Willen bijen zwermen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Willen bijen zwermen?

Bericht door Matthijsb » ma 10 sep 2018, 08:52

De bijenkast lijkt al paar dagen overvol, in de honingkamer zit een voerbak in en zit stampvol met bijen. Nu net zag ik buiten de kast een aantal hangen aan de vliegplank. Ik heb vorige week gekeken naar zwermcellen of iets dergelijks maar heb die niet gevonden.

Wat zijn de bijen van plan en is het nodig een aflegger te maken, of gewoon wat ramen bijen bij een zwakker volk te schudden?
Afbeelding

Lippe

Re: Willen bijen zwermen?

Bericht door Lippe » ma 10 sep 2018, 12:15

Een aflegger maken is geen optie meer, tenzij je nog ergens een bevruchte moer op voorraad hebt. Er vliegen geen darren meer rond in deze tijd en dus zal er geen bevruchting meer plaatsvinden.

Met deze informatie lijkt het mij dat het volk te krap zit. Een halve of hele bak eronder en het is opgelost.

Heb je wellicht meer info? Wat is de toestand van het volk? Staat het op 1 bak, hoe oud is de moer, hoeveel broed zie je nog zitten?

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Willen bijen zwermen?

Bericht door Matthijsb » ma 10 sep 2018, 14:10

Hallo Lippe, dank je wel voor je reactie!

Het volk staat op 2 broedbakken, 2x10 ramen.
Boven op staat nog een honingkamer, waar 2 losse voerbakken in zitten, tussen broed en honingkamer zit een plaat met een gat er in.
Er zouden nog wel meer in de honingkamer kunnen gaan zitten, maar zal ik daar misschien wat ramen in moeten gaan hangen. Enkel heb ik geen honingkamer ramen die uitgebouwd zijn nog, dus heel veel zal dat ook niet gaan helpen?

Het volk is gaan zwermen begin dit jaar, dus ik neem aan dat de oude moer met de zwerm mee is gegaan en er dus een nieuwe moer van dit jaar in zit?
Het aantal ramen broed weet ik zo niet, heb daar niet expliciet op gelet vorige week, enkel gekeken of er zwermcellen zaten.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Willen bijen zwermen?

Bericht door oldtimer » ma 10 sep 2018, 20:19

Het is nergens hetzelfde. Elke situatie is anders en soms niet te voorzien.
De 24ste augustus had ik nog een beste zwerm.
In de kast waar de zwerm is afgekomen, zat vol met afgebeten doppen en zitten nu nog absurd veel Darren, ze kunnen nog gewoon in en uit de kast, worden niet tegen gehouden en gaan weer vrolijk naar binnen :lol:

Het zwermen is een natuurlijk Voortplantings proces.

Je zou verwachten dat een volk wat een voorzwerm aflaat ook een nazwerm krijgt, maar slim als ze zijn, dat doen ze nu even niet :clap:
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten