Agressief

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Agressief

Bericht door krisnatoon » di 21 aug 2018, 21:44

Dag imkers,

Het valt me op dat de volken dit jaar zo agressief zijn. Is dat ook jullie ervaring of is dat iets alleen van mijn volken (zowel bastaard als buckfast).

Kris

reobedsnah
Berichten: 23
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:28
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Agressief

Bericht door reobedsnah » di 21 aug 2018, 21:53

Agressie: meestal is er wat loos: te weinig dracht, honger dus, niet gelukkig met koningin, onweer in de lucht, zwermlustig of zwermdoppen. Wat ook mee speelt is of ze bv in de tuin staan en mensen gewend zin. Ik heb hele tamme, straatras bijenvolken die je zonder bescherming kunt inspecteren, behalve 1 volk in het bos. Echt extreem: vielen net een kluit aan, ik ben 2x door wel 30 gestoken, en achtervolgen je tot zeker 50 mtr. Maar zeer vruchtbaar volk en in voorjaar veel honing. Ik heb de koningin verwijderd, dacht dat dat de oorzaak was. Een week later kwam ik er achter dat ze gewoon honger hadden in juni: enorm veel broed, maar geen druppel honing. Dus suikerwater gegeven. Het volk is intussen weer net zo tam als de rest, dus doodzonde dat ik de koningin heb gedood....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Agressief

Bericht door oldtimer » di 21 aug 2018, 23:27

Wat is hoofdzakelijk de dracht geweest bij jou in de buurt.
Omdat drachten jaarlijks kunnen wisselen kun je ook per jaar verschil hebben in de gedragingen van je volk/en
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Japs en 43 gasten