Hoe in te winteren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

FrederiqueM
Berichten: 37
Lid geworden op: za 26 aug 2017, 16:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Hoe in te winteren?

Bericht door FrederiqueM » ma 13 aug 2018, 12:11

Dag allemaal,

Na alle perikelen rondom de hittegolven is het nu eindelijk weer een beetje normaal Hollands weer.
Blijkbaar had ik toch een moer, want bij de invoering van een klein volkje met moer dmv de krantenmethode lag de nieuwe moer opeens dood voor de kast :-(
De ‘oude’ moer uit de redcel is wel weer aan de leg, dus kan ik met dit volkje door naar de winter.
Ze staan nu op een tienraams spaarkast met twee HK’s, waarvan in de bovenste HK 2 sluitblokken. (Ik heb op aanraden van mijn bijenleraar er een tweede HK opgezet, en geen BK, volgend jaar ga ik toch een BK bijzetten, maargoed, dit is nu de huidige situatie). Ik vraag me nu alleen af hoe ik ze moet inwinteren. Op een BK en 1 HK? En zet ik de HK dan onder de BK of niet? Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!
:be3:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door tomer » ma 13 aug 2018, 14:00

Heb je gezien of er eitjes/werksterbroed aanwezig is? Soms zit er wel een koningin in, maar eentje die niet legt of waar enkel darrenbroed van komt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 aug 2018, 16:12

Citaat: Ik vraag me nu alleen af hoe ik ze moet inwinteren. Op een BK en 1 HK? En zet ik de HK dan onder de BK of niet? Ik hoor het graag!
Als je nu de honingkamers boven laat staan komt er - als je suikerwater voert - wordt er suikerwater in de HK opgeslagen. En dan in het voorjaar ............... wordt honing gehaald en opgeslagen in de honingkamers. Niet alle opgeslagen suikerwater wordt verbruikt. Je hebt dus suiker en honing in een HK bak.
Zet een HK onder en laat de sluitblokken er inzitten dit voorkomt dat de kantramen in de winter gaan schimmelen.
!Hans.

FrederiqueM
Berichten: 37
Lid geworden op: za 26 aug 2017, 16:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door FrederiqueM » ma 13 aug 2018, 16:35

Dag Hans,

Dankjewel voor je reactie. Even ter verduidelijking: bedoel je dat ik dus de bovenste HK onderop doe met kantramen erin laten en de andere HK blijft gewoon bovenop staan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 aug 2018, 21:38

FrederiqueM schreef:Dag Hans,

Dankjewel voor je reactie. Even ter verduidelijking: bedoel je dat ik dus de bovenste HK onderop doe met kantramen erin laten en de andere HK blijft gewoon bovenop staan?
Nee je wintert het volk op een broedkamer (boven) en een honingkamer(onder) met twee sluitblokken aan weerskanten in. :)
!Hans.

FrederiqueM
Berichten: 37
Lid geworden op: za 26 aug 2017, 16:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door FrederiqueM » ma 13 aug 2018, 21:52

Dank!

FrederiqueM
Berichten: 37
Lid geworden op: za 26 aug 2017, 16:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door FrederiqueM » di 14 aug 2018, 20:23

Nog één vervolgvraag: ik heb dus 1 HK te veel, wat doe ik met die uitgebouwde ramen? Die zitten namelijk vol met suikerwater/honing.

Op advies van mijn bijenleraar ben ik dit seizoen geëindigd met 2 HK’s en door onervarenheid en onzekerheid heb ik (waarschijnlijk) te veel suikerwater bijgevoerd, waardoor ik nu dus twee volle HK’s heb. Kan ik deze ramen opslaan en zo ja, wat is dan de beste manier? (Ik heb niet heel veel ruimte). Kan dit binnenshuis (temp. <25 graden of is de schuur beter)? Ik las ook iets over walnootbladeren op de ramen leggen, maar dit ging over geslingerde ramen en niet over volle voerramen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door A.A. Staals » di 14 aug 2018, 21:08

Als er een rooster onder de honingkamers ligt dit verwijderen. Verder alles laten staan. Zeker geen volle of bijna volle honingkamers onder de broedbak plaatsen. Het broednest hoort bij het vlieggat te zitten en het voer erboven en achter.

ad staals

FrederiqueM
Berichten: 37
Lid geworden op: za 26 aug 2017, 16:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door FrederiqueM » di 14 aug 2018, 21:14

Dit gaat in tegen het antwoord van Hans hierboven. Mijn bijenleraar gaf ook aan dat de HK onder de BK moet. Ik raak nu een beetje in de war...

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoe in te winteren?

Bericht door maartenkleijne » di 14 aug 2018, 21:44

Lege honingkamer onder, honingkamer met voer boven.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten