Ingewinterd volk moerloos eind september

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door maartenkleijne » do 20 sep 2018, 19:34

Ze kunnen een broedpauze hebben.....
Dan is alles goed.
gr,
m

Lippe

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door Lippe » vr 21 sep 2018, 13:23

Omdat je flink hebt gevoerd, wordt ieder celletje dat uitloopt gevuld met suiker, dus geen plek om te leggen. Ik zou me geen zorgen maken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door Hans van der Post. » vr 21 sep 2018, 14:50

Gewoon afblijven en niet meer voeren!
Een moerloos volk gonst geweldig dit is in jou geval niet zo anders had je het gemeld. :wink:
!Hans.

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door E slegh » zo 23 sep 2018, 08:38

Hoi allemaal, ik ga met jullie permissie het draadje toch even verlengen. Ik heb drie volken straatbijen, waarvan een erg groot volk (volle bk dadant).

Mijn bijen staan sinds afgelopen herfst in waterrijk gebied met springbalsemien. De grote kast haalt zo enthousiast dat ik heb besloten ze in te laten winteren op honing. En ik mocht nog een mooie 15kg oogsten. Alleen. Nu hebben ze zoals BuzzLightyear omschreef, een kast vol honing en (bijna) geen broed.

Ik vind het eigenlijk niet verantwoord om nu nog teveel te gaan rommelen in de kast, maar het balsemien seizoen gaat nog wel even door (vorig jaar tot voorbij oktober). Als het goed is maakt het volk nu winterbijen. Is het een probleem als ze nu een broedstop hebben? Zal ik er een lege HK onder zetten? Ik vrees dat ze dan te veel ruimte hebben gedurende de winter. Kortom...help.

Tips, geruststellingen en andere bespiegelingen zijn van harte welkom.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 sep 2018, 09:43

E slegh schreef: Ik vrees dat ze dan te veel ruimte hebben gedurende de winter. Kortom...help.
Ik imker met simplexramen en sommige volken staan op een BK met 2 HK bakken op elkaar en zijn ingewinterd .
De ruimte kunnen de bijen best de baas .

Ik zou er een bak onder zetten .....en van de dracht weghalen .
In het verre verleden hebben wij met dezelfde problemen te maken gehad op de teunisbloem , met als gevolg ....in de lente wat zwakkere volken vanwege het minder aanzetten van winterbijen .

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door E slegh » ma 24 sep 2018, 20:31

Hoi Jaap,
Dank voor je reactie. Dat ga ik doen. Ik zal er een uitgebouwde hk onder zetten. Dan kunnen ze die verder vullen. Er is namelijk mooi weer op komst en groenbemesters gaan inmiddels ook bloeien.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Lippe

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door Lippe » di 25 sep 2018, 14:06

Is ook 1 van de redenen waarom ik niet naar de heide reis met de volken. Zou het voor een keertje wel willen proberen met 1 volkje, gewoon voor de gein om het een keer mee te maken.

2 jaar geleden keek ik namelijk een keer mee met een imker die van de heide kwam. Half augustus zat de BK vol met honing en de broednesten waren verdwenen. Het is dan nog weken mooi weer, waardoor de winterbijen onnodig slijten, er geen jonge bijen meer bij komen en de imker zijn bijen nog moest behandelen tegen de varroa. Dan ben je mijns inzien 2 generaties te laat met behandelen. Optimaal is dat de generatie bijen die de winterbijen op moet voeden moeten al varroa vrij zijn.

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door E slegh » di 25 sep 2018, 21:41

Hoi Lippe,

Uiteraard moet de varroa behandeling al ruimschoots achter de rug zijn. Dat zit wel snor. Ik heb ze begin juli al behandeld met ApiGuard en ze krijgen december nog een oxaalzuur behandeling.

Ik zie het nu vooral als oefenen met de nieuwe locatie en dracht. Ze komen uit de stad, waar het nu wel zo’n beetje klaar was. Nu staan ze buiten de stad en is de dracht vroeg in het voorjaar en (blijkbaar) tot laat in het najaar. Dat vraagt mij om een andere logica. En ik was wat onzeker over de ruimte bij een dadant kast met extra hk eronder. Zo leer ik toch mooi elke keer bij. Volgend jaar zijn er vast weer andere vragen ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Lippe

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door Lippe » wo 26 sep 2018, 09:53

Ben er ook vanuit gegaan dat je de varroa behandeling ook al wel had toegepast Slegh, ben benieuwd of je verschillen gaat zien vwb de uitwintering tov je andere volken. Hou ons op de hoogte

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Ingewinterd volk moerloos eind september

Bericht door E slegh » wo 26 sep 2018, 22:13

Ah. Dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen. Het is soms ook lastig lezen tussen de regels door.

Ik ben ook benieuwd of ik verschillen ga zien. Meer hierover in het voorjaar.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten