Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door d.hentenaar » wo 06 feb 2019, 15:29

Hallo allen,

Aankomende lente wil ik gaan beginnen met het vermeerderen van mijn Buckfastvolkje volgens de Pia Aumeier methode (een raam wordt een volk). Hiervoor wil ik half april een eerste raam met open en gesloten broed overzetten. Het 2e raam volgt 2 weken later. Aangezien de werksters op deze ramen moerloos zijn, zullen ze red cellen gaan aanmaken van waaruit uiteindelijk een aantal nieuwe moeren geboren zal worden.

Nu is het zo dat ik ook mee kan doen aan het larfjes project van de zwartebij.org waarbij ik, vanuit de vereniging, zo'n 20 larfjes van de zwarte bij kan krijgen. Aangezien die larfjes verzorgt zullen moeten worden heb ik natuurlijk diverse werkster bijen nodig, liefst moerloos uiteraard.

Nu komt de vraag: Zou de Pia methode te combineren zijn met het invoeren van een aantal larfjes van de zwarte bij?

Ik wil uiteindelijk (volledig) overstappen op de inheemse zwarte bij. De verzorging van de ZB larfjes kunnen door de Buckfast werksters worden gedaan. Zodra de moer uitgekomen is, kan ze richting het bevruchtingsstation van de vereniging waar ze door darren van de zwarte bij bevrucht kan worden (P0). Indien dit moeilijk wordt qua planning en afstand dan kan ik er ook voor kiezen om de moer op eigen locatie te laten bevruchten (F1). Dit schijnt voor de honingopbrengst zelfs nog iets beter uit te pakken al is dat niet mijn insteek. Bovendien ook niet erg waarschijnlijk omdat ik op deze manier ga beginnen met een erg klein volkje. Het gaat mij meer om het terugbrengen van onze inheemse zwarte bij, liefst in de meest pure vorm zonder al te veel rassenvermenging.

Zonder weer een hele discussie aan te slingeren over wel of geen zwarte bij, of het slim of verstandig is etc. etc. Is het bovenstaande mogelijk ?

Alvast dank voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Fish » wo 06 feb 2019, 15:36

Ik heb persoonlijk niet veel succes met het aanslingeren van doppen met een enkel raam bijen, waarschijnlijk iets met te weinig voedersappen. Hoe meer jonge werksters je hebt, hoe beter de koningin gevoederd wordt. Ik twijfel dus of je kwalitatief goede koninginnen krijgt met deze methode.

Technisch gezien zou het kunnen wat je wilt, al moet je de kastjes wel hopeloos moerloos hebben (dus niet slechts moerloos!) bij het invoeren van de overige larfjes. Als er andere doppen/larfjes beschikbaar zijn laten ze de aangeboden larfjes links liggen. Dus op tijd kastjes maken en doppen breken na 10 dagen of iets dergelijks, voor het inbrengen van larfjes.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door cklander » wo 06 feb 2019, 16:28

Voerraam / raam broed nemen.... doppen breken na 9 dagen en een dop van een Buckfast of ZB of Carnica of Ligustica of wat voor een bij dan maar ook, inhangen. Als de dop uitloopt, wordt de koningin direct geaccepteerd en kan ze op bruidsvlucht.

gr. Chris

Lippe

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Lippe » wo 06 feb 2019, 17:05

Ik kan hier een heel verhaal typen, maar zou je willen adviseren te praten met een mentor van de zwarte bijenclub zoals ze die ook bij de VCI hebben. Zij kunnen je het beste begeleiden in het ombouwen naar zwarte bijen. Ik vraag ze ieder geval altijd de oren van de kop :lol:

Hierbij wel wat bronnen om je wat verder in de theorie te kunnen verdiepen van de q-teelt. Het is van de VCI, mijn clubje, maar de theorie geldt natuurlijk voor iedere bij.

http://www.verenigingvancarnicaimkers.n ... 170329.pdf

http://www.verenigingvancarnicaimkers.n ... eijden.pdf

http://www.verenigingvancarnicaimkers.n ... Dennis.pdf
Zie hier met name dia nr. 12

http://www.verenigingvancarnicaimkers.n ... voeren.pdf

Succes met je teeltplannen!

ronaldd
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 okt 2010, 18:59
Imker sinds: 1983
Bijenras(sen): carnica, BF
Locatie: Knokke
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door ronaldd » wo 06 feb 2019, 18:41

Hoeveel kans heeft men als de koningin aan de leg is, dat er doppen zijn en de koningin verdwenen, door verschil ras bijen en koningin
ronald

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 feb 2019, 19:08

d.hentenaar schreef:, of het slim of verstandig is etc. etc. Is het bovenstaande mogelijk ?

Alvast dank voor jullie reactie.
Ik zie dat je een beginnend imker bent en je volgens mij een beetje te veel gelijk wil realiseren .
Het moet je verteld zijn dat twee soorten bijen ( buckfast en zwarte ) op één stand bij standbevruchting niet de beste resultaten zal geven .
Ook weet Ik niet waar je woont maar voor mij is half april te vroeg om met zwakke volkjes koninginnen te gaan telen . Zelf begin ik niet voor 30 april met koninginnenteelt ook vanwege de weersomstandigheden , de darren moeten toch ook uit kunnen vliegen . .

Misschien is het verstandiger dat je al deze dingen met een mentor bespreekt om dit tot een goed einde te brengen . .

Lippe

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Lippe » wo 06 feb 2019, 19:10

Ze zullen de q wel willen wisselen inderdaad. Dat is een kwestie van 3 weken (VCI adviseerd 6) de wisseldoppen breken, totdat er broed utloopt van de Q en ze in haar eigen bijen zit. Dan is het gevaar geweken

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door Tieme » do 07 feb 2019, 10:06

Hi Lippe,

Ik denk eigenlijk niet dat de bijen een moer die in het volk geboren is zullen willen wisselen. Dit is vooral een issue met ingevoerde moeren.

groeten,
Tieme

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door BBBeez » do 07 feb 2019, 10:11

Koninginnen telen met een verzamel broedaflegger werkt heel goed. Een enkel raam is veel te weinig. Je hebt minstens 9 ramen nodig met veel gesloten broed en beide kanten bezet met zoveel bijen dat ze een aaneengesloten 'pelsje' over de raat vormen. Je kan met andere imkers een verzamel broedaflegger maken. Ieder draagt dan 2 ramen met broed en bijen bij. De verzamelbroedaflegger moet minstens 2 km van de bijenstanden zijn waar de bijen vandaan komen. Na 9 dagen moet je alle ramen afslaan en de redcellen breken. Twee uur (of langer) na het breken kan je een teeltraam met larjes aanbieden en de verzamelbroedaflegger voeren met suikersiroop.

Op dag 21 na het maken van de verzamelbroedaflegger kun je de ramen met bijen opsplitsen in bevruchtingsvolkjes met 1 raam met opzittende bijen en een koningin. Dit is ook het moment om de bijen te besproeien met oxaalzuur of melkzuur tegen de mijten. Wanneer dit vroeg in het seizoen wordt gedaan dan kan dat raampje met bijen groeien tot een inwinterbaar volk. Het voordeel is dat je ook geen gedoe hebt met het invoeren van de moertjes of met wisselcellen. De werksters zijn bekend met de moertjes die ze zelf verzorgd hebben.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Aflegger maken volgens de Pia Aumeier methode

Bericht door szx2js » do 07 feb 2019, 11:03

Tieme,
Bij verschil in ras of echt verschillende lijnen binnen een ras is er wel degelijk gevaar op het aanzetten van wisselcellen gedurende de 1e zes weken.
Diverse keren zelf ervaren.
Zelf splits ik liever de broedaflegger op in 2-raams volkjes, maar met 1 raam gaat het ook, maar wordt het geduld van de beginner wel erg op de proef gesteld. Blijf de afleggers vooral voorzien van suikerdeeg.
Gelet op de absolute aantallen mijten en de groeispurt van de bijen heb ik een broedaflegger nog nooit behandeld met oxaalzuur of melkzuur. Nog nooit een nieuwe opzetter verloren tijdens de winterzit.
Groet, Ben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], mick en 57 gasten