Suiker in honingkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jaaptoet
Berichten:1
Lid geworden op:di 25 sep 2018, 15:54
Imker sinds:1982
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Diversem
Contacteer:
Suiker in honingkamer

Bericht door jaaptoet » di 25 sep 2018, 16:02

Kan het zijn dat er suikerwater in het voorjaar in de honing kamer komt als de koningin goed aan de leg is en de bijen het winfervoer van de broedkamer naar de honing kamer brengen door gebrek aan andere opslagruimte.
M vr gr
Jaap Toet

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Primus » di 25 sep 2018, 21:48

jaaptoet schreef:Kan het zijn dat er suikerwater in het voorjaar in de honing kamer komt als de koningin goed aan de leg is en de bijen het winfervoer van de broedkamer naar de honing kamer brengen door gebrek aan andere opslagruimte.
M vr gr
Jaap Toet
Inderdaad Jaap, bijen verslepen hun voedsel voorraad als dat nodig is uit plaatsgebrek en altijd naar boven toe.

MVG CP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Hans van der Post. » di 25 sep 2018, 22:34

Zoals Primus al schreef bijen verplaatsen hun voedselvoorraad. Je kunt in het voorjaar voordat je de honingkamer plaatst eerst een of twee ramen met voedsel uit de broedbak halen en die zorgvuldig opslaan. De lege plaatsen vul je op met uitgebouwde ramen of ramen met kunstraat.
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Fish » vr 28 sep 2018, 12:27

Ik geloof dat dit even ter sprake kwam in een nu verwijderde discussie op Facebook. In ieder geval lijkt mij dit een van de meest voorkomende manieren waarop (onbewust?) suikerwater wordt geslingerd. In de winter flink voeren, vroeg in het voorjaar de honingkamer erop en dan een flinke hoeveelheid aan voorjaarshoning, terwijl er geen bijster goede dracht was. De koningin heeft natuurlijk ruimte nodig in het voorjaar (uitbreiding broednest) en al het suikerwater beland in de honingkamer.

Uiteraard te voorkomen door het overschot aan voer te verwijderen. Helaas heb ik genoeg persoonlijke anekdotes dat ik vrij zeker ben dat dit (in ieder geval in mijn omgeving) op grote schaal gebeurd. En dan bedoel ik het slingeren van Trim'o'bee, niet het verwijderen ervan in het voorjaar.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 sep 2018, 13:59

Fish schreef:I

Uiteraard te voorkomen door het overschot aan voer te verwijderen. Helaas heb ik genoeg persoonlijke anekdotes dat ik vrij zeker ben dat dit (in ieder geval in mijn omgeving) op grote schaal gebeurd. En dan bedoel ik het slingeren van Trim'o'bee, niet het verwijderen ervan in het voorjaar.
Volgens mij leert men dat op de beginners cursus !

Gebruikersavatar
Fish
Berichten:681
Lid geworden op:wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds:2014
Aantal volken:14
Bijenras(sen):Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Fish » vr 28 sep 2018, 14:19

Geheel mee eens Jaap, dat zou wel moeten. Echter vrees ik dat het niveau van de basiscursus niet overal even hoog is. Verwijderen van suikerwater staat ook niet in de nieuwe praktijkhandleiding van de NBV voor zover ik weet, toch een beetje de rode draad van de cursus.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Jaap v.Popering » vr 28 sep 2018, 16:03

Fish schreef: Verwijderen van suikerwater staat ook niet in de nieuwe praktijkhandleiding van de NBV voor zover ik weet, toch een beetje de rode draad van de cursus.
vijftig jaar geleden bij de cursus van de V B B N ...leerde men dat wel .
Maar ja ....Het is NBV geworden en ....daarmee is niet alles wat schijnbaar blinkt vooruitgang . !

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten:751
Lid geworden op:za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken:40
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door oldtimer » za 29 sep 2018, 20:52

Een bekend "dingetje" Jaap, maar een kleinigheidje hou je, alhoewel, kleinigheidje?
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Hans van der Post. » za 29 sep 2018, 22:23

Jaap v.Popering schreef:
Fish schreef: Verwijderen van suikerwater staat ook niet in de nieuwe praktijkhandleiding van de NBV voor zover ik weet, toch een beetje de rode draad van de cursus.
Vijftig jaar geleden bij de cursus van de V B B N ...leerde men dat wel .
Maar ja ....Het is NBV geworden en ....daarmee is niet alles wat schijnbaar blinkt vooruitgang . !
De VBBN gaf geen beginners/gevorderden cursus. Dit werd door het proefstation bijenteelt gedaan. - De Ambrosiushoeve -
zij hadden toezicht. Het salaris van de bijenteeltleraar werd door landbouw betaald.
En ja daar werd toen onder andere gedoceerd suikerkantramen eruit kunstraat naast het broednest erin.
Dit alles stond/staat in het boek "Bijenhouden met succes" geschreven door H.J. van Gool.
Van Gool was lid van het personeel van Ambrosiushoeve.
Dit is het dingetje. :whistle:

Verder mijn anekdote herfst1992: Een van leden kwam naar mij toe met de vraag de bijen hebben nog steeds honger!
Meneer X had bijna 2 kan Trim'o'bee gevoerd. Mijn antwoord het volk heeft zeker genoeg! Een bijenvolk is een verzamelaar.
Het voorjaar 1993 was uitermate slecht iedereen in onze afdeling had lege honingkamers.
Meneer X had een volle bak vol verzegeld. Zoals elk jaar staat mijn slinger voor iedereen klaar. Meneer X vroeg of hij mocht slingeren.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Suiker in honingkamer

Bericht door Jaap v.Popering » zo 30 sep 2018, 09:12

Hans van der Post. schreef: De VBBN gaf geen beginners/gevorderden cursus. Dit werd door het proefstation bijenteelt gedaan. - De Ambrosiushoeve -
zij hadden toezicht. n.
Zelf heb ik in ( ik denk ) 1963 de bijenteeltcursus hier in St-Annaland gevolgd welke georganiseerd is door de afdeling Tholen van de VBBN . Voor de praktijkles moesten wij naar Poortvliet .
Onze Leeraar was Dhr Baijens en was inderdaad bijenteelt voorlichter . De ( waarnemend ) bijenconsulent voor Zeeland was in die tijd Ir de Wilde .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten