Schoonmaken honingresten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
rdvaneijk@gmail.com
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 12:30
Contacteer:

Schoonmaken honingresten

Bericht door rdvaneijk@gmail.com » do 13 dec 2018, 12:42

Ongeveer 2 jaar geleden is er in mijn vakantiehuis in Frankrijk een grote bijenkolonie in een ruimte tussen dak en plafond geruimd. Dit was de enige oplossing omdat men er niet bij kon en de honing uit het plafond de slaapkamer in druppelde.

Na het ruimen van het volk is door een aannemer de boel opengemaakt en van de foto’s die ik zag werd ik niet vrolijk (omvang van het nest). Uiteindelijk is,dachten wij, alles eruit gehaald en is het dak weer dichtgemaakt waarbij de kieren zijn afgesloten met staalwol zodat nieuwe pogingen om een kolonie te stichten lastig zoniet onmogelijk worden.

Nu ruiken wij met enige regelmaat een beetje een weeige lucht waarbij wij denken dat dit door achtergebleven honing wordt veroorzaakt daarbij zien wij schimmelvorming op de destijds nieuw geplaatste gipsplaat.
Is er iemand op dit forum die mij kan vertellen hoe dit op te ruimen of dat de stank op enig moment gewoon verdwijnd i.v.m. Versuikering of zo.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingresten

Bericht door Fish » do 13 dec 2018, 14:25

Ik ga er maar even van uit dat je aannemer goed werkt heeft gedaan en niet kilo's honing heeft achtergelaten. De meeste honing zal na 2 jaar wel al versuikerd zijn en veroorzaakt dan geen schimmel.

Als je niet eerder schimmelproblemen hebt gehad, denk ik eerder aan een ventilatieprobleem. Afsluiten van kieren en dergelijke kan ervoor zorgen dat je condensatieproblemen krijgt, zeker als het weer wat kouder wordt. Maar ik ken de bouwkundige situatie natuurlijk niet.

Een gipsplaatje kost praktisch niets, opnieuw opentrekken is geen optie? Die schimmel krijg je er toch niet meer uit.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingresten

Bericht door Tieme » do 13 dec 2018, 15:22

Honing trek vocht aan en begint dan weer te lekken. Als er nu weer schimmel in de plaat komt en er hangt een weeë lucht, kan het inderdaad best zijn dat er nog een stuk raat met honing hangt.

rdvaneijk@gmail.com
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 12:30
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingresten

Bericht door rdvaneijk@gmail.com » vr 14 dec 2018, 19:18

Bedankt voor de reacties en goede raad. Ik heb een kleine inspectiecamera besteld dus dan ga ik de boel eens even goed bekijken voordat het halve plafond eruit ga slopen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten