broed stimuleren/inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

broed stimuleren/inwinteren

Bericht door tomer » za 18 aug 2018, 23:34

Ik merk dat bij sommige volken al minder gebroed wordt dan bij andere. Toch zie ik graag volle kasten met veel bijen op alle ramen en veel ramen broed. Ik denk hoe meer broed nu, hoe meer winterbijen binnenkort. Is het een goed of minder goed idee om in de periode vóór het inwinteren dagelijks kleine beetjes suikerwater (1:1) te voeren om het broeden te stimuleren? Dit bij de volken die wat minder ramen broed hebben dan andere. Hier en daar lees ik dat je dat juist niet moet doen. Kunnen volken die nu bvb 8 ramen bezetten en 4 ramen broed hebben, nog in grootte toenemen als je ze stimuleert met suikerwater?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » za 18 aug 2018, 23:56

Tomer ik zou het niet weten. Je zal te raden moeten gaan bij imkers in jou drachtgebied.
Verder zal je moeten kijken waarom het ene volk meer broed heeft dan "blind" te stimuleren.
Ik kan wel mijn inwinter methode aan jou geven maar zit "wat" noordelijker.
Maak mij niet al te druk over winterbijen.
In het voorjaar gaan achterblijvers in het najaar met een spurt in het voorjaar.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door tomer » zo 19 aug 2018, 02:27

Zelf denk ik eigenlijk niet dat de volken nog gaan uitbreiden. De meeste volken zitten wel goed vol op 10 ramen, sommige blijven wat hangen op 8 of 9. Ik denk dat het beter is deze compact in te winteren, dan ze nog proberen te forceren. Het zal van volk tot volk afhangen. Als ik vergelijk met de notities van vorig jaar, was dat toen ook zo en inderdaad in het voorjaar doen ze het zeker niet minder goed. Ze hebben nu wel veel meer voer in de kasten dan vorig jaar vóór het inwinteren (door de bladhoning die ze in juli gehaald hebben na het slingeren). Ik ga ze nu nog iets bijvoeren tot ze allemaal ongeveer 15 kg voer in de kast hebben. Eind september/begin oktober geef ik indien nodig nog wat bij tot 20 kg. Van half september tot half oktober kan er normaal gezien nog een aantal kilo's gehaald worden van de mosterd en andere groenbemesters, afhankelijk van het weer.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2018, 08:33

tomer schreef:Zelf denk ik eigenlijk niet dat de volken nog gaan uitbreiden. De meeste volken zitten wel goed vol op 10 ramen,. Ik ga ze nu nog iets bijvoeren tot ze allemaal ongeveer 15 kg voer in de kast hebben. Eind september/begin oktober geef ik indien nodig nog wat bij tot 20 kg..
De bijen zijn om deze tijd vrijwel altijd het broenest aan het inkrimpen , daar helpt stimulerend voeren niets aan .
Volk op 10 ramen en dan 15 kg voer er in stoppen zullen zij geen ruimte voor het broednest overhouden en belemmer je de aanzet van winterbijen .
Ik ga mijn volken de eerste helft van september pas bijvoeren/inwinteren om zo lang mogelijk een broednest te behouden en voer deze niet meer dan dat zij totaal een kg of dertien wintervoer hebben .

Jaap v P

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door tomer » zo 19 aug 2018, 13:26

Jaap, 13 kg wintervoer is dat dan voor volken op 1 bak simplex? Bij mijn volken op dadant wil ik er toch zeker 20 kg in hebben zitten (honing/wintervoer). Ik ga nu geen 15 kg voeren. In sommige kasten zit er al vanzelf 15 kg (oa bladhoning), andere hebben wat minder, ik dacht ze nu allemaal op gelijke voorraad te brengen.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Hans » zo 19 aug 2018, 15:52

Een aantal van mijn volken heeft nu wel heel weinig broed, zo dat ik me zorgen maak over de winter. Sommigen hebben slechts 2 raampjes brias en toch volle kantramen met voer. Zo blijven zij te klein. Ik vermoed dat de moeren door de hitte een broedstop hebben gemaakt, maar ze moeten nu wel weer aan de gang. Anders gaat het niet goedkomen. Herkent iemand dit? Ik heb dit zo niet eerder meegemaakt en maak me een beetje zorgen...

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door tomer » zo 19 aug 2018, 16:03

Dat dacht ik ook en daarom wou ik ze wat stimuleren om terug meer te gaan leggen. Ik heb ze nu niet meer bekeken, maar een tijdje geleden waren er veel ramen met uitlopend broed en weinig met open broed. Ik geloof wel dat het nog goed komt.
Hans schreef:Een aantal van mijn volken heeft nu wel heel weinig broed, zo dat ik me zorgen maak over de winter. Sommigen hebben slechts 2 raampjes brias en toch volle kantramen met voer. Zo blijven zij te klein. Ik vermoed dat de moeren door de hitte een broedstop hebben gemaakt, maar ze moeten nu wel weer aan de gang. Anders gaat het niet goedkomen. Herkent iemand dit? Ik heb dit zo niet eerder meegemaakt en maak me een beetje zorgen...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2018, 16:23

tomer schreef:? Bij mijn volken op dadant wil ik er toch zeker 20 kg in hebben zitten (honing/wintervoer). Ik ga nu geen 15 kg voeren. In sommige kasten zit er al vanzelf 15 kg (oa bladhoning),.
Zie ook hier ..https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... QLOhEIOnBl

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2018, 16:26

Hans schreef:Een aantal van mijn volken heeft nu wel heel weinig broed, zo dat ik me zorgen maak over de winter. Sommigen hebben slechts 2 raampjes brias en toch volle kantramen met voer. Zo blijven zij te klein..
Dan heb je te laat ruimte naast het broednest gemaakt om dat in stand te kunnen houden !

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door A.A. Staals » zo 19 aug 2018, 17:08

Jaap v.Popering schreef:
Hans schreef:Een aantal van mijn volken heeft nu wel heel weinig broed, zo dat ik me zorgen maak over de winter. Sommigen hebben slechts 2 raampjes brias en toch volle kantramen met voer. Zo blijven zij te klein..
Dan heb je te laat ruimte naast het broednest gemaakt om dat in stand te kunnen houden !
Jaap
Hier heb je het mis.
Kijk hier wat ik schreef: viewtopic.php?f=5&t=33381&start=20
Uit gelopen ramen broed helemaal leeg. Sedert een week zijn koninginnen weer aan de leg. Als er geen dracht is moet met beetjes wat gestimuleerd worden. Volken die groot genoeg zijn maken dan nog voldoende winterbijen. Carnica bijen stoppen als er niets te halen valt en eenmaal gestopt blijft gestopt.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten