oeps, wat nu

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door Matthijs » za 18 aug 2018, 18:04

Liever niet, maar je schrijft dat de kasten niet verenigbaar zijn. Van het voorjaar had ik dit ook aan de hand met 2 kleine volkjes. Eentje moerloos en de ander niet. Beide flink bepoederd en bij elkaar gehangen.
Ging goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door Primus » za 18 aug 2018, 18:52

krisnatoon schreef:Beste imkers,

Zojuist naar de bijenstal geweest. Het zijn redcellen. Er is geen open broed of eitjes.

Nu heb ik het volgende plan: naast deze 6 ramer met al die koninginnedoppen heb ik een 3 ramer met een goed leggende koningin. Kan ik nu in de 6 ramer alle doppen breken en vervolgens na ongeveer 2 uur de 3ramer en de 6 ramer overhangen in een 10-ramer. Dus samenvoegen zonder de krantenmethode. (want deze kasten passen niet op elkaar en ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen)

Graag jullie advies.

Kris
Zet ze gewoon op mekaar en leg er een krant tussen met enkele sneetjes gaatjes er en dek de rest af met een zak of ander materiaal.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door A.A. Staals » za 18 aug 2018, 20:19

krisnatoon schreef:Beste imkers,

Zojuist naar de bijenstal geweest. Het zijn redcellen. Er is geen open broed of eitjes.

Nu heb ik het volgende plan: naast deze 6 ramer met al die koninginnedoppen heb ik een 3 ramer met een goed leggende koningin. Kan ik nu in de 6 ramer alle doppen breken en vervolgens na ongeveer 2 uur de 3ramer en de 6 ramer overhangen in een 10-ramer. Dus samenvoegen zonder de krantenmethode. (want deze kasten passen niet op elkaar en ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen)

Graag jullie advies.

Kris
Je kunt twee volken verenigen met een krant er tussen. Volken boven elkaar,maar ook de volken naast elkaar met een krant ertussen is mogelijk.
Hang een volk in de 10 ramer, leg er een krant op en langs het raam naar beneden. Vervolgens hang je het andere volk erlangs.

ad staals

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door krisnatoon » za 18 aug 2018, 20:52

Hee, Ad Staals, dat vind ik een goed idee! Dat ga ik proberen!. En ik zal ze van tevoren een beetje besproeien met suikerwater zoals Matthijs adviseerde.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ben er echt mee geholpen!

Kris

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door Matthijs » za 18 aug 2018, 21:18

A.A. Staals schreef:
krisnatoon schreef:Beste imkers,

Zojuist naar de bijenstal geweest. Het zijn redcellen. Er is geen open broed of eitjes.

Nu heb ik het volgende plan: naast deze 6 ramer met al die koninginnedoppen heb ik een 3 ramer met een goed leggende koningin. Kan ik nu in de 6 ramer alle doppen breken en vervolgens na ongeveer 2 uur de 3ramer en de 6 ramer overhangen in een 10-ramer. Dus samenvoegen zonder de krantenmethode. (want deze kasten passen niet op elkaar en ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen)

Graag jullie advies.

Kris
Je kunt twee volken verenigen met een krant er tussen. Volken boven elkaar,maar ook de volken naast elkaar met een krant ertussen is mogelijk.
Hang een volk in de 10 ramer, leg er een krant op en langs het raam naar beneden. Vervolgens hang je het andere volk erlangs.

ad staals
Dat is inderdaad een goede tip.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door A.A. Staals » za 18 aug 2018, 21:37

krisnatoon schreef:Hee, Ad Staals, dat vind ik een goed idee! Dat ga ik proberen!. En ik zal ze van tevoren een beetje besproeien met suikerwater zoals Matthijs adviseerde.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ben er echt mee geholpen!

Kris
... beetje besproeien met suikerwater ....
Dat vind ik niet zo'n goed idee.

ad staals

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door krisnatoon » zo 19 aug 2018, 08:48

A.A. Staals schreef:
krisnatoon schreef:Hee, Ad Staals, dat vind ik een goed idee! Dat ga ik proberen!. En ik zal ze van tevoren een beetje besproeien met suikerwater zoals Matthijs adviseerde.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ben er echt mee geholpen!

Kris
... beetje besproeien met suikerwater ....
Dat vind ik niet zo'n goed idee.

ad staals
Beste Ad,

Kun je kort toelichten waarom niet? Er wordt toch ook soms besproeid met gewoon water ipv van rook te gebruiken. Als je de bijen niet te nat maakt is het toch niet verkeerd of schadelijk? In ieder geval heel veel dank voor je hulp! Kris

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door Primus » zo 19 aug 2018, 09:21

krisnatoon schreef:
A.A. Staals schreef:
krisnatoon schreef:Hee, Ad Staals, dat vind ik een goed idee! Dat ga ik proberen!. En ik zal ze van tevoren een beetje besproeien met suikerwater zoals Matthijs adviseerde.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ben er echt mee geholpen!

Kris
... beetje besproeien met suikerwater ....
Dat vind ik niet zo'n goed idee.

ad staals
Beste Ad,

Kun je kort toelichten waarom niet? Er wordt toch ook soms besproeid met gewoon water ipv van rook te gebruiken. Als je de bijen niet te nat maakt is het toch niet verkeerd of schadelijk? In ieder geval heel veel dank voor je hulp! Kris

Nog nooit van roven gehoord? Deze tijd van het jaar is dat zeer gevaarlijk als ge suikerwater gaat sproeien. trouwens dat is gewoon voor niks nodig. Dus zeker zoals Ad zegt niet doen. Gewoon een krant ertussen is genoeg die geeft de volken even een andere geur en vereniging gebeurd zonder vechten of iets anders. Morgen dragen ze het nieuwsblad naar buiten en het is gefikst.

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door peter-koi » zo 19 aug 2018, 09:25

En vliegen ze dan ook gelijk naar de goeie kast ?

Groet Peter.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: oeps, wat nu

Bericht door Primus » zo 19 aug 2018, 10:28

peter-koi schreef:En vliegen ze dan ook gelijk naar de goeie kast ?

Groet Peter.

Beste Peter

Als Ad zegt: naast elkaar bedoeld die wel dat je ze in dezelfde kast hangt. Dan hebben ze alleen dat ene vliegspleet hé. Maar dan zal je wel dezelfde raammaat moeten hebben daar heb je nog niets over gezegd!! anders gaat dat niet. Daarom dat ik zei dat je ze best op mekaar plaatste dan mogen de ramen al wat groter zijn. Maar ongelijke raammaat blijft altijd een groot probleem probeer steeds dezelfde maat aan te houden dan heb je die problemen niet.

MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten