moerloze kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

moerloze kast

Bericht door marc17960 » wo 17 okt 2018, 13:25

heb bij een controle gisteren heb ik de koningin niet gevonden. Er was ook geen broed meer maar wel voldoende bijen. Ik heb op dezelfde plaatst nog een 3 tal 6-ramers staan waar er eentje toch maar een 2 straatjes bijen heeft.
Kan ik dit kleine volkje gewoon bij het groot volk zonder koningin, die van 2016 is of was en nog op 2 hoogsels zit, bijzetten in de onderste broedkamer of niet?
Of moet ik ze verenigen met een krant?? , of kan ik wachten tot begin volgend jaar om ze samen te voegen??

marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Lippe

Re: moerloze kast

Bericht door Lippe » wo 17 okt 2018, 14:21

Verenigen kan nu gewoon zonder krant, maar wellicht is het niet nodig, want hoe weet je dat er geen Q in zit? Gonst het volk, zoals ze doen als ze moerloos zijn? Ik zie dat je met Carnica's imkert en die starten soms niet meer op als ze eenmaal zijn gestopt met broeden.

Die zesramer met maar 2 straatjes moet je sowieso verenigen, die zit onder de kritieke grens van 5.000 bijen en komt de winter anders niet door.

Als je tot de conclusie komt dat je toch moet verenigen dat zou ik die 2 of 3 raampjes met bijen midden in het volk zetten waar je de middelste ramen eerst uit haalt. De rest wat nog in de kast rondhangt klopt je er zo bij in.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: moerloze kast

Bericht door marc17960 » wo 17 okt 2018, 18:25

heb een visuele controle gedaan en geen queen gezien, voor de rest zijn ze tamelijk rustig. Gonsen ze dan continu??
moest ik niet verenigen en er zit geen queen in krijg ik dan een darrelegster?
Moest ik de oude queen over het hoofd gezien hebben en ik verenig toch, wat ik denk te moeten doen met dat klein volkje, zullen ze onderling wel uitmaken wie blijft, toch??
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: moerloze kast

Bericht door gijs.v » wo 17 okt 2018, 19:12

Als je geen voorkeur hebt voor welke K je wilt houden, gewoon verenigen. Dan heb je tenminste zekerheid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: moerloze kast

Bericht door Matthijs » wo 17 okt 2018, 20:56

Wat ik in zo een geval zou doen op dit tijdstip van het jaar, is de 2 ramen met Q gewoon bij de anderen zonder Q (wel bij elkaar) hangen.
Maar: zoveel imkers, zoveel meningen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Lippe

Re: moerloze kast

Bericht door Lippe » do 18 okt 2018, 09:58

Het volk gons onmiskenbaar als het moesloos is, helemaal als je de kast open doet. Vergelijk maar eens met een ander volk.

Wat je kunt doen om helemaal niets te hoeven checken is die die zesramer met 2 raampjes gewoon samenvoegen. Zit er geen moer in dan nu wel, zitten er dan twee in dan vechten ze het wel uit. Het enige wat je wel moet weten is dat je geen leggende werksters hebt, die voelen zich niet moerloos namelijk en zullen de Q afsteken.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: moerloze kast

Bericht door bazzel » do 18 okt 2018, 17:34

Die zesramer met maar 2 straatjes moet je sowieso verenigen, die zit onder de kritieke grens van 5.000 bijen en komt de winter anders niet door.


Waar gaan ze dan aan dood?

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: moerloze kast

Bericht door mick » vr 19 okt 2018, 07:34

Als ze met te weinig zijn dan kunnen ze zichzelf niet fatsoenlijk warm houden, gewoonweg te weinig bijen om te overleven.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: moerloze kast

Bericht door bazzel » vr 19 okt 2018, 08:04

En als je de kast mega isoleerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: moerloze kast

Bericht door Fish » vr 19 okt 2018, 10:45

Met te goed isoleren in de winter krijg je mogelijk een vochtprobleem, immers zal je ook de koude luchtaanvoer moeten aanpakken. Ook is het logisch dat ze te klein uitwinteren als ze er te klein ingaan, waardoor de voorjaarsontwikkeling maar moeizaam op gang zal komen. Als ze het al overleven, blijft zo'n volk heel lang een probleemkindje en zal het zeker geen productievolk zijn in het voorjaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martijn1975 en 53 gasten