2 gescheiden volken in 1 kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

2 gescheiden volken in 1 kast

Bericht door d.hentenaar » za 02 feb 2019, 08:14

Hallo,

Ik heb een korte vraag: Kun je 2 volken gescheiden in 1 kast houden?

De reden hiervan is dat ik ergens in mei 2 kleine volkjes uit bevruchtingskastjes van de Texelse zwarte bij krijg die in het begin nog niet zo heel veel ruimte nodig zullen hebben. Hiervoor heb ik een 16 raams NL natuurbouwkast gemaakt met 2 aparte ingangen waarbij ik voor ieder volkje een aparte ingang heb middels een rond vlieggat. Binnenin heb ik een scheidingswand gemaakt zodat de beide volkjes gescheiden kunnen leven. De bedoeling is om op een later tijdstip nog een extra kast erbij te bouwen zodra ze echt meer ruimte nodig zullen gaan hebben. In het 1e jaar zal dit waarschijnlijk nog niet nodig zijn; 8 ramen broed op de raammaat van deze Einraumbeute staat qua oppervlak ongeveer gelijk aan 14 ramen Simplex broedramen.

Op YT zijn diverse filmpjes te vinden van Amerikaanse imkers die van een normale broedbak 4 kleine soort van bevruchtingskastjes maken m.b.v. scheidingswandjes waarbij ieder volkje een eigen ingang heeft.

Is het bovenstaande mogelijk of gaat de nestgeur hier een probleem worden ?

Alvast dank voor jullie reactie.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 2 gescheiden volken in 1 kast

Bericht door tomer » za 02 feb 2019, 14:21

Als dat een houten scheidingswand is en die sluit volledig af (ook geen kier onderaan of tussen scheidingswand en dekplank), zal er zeker geen probleem zijn. Wel oppassen bij controle dat beide koninginnen in hun kastdeel blijven.
Kast ziet er mooi uit. Ik zou evt voor elk vlieggat een andere kleur gebruiken, zodat de bijen zich niet vergissen. Eigenlijk vooral zodat de nieuwe koningin zich niet vergist (bij stille wissel bvb).

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: 2 gescheiden volken in 1 kast

Bericht door harry mouris » za 02 feb 2019, 21:45

Om te zorgen dat een van de koninginnen bij controle niet overloopt kan je het beste het andere volkje afdekken met een theedoek.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: 2 gescheiden volken in 1 kast

Bericht door Fish » ma 04 feb 2019, 10:27

Het kan zeker, alleen moet je extra aandacht aan de ingangen geven. Als ze beide aan dezelfde zijde zitten, heb je een realistische kans dan de bijen overlopen naar één zijde. Je zou zelfs de honingkamer kunnen delen (met moerrooster uiteraard).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten