heet water en wassmelten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

heet water en wassmelten

Bericht door oldtimer » zo 09 dec 2018, 19:21

Forumers, hallo.

Ik ben een beetje aan het uitzoeken hoe heet het water moet worden in een aubainmarie om je was gesmolten te krijgen.
Ofwel, hoeveel Watt moet een aubainmarie hebben om de was behoorlijk te kunnen smelten.

Is bijvoorbeeld 400 Watt (instelbaar) voldoende.

Wat hebben jullie aan wattage in je aubainmarie??
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 dec 2018, 23:02

Wat denk je van 75 graden C. ?

Verder heb ik geen idee hoe groot het wattage moet zijn.
!Hans.

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door depauws » ma 10 dec 2018, 12:47

Een frietketel voldoet meestal voor het smelten met de bedoeling van wafels te gieten.
Dit is ongeveer 1000Watt.
Werken met een regelbare of instelbare voeding heeft de voorkeur tegenover een vaste verwarming met een thermostaat met hysteresis.
Groeten

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door m.kolsters. » zo 16 dec 2018, 12:52

Is het om te gieten voor was wafels, 80 gr. en als je water kan koken op je plaat of op gas dan is dat meer dan genoeg.
En als je ramen wil uit koken moet het koken.
Ik heb nu 2 kook platen gekocht met 2 platen Tomado type TM - 2441 art. nr.1706252 bij blokker 15 euro per stuk werken goed en instelbaar. Plaat van 1000 /1500 wat.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door oldtimer » zo 16 dec 2018, 14:40

Het is om wastafels te gieten.

Ik had twee nieuwe Unox worsten verwarmers gekocht, aubainmarie om worsten en snert , bruine bonensoep etc. warm te houden.
Dus was in dat tonnetje en het ding aan. De was smolt nauwelijks en het duurde zeer lang, en smolt ook niet helemaal.behoorlijk dus heb ze weer verkocht.
Het stond er niet op maar denk dat die dingen rond de 300 Watt waren.
Wil nu dus niet weer en aubainmarie verpesten om er later achter te komen nadat het toch niet werkt.
Dat is de reden van mijn vraag, maar zo te merken weten weinig mensen er echt iets over.
Alexander (Lex)

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door Astrid Schoots » zo 16 dec 2018, 14:55

Dag Oldtimer,
ik lees dat je meer info wilt, ik kan je dat niet geven over elektrisch verwarmen,
wel dit, voor wat het waard is:

1. was zuiveren: dat doe ik in grote rechte emaille pan in kokend water (vuile wasvoet komt onder tegen schone waskaas)
2. was smelten om te kunnen verwerken: dat doe ik in RVS smalle hoge blikken* in een grote pan water tegen de kook aan. Dus aubainmarie. Hoge deksel erop zodat het goed afsluit, dan op laag vuurtje een uurtje rustig laten smelten. Eenmaal gesmolten blijft het goed bewerkbaar en vloeibaar op de laagste stand, ook in een ijskoude stal. Maar je moet het werk plannen, want het smelten zelf gaat langzaam.

Off-topic: tinnen bussen doen de was verkleuren, daarom heb ik van een oude RVS liter-thermoskan de top afgeslepen met haakse slijper, en hield zo twee mooie hoge slanke bussen over (de voering en de buitenkant), ideaal voor lange kaarsen. Voor het gietwerk (kunstraat of gietkaarsen) heb ik dan een derde bredere stenen pot met pollepel in de pan staan, die tevens de smalle hoge bussen klem zetten.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door szx2js » zo 16 dec 2018, 15:43

Een goeie oplossing vind je hier: http://www.weck-einkochautomaten.de/
In deze weckketel (2000 watt, met thermostaat) kun je was au-bien-marie in een (oude) emaillepan op temperatuur houden. In de emaille binnenpan kan ik blokken van 7 tot 8 kg was plaatsen.

Ik gebruik de weckketel ook om de was in een pantykous te smelten en te reinigen (alles weer in de emaillepan).
De Weckketel is online te koop bij diverse leveranciers.

Groet,
Ben

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 16 dec 2018, 15:46

Als je een grote hoeveelheid kunstraat wilt gieten, kun je ook gerust een grote pan nemen (zelf gebruik ik dan een 15 liter pan), een liter of vijf water erin, daarin de was smelten.
Zodra de boel gesmolten is, kun je met de pollepel de vloeibare was bovenaf scheppen om te gieten. Je merkt snel genoeg wanneer de was te warm of te koud is. Dus niks au-bain-marie, gewoon in de grote pan en smelten. Niet laten koken, want dan komen de onzuiverheden aan de oppervlakte.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door oldtimer » zo 16 dec 2018, 15:52

Dag Astrid, dank voor je meedenken.

Met gas en een kooktoestel kan, maar doe ik liever niet. Het gebruik van vuur in mijn oude stal beperk ik zoveel mogelijk i.v.m brand.
Vandaar de elektrische aubainmarie

Was koken en reinigen doe ik in een grote RVS pan en giet het na zeven in RVS honden drink/voerbakken. Een mooi maatje voor de was.
Kaarsen doe ik niet aan, dat vind ik doodzonde.

Het gaat mij puur om de wasplaten voor de ramen.

Ik vermoed dat een aubainmarie met 400 Watt voldoende is maar ben niet 100% zeker. Hij mag lang doen over het smelten maar moet het wel volledig smelten, en dat deed de Unox worstenwarmer niet.

@Ben, jij ook dank :!: zag je mail later.
Laatst gewijzigd door oldtimer op ma 17 dec 2018, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: heet water en wassmelten

Bericht door Teake de Jong » zo 16 dec 2018, 23:19

Om de was op een temperatuur van 75 graden te houden is 400 watt toereikend, mits de inhoud van de bainmari is afgestemd op het wattage. .
Maar om koude blokken was vloeibaar te maken en dus tot 75 graden verwarmd te krijgen dan is 400 watt toch wel aan de lage kant, ik zou voor een hoger vermogen kiezen.
Een Bainmari is normaliter bedoeld om gerechten net onder het kookpunt op temperatuur te houden, het warm maken/koken gebeurt vaak op een zwaardere kookplaat/gaspit.
Op een electrisch kookplaatje met een vermogen van minimaal 1000 watt (liever nog een hoger wattage!) kan je een redelijke pan warm water uit de kraan aan de kook krijgen, zet hier de kleinere pan met was in, dek het geheel af met een deksel en wacht tot de was gesmolten is.
Op een elektrische kookplaat moet je omwille van het contact altijd wel werken met pannen met een goede vlakke bodem!
Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat Astrid heeft gemeld, maar dan elektrisch ipv een gaspit met open vuur.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten