Moerrooster met darren uitlaat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door d.hentenaar » wo 05 dec 2018, 14:39

Volgend jaar wil ik starten met 1 kast volgens de verbeterde Renson methode.
Hiervoor wil ik een spaarkast gebruiken met een 10-raams honingkamer. Dit zou qua oppervlak precies gelijk moeten zijn aan het aantal benodigde cellen. Hierin wordt de moer voor een bepaalde periode opgesloten.

Als afscheiding worden er dan 2 moerroosters gebruikt. Het probleem wat hierbij echter ontstaat (gelijk aan de originele Renson methode) is dat de darren dan opgesloten zitten in de Renson kamer. Om te voorkomen dat ik daarom moet wisselen naar een broedkamer met 6 ramen broed, een darrenraam een sluitblok en 2 speelramen waarin ik doorgangen moet maken (sluitblok en rooster onder de speelramen) ben ik dus op zoek naar een moerrooster voor een spaarkast waarin een speciale doorgang voor darren is verwerkt.

Voor de DB plus kasten schijnt er zoiets te bestaan echter voor een spaarkast heb ik deze nog niet kunnen vinden.

Iemand een idee waar deze te krijgen zijn ?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Fish » wo 05 dec 2018, 15:03

Heb je dit artikel al eerder gezien? Werkt met overhangen, darren op een specifiek raam en rooster-ramen, dus wellicht niet de juiste oplossing voor jou.

Verder zou ik niet weten hoe je dit praktisch op kunt lossen; een dar is groter dan een koningin en een opening waar een dar wél doorheen kan maar een koningin weer niet, kan ik mij niet voorstellen.

Lippe

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Lippe » vr 07 dec 2018, 10:18

Helaas is zo'n rooster inderdaad niet mogelijk aangezien een darrenrooster nou eenmaal grotere afstanden heeft als een moerrrooster.
Wat ik wel eens deed vorig jaar toen ik met een separator ging werken en darren in de HK had zitten (foutje van mijzelf) is dat er rond 15.00 in de middag zo'n beetje altijd het vlieguur begint. Als je rond die tijd iedere week het bovenste rooster licht dan vliegt het gros er wel uit.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door szx2js » vr 07 dec 2018, 11:31

Een eenvoudige oplossing: Je zoekt de moer op en plaatst haar in een kluisje. Je plaatst een lege uitgebouwde honingkamer op een moerrooster. Indien de ramen in deze hk droog zijn dan deze ramen van te voren enigszins licht besproeien met verdunde honingwater. 10 minuten wachten zodat de huisbijen deze HK weer bezetten. Vervolgens moer in deze hk los laten en een 2e moerrooster leggen, met daarop de echte HK mits er dracht is.

Hiermee blijven de darren onder het 1e moerrooster.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Kroese » vr 07 dec 2018, 14:16

szx2js schreef:Een eenvoudige oplossing: Je zoekt de moer op en plaatst haar in een kluisje. Je plaatst een lege uitgebouwde honingkamer op een moerrooster. Indien de ramen in deze hk droog zijn dan deze ramen van te voren enigszins licht besproeien met verdunde honingwater. 10 minuten wachten zodat de huisbijen deze HK weer bezetten. Vervolgens moer in deze hk los laten en een 2e moerrooster leggen, met daarop de echte HK mits er dracht is.

Hiermee blijven de darren onder het 1e moerrooster.
Ik heb dit ook wel eens toegepast om oude moeren op die lege HK ramen over te zetten, en het broed in de BK's te laten sluiten.
Het is mij overkomen dat enkele moeren op het rooster bleven lopen, en na een week nog niet in de HK ramen had gelegd.
Bij latere pogingen heb ik een HK raampje met open broed in de midden gehangen. Dan gaat ze wel verder met leggen.
Maar op topic te blijven, de darren heb je dan wel uit het broednest, en die kunnen dan vrij naar buiten.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door szx2js » vr 07 dec 2018, 15:13

Waarom mogen de darren niet vanuit de onderste bak(ken) naar buiten gaan?

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door szx2js » vr 07 dec 2018, 15:15

Ik begreep je verkeerd Hennie. Inderdaad is het juist de bedoeling om de darren buiten het arrest gedeelte te laten.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door szx2js » vr 07 dec 2018, 15:18

Een andere optie is nog om eerst de moerroosters weg te laten en te wachten tot de moer uit zichzelf is beginnen te leggen in de nieuwe HK, die je wil arresten. Daarna moer in kluisje, ramen uit de hk allemaal afslaan om de darren te lozen, daarna moerrooster leggen, moer loslaten in HK en nog een moerrooster leggen, HK voor de honing erop en klaar is Kees. Bijen keren direct terug naar het broed en de moer.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Fish » vr 07 dec 2018, 15:38

Ik ging er van uit dat darren in de beginsituatie voor de Renson-methode niet zozeer het probleem zijn (met wat mazzel zijn die er nog niet), meer dat als je Renson van april-juni toepast, er ook darren geboren worden tussen de roosters. Dit valt op te lossen door verhangen van darrenraat, speciale darrenramen, darren uitsnijden, maar dit is bewerkelijk en kost tijd. Iets van een darren uitlaat zou dan handig zijn.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door szx2js » vr 07 dec 2018, 16:25

Je kunt proberen uitgebouwde raat tussen de roosters te hangen met uitsluitend werksterraat. Waarschijnlijk zullen ze toch hoeken weg knagen en darrenraat bouwen. Dat blijft hun natuur.
Maar je kunt toch ook bij je wekelijkse controles de darren even loslaten?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten