verloren door betonhoning, nu heb ik omdat de honing al bijna niet meer uit de raten kwam bij het slingeren twee weken geleden al de honingkamers verwijderd. Als de bijen nu echter zo doorgaan met halen zit er zo meteen weer veel in de broedkamers en dus in de wintervoorraad ; ik ben er niet gerust op!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door Tieme » di 07 aug 2018, 10:55

Hi Jack,

Beton honing komt vooral van Klimop toch? en van Herik?

groeten, Tieme

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door JackC » di 07 aug 2018, 10:59

Ik weet het niet Tieme. Ik vond vooral Lariks als oorzaak, bij mijn oude stand had ik een overvloed aan herdera, maar nooit ergens last van gehad. Op imkerpedia wordt echter op het gevaar voor betonhoning gewaarschuwd bij honingdauwhoning.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Op Bladhoning inwinteren

Bericht door Astrid Schoots » di 07 aug 2018, 11:15

@ Johan: dank je :)
@ Tieme en Jack: grappig dat jullie het woord betonhoning zo gebruiken. Ik ken het alleen van 'miel béton', stadshoning, met dubbele betekenis, want ook 'keigoede' honing. In dit artikeltje wordt het fenomeen beschreven van hoe het stadsimkeren in Parijs begin deze eeuw ontstond, later is het steeds algemener geworden, ook door de verarming van het platteland.
Bij stuifmeelonderzoek bleken er in deze keigoede miel béton wel 250 verschillende soorten stuifmeel in te zitten!

https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... 140/11643/
Bijlagen
Miel béton.jpeg
Miel béton.jpeg (9.69 KiB) 3512 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten