Broedkamer weghalen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:
Re: Broedkamer weghalen

Bericht door tomer » wo 22 aug 2018, 21:22

Als er niks in de raten zit en alle bijen passen in 1 BK, denk ik dat het beter is op 1 BK inwinteren. Ze gaan nu toch niet meer uitbreiden en compacter is beter.

nyckle
Berichten:151
Lid geworden op:zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Broedkamer weghalen

Bericht door nyckle » do 23 aug 2018, 11:37

BuzzLightyear schreef:Beste imkers,

Vorig jaar winterde ik in op 1 broedkamer. Dit vind ik erg prettig.
Op het moment heb ik een volk dat ik in de zomer een extra BK onderop gaf. Dit is deels uitgebouwd, elk raam voor 80% uitgebouwd maar niet belegd of gevuld. Het is er druk met bijen maar er wordt niets opgeslagen en de koningin is er ook niet aanwezig.

Bovenin is er BRIAS, stuifmeel en een mooie voerkrans.

Ik heb dus de onderste broedkamer weggehaald en de bijen, dat waren er nog aardig wat, afgeslagen. Het is nu tamelijk druk in de bovenbak. Heb ik hier goed gehandeld? Of had ik de onderste BK net zo goed kunnen laten zitten.
Ik zit met een vraagje. Je schrijft dat er brias is en geen koningin aanwezig. Hoe verklaar je dat? Of slaat de afwezigheid van HM op de bovenbak?

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Broedkamer weghalen

Bericht door Gerard Boswinkel » do 23 aug 2018, 22:20

Beste Buzz,

Je kunt dit zo laten. Wel volgend jaar bij het begin van de bloei van de boswilg (normaal is dat zo half maart) een extra broedkamer of honingkamer (kan met kunstraat) op het volk plaatsen. Zie filmpje van de link.

https://www.youtube.com/watch?v=KPYMBrW7ILg

Groeten...………………

Gerard

bazzel
Berichten:126
Lid geworden op:ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken:0
Contacteer:

Re: Broedkamer weghalen

Bericht door bazzel » do 23 aug 2018, 22:51

Grappig, één van mijn volken puilt nu langzaam uit op 1 bk. Ga dit weekend een honingkamer geven zodat de moer beneden kan gaan leggen en dan voer ik ze langzaam nar beneden.
Ben juist bang dat de moer te weinig ruimte heeft om winterbijen te maken nu ik langzaam aan het inwinteren ga op 1 bk.
Moet wel zeggen dat het aardig vol is op de vliegplank.
Hoe denken jullie daar dan over?

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Broedkamer weghalen

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 26 aug 2018, 22:23

Hallo Buzz,

In je eerste bericht schrijf je dat het volk heel sterk is en je vraagt jezelf af of het wel in één broedkamer past. Dan lijkt het mij een verstandige beslissing om dit volk bij het begin van de bloei van de boswilg een honingkamer boven op het volk te geven. Vervolgens kun je dan later als het volk nog meer broedruimte nodig heeft een extra broedbak onder het volk geven.

Groeten,

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten