Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » vr 22 feb 2019, 20:51

Bedankt voor de berichten.

Zoals ik het nu als beginneling ervaar, heeft iedereen zn eigen manier van werken en eigen mening. Dat maakt deze hobby onder andere ook leuk en uitdagend. Mijn keuze voor buckfast is merendeel ontstaan door de leden van mijn vereniging. Het grootste (misschien iedereen wel) deel imkert met buckfast bijen.

Ik heb de cursus gevolgd, en hier hadden de meeste mentoren carnicas. Deze werden veelal in segebergers of spaarkasten gehouden.

Als ik het zo hoor gaan de meeste buckfast imkers voor dadant.

Ik ben beginnend imker met 0% ervaring. Misschien is buckfast iets te uitdagend om te starten. Misschien is de dadant niet ideaal voor eventueel uitwisselen van volken. Maar heb een ding alvast geleerd: de meeste imkers hebben wat eigenwijsheid in zich.

Wat mij nog het meeste tegenvalt als starter is het aanbod in gebruikte kasten. Ik ben al een jaar aan het rondkijken, maar sws op kunststof kast gebied is er echt heel weinig aanbod. En wanneer het wel aangeboden wordt dan is de prijs haast als de nieuwprijs

Er stonden wel wat goede tips tussen. Bedankt voor het delen van jullie visie

Groetjes Rafael

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Freek » vr 22 feb 2019, 21:03

Ja maar er zijn ook vierkante Dadant Blatt kasten met 12 ramen.

Tonner;
Ik weet niet hoe jij mijn tekst schreef maar dat schreef ik dus ook: Maar ik denk dat de Dadant US met 12 ramen handiger is. De bakken zijn nl vierkant.

Freek

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » vr 22 feb 2019, 21:05

Momenteel heb ik een optie lopen op 2 dadant us kasten kunststof.

Ik kan in NL maar een leverancier hiervan vinden. Klopt dit?

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Freek » za 23 feb 2019, 08:38

Hoi Rafpit,

Die kunstof Dadant US kasten zijn wel mooi maar ik denk niet vierkant dus dan heb je niet de mogelijkheid een kwart slag te draaien zoals ik aan gaf.
Als dan kunstof zou ik Dadant Blatt kiezen omdat daar veel meer buckfast imkers mee werken.
Maar nogmaals hier zitten ze in simplex spaarkast van hout en dan doen ze het ook, en bovendien is de bastaard bij een betere beginners bij dan de buckfast bij waarmee ook prima te imkeren valt. Je kunt dan als je nu een paar niet te dure goede gebruikte spaarkasten opzoekt en die even overschildert en straks voor bijv. vijftig euro per stuk een paar zwermen koopt goedkoop eerst thuis worden met bijen voordat je met duur materiaal aan de slag gaat (en dat verspeelt). Ik heb ze zelf tientallen jaren gehad en er zijn imkers die niet anders willen dan bastaard. Buckfast vraagt een andere manier van werken dan je op de cursus leert (buckfast bijen zwermen vaak niet en een paar maal doppen breken is voldoende maar je moet ze dan wel veel ruimte geven om het zwermen te voorkomen, zo houd je de oude moer en krijg je enorm hoge productiviteit)

Freek

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door RutgerV » za 23 feb 2019, 18:16

Freek, dadant blatt is in Nederland juist zeldzaam. Dadant us is vele malen meer gebruikt. De kasten zijn als je ze 12 raams neemt beide vierkant en het raamoppervlak is ook gelijk alleen de ene is 2cm hoger (blatt) de ander 2cm breder (us). Blatt wordt meer gebruikt in België en Frankrijk en us meer in Duitsland. Het voordeel van blatt vind ik dat je er een mooie bedrijfsmethode op na kunt houden i.c.m. Mini plus kastjes (2 raampjes mini plus is 1 hk raam dadant blatt. Verder kun je beter kijken wat er in je omgeving veel wordt gebruikt en dit zal met uitzondering van de zuidelijke provincies dadant us zijn.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Freek » za 23 feb 2019, 18:41

Rutger,

Ok dan heb ik dat mis, ik verkeerde in die veronderstelling omdat de DBPlus kast Dadant Blatt is en die word wel vrij veel door bevriende buckfast imkers gebruikt, maar enfin.
Verder moet ik wel zeggen dat ik vandaag even voorzichtig in een van de twee van mijn raszuivere buckfast volken heb gekeken. Dat was eerlijkgezegd genieten. Er loopt een "dure koningin" van lijn B24 in rond, maar van die kun je dus natelen. Ze is zo heerlijk rustig (Wim Zonneveld LOL) en zo is het hele volk. De bijen blijven rustig op de raten zitten als je het volk door bladert. Ik ken natuurlijk niet alle verschillende carnica lijnen en ik ben ook niet bekend met de zwarte bij maar ik heb eigelijk geen andere bijen mee gemaakt die zo heerlijk rustig zijn als deze raszuivere buckfast volken, ze vliegen niet op, kortom rustige raatzit. Je moet als je een bijenvolk inspecteert een kantraam uitnemen zodat je ruimte hebt om de overige raten uit te nemen. Zo gaan de bijen niet tussen de raten "rollen/pletten" en blijft de koningin heel, heel belangrijk bij een raszuiver volk maar eigenlijk altijd belangrijk een geplette moer is einde verhaal zo vroeg in het jaar. Hele fijne bijen maar ook duur materiaal. Je kan er voor kiezen zo te beginnen dat wel dan zit je wel in een klap met hele vriendelijke knuffelbijen :D maar eerst een paar jaar met bastaarden doen om thuis te worden met bijen, vind ik echt geen schande hoor!

Freek

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » za 23 feb 2019, 21:04

Volgens mij kan de honingkamer van de us ook dwars. Ik heb inderdaad vaker gehoord dag us vaker voorkomt in NL.

Is het heel lastig om volken over te zetten van spaar naar us?

Wat kunnen jullie aanbevelen qua start aan materialen?
Ik wil gewoon kunnen imkeren. Ben er wel van om alles wat voor handen te hebben. Ik ben niet echt een knutselaar :)

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » za 23 feb 2019, 21:09

@freek

In een eerder bericht zei je dat je even gekeken had bij twee buckfast volkeren. Kan ik hieruit herleiden dat je met meerdere rassen op een stand werkt? Of waren het gewoon 2 van de overige buckfast volken.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Freek » za 23 feb 2019, 22:35

Hoi Rafpit,

Ik heb 10 buckfast volken echter ze zijn niet allemaal 100% raszuivere buckfast waarmee ik bedoel P moeren.
Dat hoeft ook niet want de eerste generatie na raszuiver die F1 heet, zijn ook prima bijen om mee te imkeren.
Maar je hebt dus minimaal een nodig (althans dat is handig) die raszuiver is, teel je daarvan na en laat je die stand bevruchten dus niet naar een bevruchtingsstation als Ameland of De Hoven dan krijg je F1.
Je wil niet verder "terugvallen" van het ras dan F1. Met een P moer / raszuivere moer kun je een probleempje als een geplette moer opvangen door een raam eitjes van die P moer in te hangen bij dat moerloze volk, die krijgt dan weer een F1. Dus is een raszuivere moer een fijn bezit.
Ik heb dit jaar twee raszuivere buckfast volken.

Freek

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » zo 24 feb 2019, 10:58

Als het goed is heb ik een F1 buckfast volkje gekocht.
Dit is zo goed als zeker. Dan heb ik dit jaar even de tijd om er wat aan te wennen, voordat ik echt een foklijn op ga zetten.

Is het verstandig dan volgend jaar een raszuivere moer in het volk te brengen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten