Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Marcje » ma 27 aug 2018, 23:50

Hoi Ben,
Eerst en vooral bedankt voor de berekeningen ivm mijten val, en zou wel eens kunnen kloppen
szx2js schreef: Je volken zijn nagenoeg mijtvrij, dankzij jouw zerotolerance beleid. Verstandig? Misschien wel, misschien niet. Ik denk dat de bijen zelf het mijten ruimen moeten leren en de volken via door imkers uitgevoerde selectie op virustolerante volken best enige druk van de mijten kunnen weerstaan.
Hier hebt u wel een punt en ben het er deels eens mee , maar....
Om op eigen houtje de volken aan te leren om zelf de mijten te ruimen vind ik persoonlijk een te groot risico tot verlies van volken en daarvoor ben ik te kleinschalig bezig en te weinig ervaring als beginnend liefhebber
Ik doe jaarlijks mee aan koninginnekweek dmv overlarving en kan zodoende profiteren van een grote groep ervaren imkers die zich inzetten om volken te selecteren die onder andere kunnen omgaan met de aanwezige mijten en de vele andere positieve eigenschappen
De reden van een "zerotolerance beleid" is omdat ieder jaar opnieuw zeer veel liefhebbers hun volken verliezen te wijten aan de varroa en het dus nog altijd nodig vind om de volken een handje te helpen ook al valt het aantal behandelingen reuze mee vind ik

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door A.A. Staals » di 28 aug 2018, 12:44

szx2js schreef: Stel dat die zich vanaf februari maandelijks verdubbelen, dan heb je in maart 8 mijten, in april 16 mijten en in mei 32 mijten.

Groet, Ben
Een verdubbeling per maand lijkt mij wel erg weinig, zelfs als ze alleen maar in werksterbroed instappen waar ze maar weinig nakomelingen krijgen.
Als ze instappen in darrenbroed zal het heel wat meer worden.

ad staals

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Gert.valk » di 28 aug 2018, 16:49

Marcje schreef:
A.A. Staals schreef:Wat voor aantallen horen bij bitter weinig?

ad staals

Gedurende de drie daaropvolgende dagen telde ik in totaal tussen de 5 en 20 mijten per volk ( broedloze productie volken )

Groetjes

Marc
Hoi Mark,

waarom heb je in deze tijd van het jaar broedloze productie volken? Nu moet je toch juist broed hebben om sterke winter volken te krijgen?

Gert

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door De Woldimker » di 28 aug 2018, 17:52

Vandaag de Mierenzuur verdampers er af genomen , wat mij opviel , bijna bij alle volken heel weinig mijten op de bodem
Maar bij een volk een hele zware besmetting , de witte bodem zag zwart van de mijten , verdamper had er 10 dagen opgestaan
Is dit verschil in mijten verklaarbaar ??

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door tomer » di 28 aug 2018, 22:10

Gert.valk schreef:
Marcje schreef: Gedurende de drie daaropvolgende dagen telde ik in totaal tussen de 5 en 20 mijten per volk ( broedloze productie volken ) Groetjes Marc
Hoi Mark, waarom heb je in deze tijd van het jaar broedloze productie volken? Nu moet je toch juist broed hebben om sterke winter volken te krijgen? Gert
Als ik hierop mag antwoorden...Marc stelde de vraag begin augustus. Een zeer effectieve manier om varroa te bestrijden is de volken even broedloos maken en dan behandelen met oxaalzuur. De broedloze periode is maar tijdelijk en ondertussen zit er wel weer broed in de volken. In augustus, september en oktober worden er nog veel gezonde bijen geboren. Het is zelfs zo dat je tegen het inwinteren het verschil met andere volken (die niet broedloos gemaakt werden) niet meer ziet.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door A.A. Staals » wo 29 aug 2018, 15:57

Mijn ervaring zegt dat er deze zomer wel grote verschillen zijn met andere jaren. Niet alleen bij mij, maar ook bij collega's in mijn omgeving. Ik heb de resultaten gehoord, na bestrijding van vele honderden volken. Allemaal hebben ze met bestrijden slechts enkele tot een tiental mijten per volk gedood.
Andere jaren waren er dat meerdere tientallen per volk.
Onze werkwijze is voor allen gelijk, veger maken (met broed) en nieuwe koningin kweken in het hoofd volk wat daardoor een broedstop optreed.
Er kunnen best regionale verschillen zijn of verschillen opgetreden door niet of niet effectief bestrijden vorig seizoen,daar heb ik geen inzicht in.

ad staals

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Na behandeling varroa is er zeer weing val ??

Bericht door Marcje » wo 29 aug 2018, 20:36

tomer schreef:Als ik hierop mag antwoorden....
Graag zelfs en zou het niet beter kunnen :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten