Behandelen met apiguard en inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Cindy1988 » wo 15 aug 2018, 09:19

Goedemorgen,

Even een kleine omschrijving voor mijn vraag :)
Ik heb een volk op 1 Segeberger BK en nu wil ik deze behandelen tegen varroa met apiguard en ze vervolgens gaan inwinteren. Hier heb ik nu een aantal vragen over gezien we inwinteren nooit tot in detail bij de cursus hebben behandeld.

In de werkwijze van Apiguard staat het volgende:
- Sluit de gaasbodem met de varroalade.
- Plaats een lege honingkamer op de broedkamer.
- Open een bakje Apiguard en plaats het bakje bovenop de broedramen.
- Vervang het bakje na twee weken door een nieuw bakje.
- Laat het tweede bakje 2 tot 4 weken staan.
- De gehele behandeling duurt 4 tot 6 weken.

1. Hierbij bedoelen ze een lege honingkamer zonder ramen neem ik aan? (Ik heb wel een lege maar geen ramen voor erin nog omdat ik deze nog niet nodig heb gehad, kan ze aanschaffen indien nodig uiteraard).
2. Vanaf eind deze maand begint het inwinteren klopt dit?
3. Hoe kan ik het volk het beste inwinteren? Gebruiken jullie suikersiroop of bijenbrood? Ik heb een Segeberger voerbak.
4. Hoeveel ga ik nodig hebben om mijn volk in te winteren?
5. Welke vlieggat verkleiner is geschikt voor de Segeberger (kom er op de website van bijenhuis niet echt uit)?

Alvast bedankt voor de hulp!!

Lippe

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Lippe » wo 15 aug 2018, 12:26

Hoi Cindy,

Ik heb geen ervaring met Apiguard want gebruik zelf Hiveclean, maar ik neem aan dat een zoekslag op het forum of elders op internet je vragen wel oplossen.

Als antwoord op je 2e vraag is de regel dat je half september klaar moet zijn met inwinteren ongeacht wat voor weer het dan is. Een goed sterk volk heb je binnen 2 weken ingewinterd. Dus inderdaad vanaf eind deze maand beginnen. Echter tijdens de behandeling nemen ze geen voer op en je behandeling duurt 4-6 weken zoals je schrijft. Voor meer informatie over de hoeveelheden etc lees het bijenwerk van augustus september. Zie de link hieronder.

Voor wat betreft je 3e vraag gebruik ik zelf een combinatie van zelf suikersiroop maken en invertsuiker. Als ik een lege melkcan van 2 liter neem stort ik daar 1,5 kilo basic-suiker van de appie in en vul hem af met heet water onder de kraan. Er gaat ongeveer een liter water bij in en zo krijg ik een 3 op 2 verhouding. Kan nooit mis gaan. Als je maar 1 volk hebt zou ik een can invertsuiker nemen. Daar zit 14 liter in wat wordt ingedikt tot 12 kilo voer. Met de paar kilo die nog in de kast zit, zit je altijd goed.
Die segeberger voerbakken gaat 6 liter in dacht ik, ik heb ook 6 literbakken voor mijn volken. Ideaal voor mij, want het scheelt mij ritjes naar de stal. Ik adviseer je wel de bak helemaal vol te gooien en nadat ie leeg is, dan een dag of 2 wachten en dan weer helemaal vol gooien. Geen kleine beetjes geven, dit wordt gezien als dracht en dan gaat er broed worden aangezet.
Overigens is bijenbrood stuifmeel en geen suiker.

Ik winter 6 grote volken en 2 zesramers in en met zelf siroop maken bespaar ik € 40 tot € 50 door het zelf te maken.

Vraag 4 wordt ook beantwoord in het bijwerk augustus-september

Vraag 5 kan ik je geen antwoord op geven, ik werk met houten kasten.

https://www.bijenhouders.nl/bijenwerk/1 ... -september

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Cindy1988 » vr 17 aug 2018, 14:17

Lippe heel erg bedankt voor de antwoorden, ik ben een stuk wijzer :)

Vanwege het stukje over voeren tijdens bestrijding van varroa ben ik mij nu wat meer aan het verdiepen in mierenzuur:
Het gelijktijdig gebruik van een varroabestrijdingmiddel en het voeren van het volk werkt soms niet goed. Bij de combinatie met mierenzuur is het minder erg, omdat het zuur binnen een week is verdampt.

Hoewel dit me dan weer tegen staat:
Helaas ligt die concentratie niet erg ver van de concentratie die gezonde volwassen bijen kunnen tolereren. Juist een effectieve (varroa-dodende) mierenzuurbehandeling gaat daarom helaas vaak ook gepaard met sterfte van open broed (met name bijenlarven) en (de zwakste) volwassen bijen.




Daarnaast staat in het artikel over voeren op maat het volgende:
- 10-raams volk ca. 14 kilo wintervoer

Koop je kant-en-klaar wintervoer - invertsuiker – in een jerrycan of emmer van 14 liter, dan bevat het 10,2 kilo suiker. Dat levert opgeslagen in het volk ongeveer 12 kg wintervoer op.

Nu heb ik een broedkamer met daarin 11 ramen, wat is verstandig te doen? 2 emmers van 14 liter kopen en dan niet alles gebruiken of het bij 1 emmer houden?

Lippe

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Lippe » vr 17 aug 2018, 16:33

Het voer is minimaal tot volgende zomer wel houdbaar, maar ipv 2 emmers te kopen zou ik eerst kijken wat je al in de volken hebt zitten. Als je nog minimaal 1 kantraam met voer hebt dan kom je met 1 emmer wel weg. Van die richtlijn van 14kg voer voor een volk op 1 BK moet je het aanwezige voer namelijk vanaf trekken.

Overvoeren is ook niet best, maar als je twijfelt over de laatste paar kilo dan geef je toch wat meer. Zit je in de winter met een gerust hart en de ramen die overblijven bewaar je volgend jaar voor je afleggers. Liever ramen verwijderen in het voorjaar dan een dood volk toch :be8:

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Cindy1988 » di 21 aug 2018, 08:35

Lippe schreef:Het voer is minimaal tot volgende zomer wel houdbaar, maar ipv 2 emmers te kopen zou ik eerst kijken wat je al in de volken hebt zitten. Als je nog minimaal 1 kantraam met voer hebt dan kom je met 1 emmer wel weg. Van die richtlijn van 14kg voer voor een volk op 1 BK moet je het aanwezige voer namelijk vanaf trekken.

Overvoeren is ook niet best, maar als je twijfelt over de laatste paar kilo dan geef je toch wat meer. Zit je in de winter met een gerust hart en de ramen die overblijven bewaar je volgend jaar voor je afleggers. Liever ramen verwijderen in het voorjaar dan een dood volk toch :be8:
Wederom bedankt voor het advies :) ik ga ze vandaag weer controleren en dan ga ik kijken hoeveel er al/nog in het volk zit.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Cindy1988 » wo 22 aug 2018, 07:31

Lippe schreef:Als je nog minimaal 1 kantraam met voer hebt dan kom je met 1 emmer wel weg. Van die richtlijn van 14kg voer voor een volk op 1 BK moet je het aanwezige voer namelijk vanaf trekken.
In dat artikel staat dat een vol raam voer ongeveer 2 kg is. Gister een check gedaan en kom denk op 2.5 kg voer wat er op dit moment in zit. Dan heb ik aan 1 emmer genoeg voor het inwinteren toch?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 aug 2018, 08:55

Houden jullie er rekening mee hoeveel voer in de raten zit.
!Hans.

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Cindy1988 » wo 22 aug 2018, 09:46

Hans van der Post. schreef:Houden jullie er rekening mee hoeveel voer in de raten zit.
ja ik schreef hierboven dat er nu ongeveer 2.5 kg voer in de raten zit en dat ik 1 emmer dan ga bestellen voor het inwinteren.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door gijs.v » do 23 aug 2018, 06:49

Cindy1988 schreef:
Hans van der Post. schreef:Houden jullie er rekening mee hoeveel voer in de raten zit.
ja ik schreef hierboven dat er nu ongeveer 2.5 kg voer in de raten zit en dat ik 1 emmer dan ga bestellen voor het inwinteren.
Nu 2,5kg in het hele volk? Dat vind ik niks overdreven. Dan vind ik slechts1 emmer voer ook wat zuinig. Je kan natuurlijk nog extra aan het eind erbij doen op basis van opgeloste droge suiker dan hoef je geen hele emmer te kopen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Behandelen met apiguard en inwinteren

Bericht door Cindy1988 » do 23 aug 2018, 07:11

gijs.v schreef:
Cindy1988 schreef:
Hans van der Post. schreef:Houden jullie er rekening mee hoeveel voer in de raten zit.
ja ik schreef hierboven dat er nu ongeveer 2.5 kg voer in de raten zit en dat ik 1 emmer dan ga bestellen voor het inwinteren.
Nu 2,5kg in het hele volk? Dat vind ik niks overdreven. Dan vind ik slechts1 emmer voer ook wat zuinig. Je kan natuurlijk nog extra aan het eind erbij doen op basis van opgeloste droge suiker dan hoef je geen hele emmer te kopen.
Wanneer zou ik dit het beste kunnen checken, of er suiker bij moet?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten