Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Bericht door nyckle » wo 15 aug 2018, 19:52

Het moest er toch eens van komen om een flinke ingreep te doen. Ik heb toch maar hulp ingeroepen, daar ik twijfelde aan de zachtaardigheid van mijn zwerm.

Ik wist dat de twee bk's vol zitten met voer. Eitjes leggen kan de moer als de beste. Maar haar dochters zijn niet te genieten. Een wolk bijen stormde op ons af. Cees was direct de beer. Maar hij had verteld dat hij prikvast was. Dat scheelt natuurlijk iets. Maar leuk is anders.

Zo snel ik kon de onderbak naar boven gezet en de boel dicht gemaakt. Een wolk van steek grage f16 tientjes om onze hoofden.
Langzaam zijn we naar de schaduw 50 meter verder gelopen. Het duurde 5 minuten voor de laatste bij weer vertrok naar de kast.

Een ding is zeker. Dit kan zo niet. Ik heb een killer moer. Maar om dat kreng nu te kaan zoeken daar pas ik voor.

Zit te twijfelen, om er nu nog een hb op te zetten. De twee broedbakken zaten bommetje vol met bijen. Een beetje ruimte zou wel goed zijn.
De darren zijn al uit de kast gebonjourd. Ik neem aan, dat ze geen zwemplannen meer hebben.
Niet een volk om te laten wapperen.

Dit ook geschreven om alles eerst eens te laten bezinken.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Bericht door oldtimer » wo 15 aug 2018, 21:39

Er is mij geadviseerd hier om eens onder de douche te gaan, maar dit moet je maar niet serieus nemen.

Ik ken het probleem wel. Vaak is het tijdelijk en heeft het een oorzaak in het volk.
Gebruik je rook.
Soms helpt veel rook
Alexander (Lex)

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Bericht door nyckle » wo 15 aug 2018, 21:58

We hebben water gebruikt. Maar een volgende keer mogen ze mee roken.

Is het te doen om nu nog een hk te plaatsen?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Bericht door oldtimer » wo 15 aug 2018, 23:32

Van water zijn ze doorgaans niet erg onder de indruk als ze een slecht humeur hebben.

Dat is erg afhankelijk van waar je zit, drachtgebied of niet, maar vanwege de droogte zal bijna overal in Europa nu niet te veel dracht meer zijn.
Ik ben langzaamaan aan het voeren, vanwege het gewicht van mijn kasten.
Ik denk dat je het beter niet kunt doen.
Alexander (Lex)

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Bericht door nyckle » do 16 aug 2018, 08:38

oldtimer schreef:Van water zijn ze doorgaans niet erg onder de indruk als ze een slecht humeur hebben.

Dat is erg afhankelijk van waar je zit, drachtgebied of niet, maar vanwege de droogte zal bijna overal in Europa nu niet te veel dracht meer zijn.
Ik ben langzaamaan aan het voeren, vanwege het gewicht van mijn kasten.
Ik denk dat je het beter niet kunt doen.
Vrijdag ga ik kruidentabak en bk broedkamer platen kopen. Niet dat ik die platen dit jaar nog nodig heb, maar regeren is vooruit zien. Volgend seizoen kan dit volk flink wat raten uitbouwen.

Voeren is niet nodig. De twee bk's zitten vol honing.

Ik laat het volk voorlopig met rust. De ingreep van gisteren zal hen wel enig werk geven om alles te herstellen voor de winter.

Het zal voor mij wel een druk wintertje worden. Er moeten in elk geval een paar daken en buitenranden worden gemaakt. Ook moet er iets van een bijenstal worden gemaakt. De bak staat nu op 4 stenen. Ergonomisch niet zo handig.

Ik heb er een nachtje over geslapen en ben tot de conclusie gekomen, dat de slechte dracht mede er toe heeft bij gebracht, dat de bijen zo prikkelbaar waren. Het kan zomaar zijn, dat ze in het voorjaar met veel werk zo het roertje omgooien. Anders wordt het moer vervangen. (lijkt me een hele toer in dit snel groeiende volk).

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Bericht door JackC » do 16 aug 2018, 09:42

Waarom wilde je een grote ingreep doen? Het volk ontwikkelt zich goed, geen zwermplannen en voldoende voer...
Als het goed is....is het goed

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mijn f16 kruising met de birds van Hitchcock

Bericht door nyckle » do 16 aug 2018, 10:39

Ik heb deze ingreep gedaan, omdat er heel veel voer in de onderbak zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten