Moerrooster met darren uitlaat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door tomer » vr 07 dec 2018, 17:23

De oplossing is volgens mij simpel. Je kan een rooster maken (of kopen als dat bestaat) met opening naar buiten. Dus een gewoon moerrooster waar een stuk uit de houten rand is weggelaten. De darren kunnen zo naar buiten vliegen. De koningin blijft gewoon in de kast, tenzij ze wil zwermen natuurlijk. De koningin wordt opgesloten tussen roosters omwille van broedbeperking en niet voor zwermverhindering, dus het is geen probleem als er een extra opening naar buiten is.
Nog eenvoudiger is een spleet tussen bak en rooster te maken.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door marc » za 08 dec 2018, 19:53

De moer zit gedurende de ganse periode opgesloten in de Rensonkamer en het is de bedoeling dat ze daar ook blijft.
De verbeterde broedbeperking heb ik bedacht om bijkomende speelruimten te creëren waarmee je wat kan doen i.p.v. de traditionele opvulblokken van Henri Renson. 2 belangrijke ongemakken van de klassieke Rensonmethode, (nl. dat sommige volken het vertikken van honing doorheen 2 roosters naar boven te dragen en het probleem van de darren), werden daardoor opgelost. Dat is juist de 'verbeterde broedbeperking'.
Als je geen speelruimten hebt (broedbeperking in volledige honingkamer) kan je dus niet spreken van de verbeterde methode.

Je zoekt dan, zoals reeds zovelen, gewoon naar een methode om de darren kwijt te spelen. Een gaatje hier of daar op darrenmaat.
Er is op die wijze geen afdoende oplossing te bedenken waar ook de moer niet door kan. De bijen gebruiken het als vlieggat en in zwermstemming wordt de koningin er al snel doorheen geloodst.

Ik verbeterde de Rensonmethode voor onze kasten ( DB plus ) en ontwierp daarvoor het nodige moerrooster en moerroosterraam.
http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?f=28&t=236

Wie de methode wil benutten in andere kasten moet inventief zijn en zelf een moerroosterraam ontwerpen voor zijn/haar raammaat om speelruimten te krijgen. Je kan in het spaarkastformaat dan dus beter uit gaan van een broedkamer (7 ramen voldoende) dan de te kleine honingkamer.
De darrenopeningen kunnen dan onder de speelruimten gemaakt worden in het moerrooster dat je gebruikt (bv. in draadrooster een draadje tussenuit knippen).
Succes, Marc

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door d.hentenaar » zo 09 dec 2018, 08:06

Hallo Allen,

Ik denk dat er inderdaad niets anders op zit dan Marc z'n advies te volgen en gewoon met een broedkamer te gaan werken incl. de speelruimte.
In het gedeelte van het moerrooster, wat dan onder die speelruimte zit, kunnen er dan op diverse plekken openingen worden gemaakt waar de darren doorheen kunnen en ze via de onderste broedbak gewoon naar buiten kunnen vliegen. Bijkomend voordeel is hierbij dat ik tevens zelf kan bepalen wanneer ik darrenraat wegsnij of wanneer ik ze overhang naar de speelruimte om ze daar te laten uitkomen. Daarnaast heb ik dan gelijk enig inzicht in een eventuele zwerm stemming en kan ik enige varoa beperking toepassen.

Het enige wat ik dan nog in elkaar moet knutselen is een raam als scheidingsblok met daarin een stuk moerrooster zodat de verzorgbijen gewoon bij de darrenraat kunnen komen.

Dank allen voor jullie reacties.

Met vr. gr.

Danny

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Wim_R » zo 01 nov 2020, 11:53

Hallo allen,

Ik had nog een bijkomende vraag:

- ik snap dat darrenraat snijden of het raam met darrenbroed integraal overhangen in de speelruimte een oplossing biedt voor het darrenvraagstuk bij Renson. Maar wat met de darren die op de gewone Broedkamer werden gelegd. Ik merk bij mijn dat de Q er af en toe voor kiest om aan de rand van een gewoon Broedkamer toch ook nog wat darrenbroed aan te zetten. Zeker als ze de afstand tussen waswafel en raam zelfgebouwd hebben. Laten we deze darren dan wel gewoon pas vliegen bij de wekelijkse of 9daagse controles?

Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar foto’s van de zelfgemaakte staande Q rooster voor een simplex Broedkamer mochten die er zijn.

Vg

Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door marc » ma 02 nov 2020, 10:15

@wim

Er kunnen inderdaad enkele darren uitlopen die op de randen van broedramen werden aangezet.
Bij de 9-daagse (of wekelijkse controles voor de WE imker) pluk je die er gewoon uit en zet ze in de speelruimte.
Opgelet dit mogen er niet te veel worden anders heb je er een werkje bij.
Belangrijk is dat je bij het opstarten van de Verbeterde Broedbeperking geen broedraam meegeeft waar al een randstrook van darrencellen op zit.
Die worden dan de ganse looptijd benut om darren aan te zetten. Als je hier op let zal het volk met het darrenraam dat je blijft geven geen andere darrencellen aanmaken.

Belangrijker is dat je goed in de gaten houdt wanneer je darrenraam gaat uitlopen en dus tijdig naar de speelruimte verhuist (of uitsnijdt).
Als je dit eens vergeet doe je dat nooit meer :D

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Wim_R » zo 08 nov 2020, 10:22

marc schreef:@wim

Er kunnen inderdaad enkele darren uitlopen die op de randen van broedramen werden aangezet.
Bij de 9-daagse (of wekelijkse controles voor de WE imker) pluk je die er gewoon uit en zet ze in de speelruimte.
Opgelet dit mogen er niet te veel worden anders heb je er een werkje bij.
Belangrijk is dat je bij het opstarten van de Verbeterde Broedbeperking geen broedraam meegeeft waar al een randstrook van darrencellen op zit.
Die worden dan de ganse looptijd benut om darren aan te zetten. Als je hier op let zal het volk met het darrenraam dat je blijft geven geen andere darrencellen aanmaken.

Belangrijker is dat je goed in de gaten houdt wanneer je darrenraam gaat uitlopen en dus tijdig naar de speelruimte verhuist (of uitsnijdt).
Als je dit eens vergeet doe je dat nooit meer :D
Bedankt Marc voor de reactie en het advies. Ik zal erop letten ramen te kiezen zonder aanbouw darrenraat. Vg Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Wim_R » zo 08 nov 2020, 14:06

Marc,

nog,een praktische vraag ivm de staande koninginnerooster: gezien deze niet direct in de handel te verkrijgen zijn voor simplex BK maat, zal ik ze zelf moeten maken.
Volstaat het dan om een broedkamerraam te nemen en daar aan 1 kant een koninginnerooster net tegen vast te maken? Zullen de bijen op die plaats/dat raam dan geen wildbouw gaan bouwen aan de andere kant van dat rooster? Of snijd je dat elke keer ook weg bij de controle? Het koninginnerooster moet ook groter zijn dan een raampje gezien de Q er niet langs mag kunnen. Dat wordt dus een beetje passen en meten zodat het rooster net groot genoeg is zodat het alle ruimtes afdekt.

Vg Wim

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door marc » zo 08 nov 2020, 18:54

Ja ze bouwen ertussen, Wim. Vandaar dat voor een ontworpen (vol) MR in polystyreen gekozen werd.
En uiteraard moet de bijenruimte rondom het raam dicht aan alle zijden. En ook even kijken of de koningin ter hoogte van de raamoren geen doorgang heeft.

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Moerrooster met darren uitlaat

Bericht door Wim_R » zo 08 nov 2020, 19:10

marc schreef:Ja ze bouwen ertussen, Wim. Vandaar dat voor een ontworpen (vol) MR in polystyreen gekozen werd.
En uiteraard moet de bijenruimte rondom het raam dicht aan alle zijden. En ook even kijken of de koningin ter hoogte van de raamoren geen doorgang heeft.
Marc, ik heb intussen het beeplus ontwerp gevonden. Ik wist (nog) niet dat je dit speciaal had ontworpen. Dit is nu duidelijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sikkie68 en 40 gasten