Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door tomer » wo 19 dec 2018, 00:44

Marcje schreef:Voelt ook zeer warm aan en veel vocht aanwezig
Dat lijkt erop dat er om één of andere reden meer broed aanwezig is dan normaal in deze periode. Als er een broednest warm gehouden moet worden en het is koud weer, dan slaat het vocht neer op de koude binnenwanden van de kast. Het water loopt dan naar beneden. Als de bodem volledig dicht is wanneer er een schuif in zit, kan die wel nat worden door de condens. Kan je bij jouw kasten de schuif omdraaien zodat er een spleet open blijft voor ventilatie? Anders zou je de kast op een plaat multiplex kunnen zetten en er dan bvb een blad papier onder schuiven. Heb je behalve water niets speciaals gezien op de schuif? Zorg ook voor voldoende isolatie boven de plexiglas/dekplank zodat er geen druppels boven de bijen gevormd worden.
Ik zou de kast niet zomaar open maken... je hebt nog volken en je zal wel zien in het voorjaar hoe het zit.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door Jaap v.Popering » wo 19 dec 2018, 09:04

tomer schreef: Ik zou de kast niet zomaar open maken... .
Ik heb gisteren ( wat ik elke winter zonder nadelige gevolgen doe ) bij 35 volken de dekplank even opgetild . ....alles leef nog dat betekend dat de zogenaamde verdwijnziekte mijn deur weer voorbij gegaan is .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door A.A. Staals » wo 19 dec 2018, 11:22

tomer schreef: Ik zou de kast niet zomaar open maken... je hebt nog volken en je zal wel zien in het voorjaar hoe het zit.
Ik heb geen probleem nu een kast open te maken. Ook niet er een paar ramen voorzichtig uit te halen. Je kunt alleen iets leren door te kijken. Volken waar niets aan de hand is blijf je natuurlijk af.
Uit wat beschreven is denk ik dat er nog broed in dit volk zit. Dit gebeurd als een volk niet winter klaar is (kan een gevolg zijn van zware varroa aantasting of darrenbroedige koningin.

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door tomer » wo 19 dec 2018, 18:10

Ik zou eerst zien of er darrendeksels vallen, dan weet je al waaraan je te verwachten.
Als er echt een probleem is (bvb darrenbroedige moer) dan zijn de komende dagen idd goed om de koningin te zoeken en er dan een miniplus op te zetten. Het zou ook kunnen dat er gewoon werksterbroed te zien is en dan is er niets aan de hand. Ik ben benieuwd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door A.A. Staals » wo 19 dec 2018, 18:22

tomer schreef:Ik zou eerst zien of er darrendeksels vallen,
Hoe zien er die uit? Vallen die door varroa-gaas?

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door tomer » wo 19 dec 2018, 20:03

A.A. Staals schreef:
tomer schreef:Ik zou eerst zien of er darrendeksels vallen,
Hoe zien er die uit? Vallen die door varroa-gaas?

ad staals
Bij mij vallen de darrendeksels (of delen ervan) soms door de gaas, al lijken de deksels groter dan de gaasopeningen. Het zal ook van de gaasdiameter afhangen.
Je kan ook een blad papier via de vliegopening binnenschuiven.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door Marcje » do 20 dec 2018, 13:53

Hans van der Post. schreef: ......Kweet het het is moeilijk. Heb je het vlieggat over de hele breedte open?
Realiseer je dat de schuiflade de plaats is dat het vocht uit de lucht daar het gemakkelijkst condenseert.
Wat ik in de loop van het imkeren hebt ontdekt is dat er toch enige afstand moet zijn tussen de bodem en ramen.......
Het vlieggat staat volledig open en dit volk staat nog altijd op twee rompen ook al zitten er geen bijen in de onderste romp ( kan ik zien door kijkvenster achteraan )
tomer schreef:..... Kan je bij jouw kasten de schuif omdraaien zodat er een spleet open blijft voor ventilatie? ......
Yep, en heb ik gedaan
A.A. Staals schreef: Uit wat beschreven is denk ik dat er nog broed in dit volk zit. Dit gebeurd als een volk niet winter klaar is (kan een gevolg zijn van zware varroa aantasting of darrenbroedige koningin.
Varroa aantasting denk ik niet omdat bij deze kast 2 mijten per week vielen en na de behandeling een stuk of 10
tomer schreef:Ik zou eerst zien of er darrendeksels vallen, dan weet je al waaraan je te verwachten.
Als er echt een probleem is (bvb darrenbroedige moer) dan zijn de komende dagen idd goed om de koningin te zoeken en er dan een miniplus op te zetten. Het zou ook kunnen dat er gewoon werksterbroed te zien is en dan is er niets aan de hand. Ik ben benieuwd.
Ik vrees dat daarvoor het gaas te fijn is en momenteel niks te zien de schuif

Iedereen bedankt voor het meedenken en de raadgevingen :D

Ik ga morgen uiteindelijk de kast toch eens open doen en kijken wat er nu juist aan de hand is
De reden hiervoor is dat ze morgen van 14°C spreken ( is de enige kans die ik krijg) , en ik wil echt weten wat er aan de hand is
Ik kan volledig in de fout gaan, maar dan weet ik tenminste hoe te reageren naar de toekomst als dit zich nog eens voordoet

Zo ziet de schuiflade er na 3 dagen uit
20181220_114715 (Medium).jpg
20181220_114522 (Medium).jpg
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 dec 2018, 14:25

Wanneer zij nog zo onrustig zijn ....en zie je geen broed ....gelijk een ander volk met krantje er boven plaatsen .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door A.A. Staals » do 20 dec 2018, 14:41

Jaap v.Popering schreef:Wanneer zij nog zo onrustig zijn ....en zie je geen broed ....gelijk een ander volk met krantje er boven plaatsen .
Een volk met een krant er tussen opzetten zou ik nooit doen. Moeten ze er die krant tussen uithalen terwijl ze niet actief zijn en bovendien kun je nu verenigen zonder. Voor je verenigd moet je je eerst ook afvragen of dat de moeite waard is, te weinig en/of te oude bijen.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijen nog altijd niet op wintertros na enkele dagen vorst

Bericht door A.A. Staals » do 20 dec 2018, 14:45

tomer schreef:
A.A. Staals schreef:
tomer schreef:Ik zou eerst zien of er darrendeksels vallen,
Hoe zien er die uit? Vallen die door varroa-gaas?

ad staals
Bij mij vallen de darrendeksels (of delen ervan) soms door de gaas, al lijken de deksels groter dan de gaasopeningen. Het zal ook van de gaasdiameter afhangen.
Je kan ook een blad papier via de vliegopening binnenschuiven.
Bij mij vallen delen van "darren deksels" ook door het gaas, echter geen verschil met deksels van werkster broed. Darren snijden niet zoals een koningin het dekseltje los. Net als bij werksterbroed in stukjes afgebeten.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten