Locatie vliegopening (Einraumbeute / NL natuurbouwkast)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Locatie vliegopening (Einraumbeute / NL natuurbouwkast)

Bericht door d.hentenaar » za 26 jan 2019, 10:39

Aangezien ik mijn kasten zelf bouw en op dit moment bezig ben met een nieuwe 16 raams kast (type korte Eimraumbeute / Nederlandse natuurbouwkast) zit ik met de vraag of ik moet gaan voor een origineel rond vlieggat enkel aan de onderkant van de kast (type Eimraumbeute) of dat ik ook een vlieggat zal maken aan de bovenkant van de kast (zoals bij de NL natuurbouwkast). Ik heb veel gezocht en gelezen echter kan ik nergens de meerwaarde vinden van een extra rond vlieggat aan de bovenkant van de kast.
Het enige wat ik kan bedenken is het voordeel van de extra ventilatie en de kortere afstand naar het hogere gedeelte van de ramen. Het nadeel is een extra vlieggat om te moeten verdedigen.

Is er iemand die hiervan de exacte reden weet ?
Bijlagen
15484957190681412815526.jpg
1548495697944276334616.jpg
1548495630948635095417.jpg

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Locatie vliegopening (Einraumbeute / NL natuurbouwkast)

Bericht door Astrid Schoots » za 26 jan 2019, 12:20

Hallo d.
Ik heb sinds vele jaren vlieggaten in soorten en maten, rond, recht, boven, onder, of beiden, en ook korven met hoog of met laag gat.
Mijn groeiende conclusie is dat de hoge vlieggaten door de bijen meer gewaardeerd worden dan de laag gelegen gaten of sleuven, al was ik eerst bang dat het te open of te koud zou zijn..

- Bij een hoog vlieggat dichter op het nest is er een directe info-uitwisseling en verbinding tussen binnen en buiten. Dat is vooral bij drachtarme tijden heel geschikt tegen roverij; bij grote nectardracht ventileert het reuze gemakkelijk; en bij grote hitte verplaatst een deel van de tros zich soepeltjes iets meer naar buiten.
- Zogauw de herfst vordert maken ze de hoge opening flink kleiner tot bijna dicht met propolis, of hangen ze een propolisgordijn als een coulisse voor het vlieggat, en in de lente wordt de ingang weer ruimer open geknaagd. Precies zoals de bijen het zelf willen, en zoals je het ook bij de meeste boomholtevolken ziet.
- Bij observatiekasten met laag vlieggat zie je dat er bij koude totaal geen binding meer is tussen tros en vlieggat, en hoe eenvoudig wespen en rovers dan soms binnen kunnen komen, met gevechten op de tros zelf ten gevolge.
- Met de afgelopen zomerhitte heb ik bij een te volle korf een tochtlatje eronder gelegd. Slechts enkele bijen gebruikten die opening, de rest bleef het bovengat gebruiken, ook na meerdere dagen. Het ondergat werd dichtgekit.. (bij 35 graden ;-))
- Bij mijn hoge kast met hoog èn laag gat open, merk ik dat ze liefst de hoge opening nemen, alleen bij enorme drukte gebruiken ze alles. Zogauw het vliegverkeer rustiger wordt beperken ze zich tot het hoge invlieggat. Het lage gat sluit ik vanaf de herfst af.
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-06-17 om 19.31.01.jpg

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Locatie vliegopening (Einraumbeute / NL natuurbouwkast)

Bericht door Astrid Schoots » za 26 jan 2019, 12:36

Ik heb net even een foto gemaakt van het dichte gat: kijk eens wat een efficiënte en elegante bij-vriendelijke (hout) oplossing.
En bij opengedraaid latje fungeert het als een vliegplank, te zien aan de dunne propolislijntjes
Bijlagen
IMG_5096 2.jpg

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Locatie vliegopening (Einraumbeute / NL natuurbouwkast)

Bericht door bee-tree » za 26 jan 2019, 12:57

Astrid, van jouw bijenforten word ik joyeus . Jij denkt als een bij, doet als een bij.
Chapeau :clap:

Bijen willen na de winter de kortste weg naar buiten kiezen.
Ik heb die ervaring . De volkssterkte wordt namelijk tot april elke dag wat kleiner.
Zitten de bijen in het voorjaar dan hoog in de kast, als ze op twee bakken
zijn ingewinterd, dan zoeken ze een spleet tussen de onderste en bovenste bak
voor de kortste looproute.
Die spleet is soms aanwezig als men laat in het jaar nog de bakken van elkaar heeft
gehaald met de kastbijtel. Dan hebben de bijen geen gelegenheid meer om de spleet
dicht te kitten. Bovendien wordt vurenhout beschadigd als men zonder plamuurmes
de bakken met iets dikkers van elkaar haalt. Dus,'n gat bovenin is de bij naar de zin.

'n Opening halverwege of bovenin, die je kunt verkleinen of vergroten of afsluiten,
kan ook nog andere voordelen hebben, waar ik nu niet op in ga. Zj. :b10:
P.S.
Mag ik je vergelijken met Napoleon, maar dan wel in positieve zin ?
Napoleon sprak : "La Revolution, c'est moi"
Astrid, jij mag "L'abeille, c'est moi " zeggen.
Jij hoeft geen woedezoekers te vrezen met zo'n aanmatigend lijkende uitspraak,
die ik je in de mond leg,
in tegenstelling met die van Lodewijk de veertiende,
die met zijn "L'état, c'est moi" , dus "De Staat, dat ben ik"
de guillotine over zich afriep.

P.S. Het woord "woedezoeker" is een uur geleden 'geboren' in de TaalSTAAT.

Napoleon wam gister op NPO2 voor het voetlicht.
Napoleon liet al zijn serviezen voorzien van fraaie afbeeldingen van honingbijen.
De BijenSTAAT stelde hij als voorbeeld voor de mensheid.

Is dit laatste een goed excuus om m'n enigszins politiek getinte bijdrage te gedogen ?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Locatie vliegopening (Einraumbeute / NL natuurbouwkast)

Bericht door Astrid Schoots » za 26 jan 2019, 14:17

Ha Bee-tree... dank voor je aardige reactie, maar 'l'abeille, c'est moi'.. is teveel eer! :oops:
Overigens weer een goede aanvulling voor 'een gat bovenin is de bij naar de zin'!

Leuk van Napoleon, dat hij de bijenstaat als voorbeeld wilde stellen (totaan zijn servies toe).
Goed excuus voor politiek getinte bijdrage? Het gaat nog steeds over bijen, geen blaam! :whistle:

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Locatie vliegopening (Einraumbeute / NL natuurbouwkast)

Bericht door d.hentenaar » zo 27 jan 2019, 12:47

Hallo Astrid en dank voor jouw informatieve reactie.

Ik ga er gewoon 2 gaten aan de bovenkant bij maken zodra de verf opgedroogd is.
De onderste gaten hou ik dan maar als ventilatiegaten aan voor als het echt warm is.


Met vriendelijke groet,

Danny

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten