Muizen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Muizen

Bericht door Hans » za 19 jan 2019, 17:04

Ik heb bij twee spaarkasten in het bos, waarvan de vliegspleet met gaas dicht zit, toch muizen. Voor het eerst. Ik zie delen van bijen en muizenkeutels op de vliegplank. Twee mooie volken. Geen idee hoe die muizen binnen kunnen komen. Veel dode bijen achter gaas. Wat nu. Bij mooi weer kijken? Ze staan op 2 bk dus kan misschien onderste weghalen en bodem vervangen? Ik denk dat ik in het bos tot nog toe geluk heb gehad dat ik niet eerder last heb gehad. Ik hoop alleen niet dat ik de volken nu kwijtraak.

Gr.
Hans

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Freek » za 19 jan 2019, 18:12

Hans
In deze tijd moet je volgens mij voorzichtig zijn met het veranderen van de situatie (raampjesvolgorde/aantal bakken) in een bijenvolk.
Je zou de bodem kunnen wisselen. Ramen alleen wisselen als er echt schade aan is. Indien de muizen veel voer hebben opgegeten kun je voeren door apifonda direct op de raten te leggen met een huisvuilzak erover (maar dit kan mogelijk ook weer muizen aantrekken dat is het lastige).
Uitpluizen hoe de muizen toch binnenkomen.

Freek

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Hans » za 19 jan 2019, 18:49

Hoi Freek,

Dank je voor je reactie. Ik heb geen lek waar ze door kunnen. Ik gebruik het gaas wat je bij Segerbergers gebruikt, of ze moeten daar doorheen kunnen. Verder alles dicht...

Gr. Hans

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Freek » za 19 jan 2019, 18:50

Datzelfde gaas gebruik ik ook dat heeft gaten van 7 x 7 mm en daar kan volgens mij geen muis door.
Maar ze moeten ergens langs erin komen. Zit het gaas goed vast? Zit het gaas van de ventilatie / varroa bodem goed vast?

Freek

R.Spies
Berichten: 25
Lid geworden op: za 09 jul 2005, 19:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door R.Spies » za 19 jan 2019, 19:42

Hoi Hans

Een muis kan zich door een gat van 5/7 mm wringen.
Google maar eens!

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door oldtimer » za 19 jan 2019, 19:45

Ik begrijp niet dat jullie gaas gebruiken. Er zijn zoveel soorten vliegspleet verkleiners, en ze kosten nog eens bijna niets ook.
Als je die gebruikt die op bijgaand plaatje staat ben je 1 euro kwijt. als er muizen in je kast kruipen ietsje meer, waarom dat risico nemen?
Bijlagen
Bijensterfte twee kasten.jpg
Alexander (Lex)

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Hans » za 19 jan 2019, 20:17

Freek, de bodems van die kasten zijn nog van het oude type uit de jaren '80 zonder varroalade. Dus helemaal dicht op 2 gaascirkels na. Dat is op zich stevig materiaal.

De oude houten verkleiners die bij de spaarkasten horen en die je ook bij de Segerbergers krijgt, hebben nog altijd een opening over de volle breedte en dus vond ik gaas veiliger. Ik heb het ook gedaan vanwege de ventilatie ivm oude bodems. Anders zit alles potdicht.

Gr.
Hans

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door Freek » za 19 jan 2019, 21:12

Dat word dan nog speuren hoe de muis erin is gekomen. Mogelijk toch door zo een gat gewrongen als er geen andere openingen zichtbaar zijn in de kast.

Freek

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door maartenkleijne » za 19 jan 2019, 21:57

Bij mij wringen muizen zich veelvuldig onder de keukendeur door, een spleetje van hooguit 3mm.
gr,
m

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Muizen

Bericht door oldtimer » za 19 jan 2019, 22:10

Dan heb je veel muizen Maarten.
Ik heb een paar lege oude kasten gewoon op de grond staan buiten, achter in de tuin, in de hoop dat de muizen erin kruipen om als hommelnesten te gebruiken. Maar er kruipt geen muis in. Wel een rat op zolder :lol:
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten