broed stimuleren/inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door oldtimer » zo 19 aug 2018, 17:51

Bijgaande foto was gisteravond, een week geleden hingen ze ook aan de zijkant.
Elke dag een beetje voer.
Heb vanmorgen de kasten allemaal bekeken, allemaal volop brias.
Er staat zelfs nog een volle HK op die ik zal slingeren en terugvoeren, ere wie ere toekomt :lol: maar kan hem er nu niet afhalen, te vol met bijen.
Het zal wel slinken maar het is pas half augustus.
Bijlagen
volle kast.jpg
volle kast
Alexander (Lex)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2018, 18:01

A.A. Staals schreef: Jaap
Hier heb je het mis.

ad staals
Misschien dit niet gelezen ......Ik citeer ....en toch volle kantramen met voer.......einde citaat

Dan helpt ook stimulerend voeren niet ....er is gewoon geen ruimte !
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op zo 19 aug 2018, 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2018, 18:02

oldtimer schreef:
Er staat zelfs nog een volle HK op die ik zal slingeren en terugvoeren, ere wie ere toekomt :lol:
.
Om welke reden niet gewoon laten zitten ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door tomer » zo 19 aug 2018, 18:04

oldtimer schreef:Elke dag een beetje voer.
Sinds wanneer en hoeveel dagen blijf je dit doen?

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Hans » zo 19 aug 2018, 19:39

Jaap, er zijn op 2 Bk 4 volle kantramen. De rest is leeg of uitlopend. Bij sommige zie je net uitgebouwd KR wat niet belegd is. Ruimte meer dan genoeg. Volle kantramen wijst toch niet op te weinig ruimte... anders zou ik eerder zwermneiging verwachten. Ook in augustus. Ik hoop met Ad dat het nog goed komt. Ga nu rustig bijvoeren. Andere optie weet ik even niet. Gaat het toch niet goed dan moet ik in sept verenigen. Ik snap niet wat hier fout gaat.

Ad... dan zou toch iedereen hier last van moeten hebben. Ik merk niet dat dat zo is.
Laatst gewijzigd door Hans op zo 19 aug 2018, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door oldtimer » zo 19 aug 2018, 19:41

tomer schreef:
oldtimer schreef:Elke dag een beetje voer.
Sinds wanneer en hoeveel dagen blijf je dit doen?
Dat is verschillend. Er is bij mij sinds de linden is afgelopen geen dracht meer, en sinds die tijd houd ik mijn volken strak in de gaten.
Ik til om te beginnen de kasten aan de achterkant een beetje op. ze moeten nu rond de 18kg wegen. (let op!! Dadant Blatt) Het gewicht van de kasten wil ik ongeveer gelijk hebben en ze moeten zwaar zijn. Een kast, bij mij, want dat ligt ook aan het gewicht van je kasten, moet nu rond het gewicht van 18 kg zijn, ik heb er ook een kast bij van 14kg, en die is te licht. Die is met een goeie week ook op gewicht.
Als je veel bij de volken bent, gewoon om te kijken, dan weet je op een gegeven moment hoe het in een volk reilt en zeilt, daarvoor hoef je niet altijd in de kast te zijn.
Koop bij de Gamma een Pocket Balance. Dat is een dingetje van 3 euro en je tilt met de haak je kast op en weet het ongeveer, want dit gaat niet op de gram natuurlijk.
De H.K gaat eraf omdat het Dadant is, het moerrooster zit er tussen en ik zie het volk hier in de winter niet van de broedkamer naar de honingkamer verhuizen. Ik heb op dit soort overbevolkte kasten wel een broedkamer gezet maar het volk krimpt toch waardoor de extra BK dan de totale ruimte te groot maakt.
Laatst gewijzigd door oldtimer op zo 19 aug 2018, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander (Lex)

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2018, 21:23

Hans schreef:Jaap, er zijn op 2 Bk 4 volle kantramen. De rest is leeg of uitlopend. Bij sommige zie je net uitgebouwd KR wat niet belegd is. Ruimte meer dan genoeg. Volle kantramen wijst toch niet op te weinig ruimte..
Ik had begrepen dat er meerdere volle ramen met voer waren . Het is inderdaad vreemd deze combinatie ( als ik dit goed begrijp ) op twee bakken enkel de buitenste ramen vol met voer ...dan enkele lege ramen ....en dan twee raampjes brias in het midden .

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Jaap v.Popering » zo 19 aug 2018, 21:41

Er valt mij nog een vraag in ....Zijn er wel stuifmeelramen . ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door tomer » zo 19 aug 2018, 21:48

oldtimer schreef:Ik til om te beginnen de kasten aan de achterkant een beetje op. ze moeten nu rond de 18kg wegen. (let op!! Dadant Blatt) Het gewicht van de kasten wil ik ongeveer gelijk hebben en ze moeten zwaar zijn. Een kast, bij mij, want dat ligt ook aan het gewicht van je kasten, moet nu rond het gewicht van 18 kg zijn, ik heb er ook een kast bij van 14kg, en die is te licht. Die is met een goeie week ook op gewicht.
Dit is dus niet het totaalgewicht van kast + ramen + voer + broed + bijen, maar enkel het gewicht van de kast die aan de achterkant wordt opgetild?

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: broed stimuleren/inwinteren

Bericht door Hans » zo 19 aug 2018, 21:52

Jaap, ja stuifmeel genoeg en inderdaad heb je het goed gezien. De volken deden het tot aan de hitte goed en veel broed.

Wat ik kan bedenken is dat de hitte een broedstop veroorzaakte en dat ze nu door gebrek aan dracht niet meer opstarten. Het baart me echt zorgen. Nu nog veel bijen, maar met dit beetje broed zijn ze over een maand gedecimeerd.

Ik heb dit zo nog nooit meegemaakt...

PS. De belegde ramen zitten niet in het midden, maar tegen het voer aan. Ik hoop dat het een begin is van meer. Toch zeker de helft van de 15 volken is door dit fenomeen getroffen. Ik ga ze rustig voeren en kijk wat er gebeurt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten