Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door RutgerV » zo 24 feb 2019, 15:51

Het is verstandiger een p moer aan te schaffen en die in te voeren in een schudzwerm. Vreemde moeren invoeren in een groot volk is altijd een groot risico.

Lippe

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Lippe » ma 25 feb 2019, 10:34

Freek schreef:Rutger,

.... Ik ken natuurlijk niet alle verschillende carnica lijnen en ik ben ook niet bekend met de zwarte bij maar ik heb eigelijk geen andere bijen mee gemaakt die zo heerlijk rustig zijn als deze raszuivere buckfast volken, ze vliegen niet op, kortom rustige raatzit....

Freek
De Carnica Schierlijn wordt daar ook speciaal op geselecteerd: raatvast, zachtaardig en toplatten vrij houden :D

@Rafpit, ik zou je willen adviseren om eerst een jaartje of 2 lekker te gaan imkeren en vlieguren te maken. Mocht je graag buckfast willen gaan houden en deze ook raszuiver houden dan kun je je het beste melden bij de buckfast vereniging. Deze hebben mentoren die je kunnen begeleiden met het ombouwen.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door oldtimer » ma 25 feb 2019, 22:48

tomer schreef:
Freek schreef:Ik denk dat de Dadant Blatt de meest gebruikte Dadant in NL is.
Maar ik denk dat de Dadant US met 12 ramen handiger is. De bakken zijn nl vierkant.
Je kunt zo bijv een hk mooi laten vullen door hem een keer een kwart slag te laten draaien pakken ze alle raampjes mee.
Freek
Ja maar er zijn ook vierkante Dadant Blatt kasten met 12 ramen.

Die zou ik graag hebben Tomar. Waar zijn die te koop. Het liefst Nicot Dadant Blatt kasten! (geïsoleerde kunststof kast) Ik kan ze niet vinden.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door tomer » ma 25 feb 2019, 23:32

De vierkante dadant blatt twaalframers (50x50 cm) ken ik enkel in hout (enkelwandig). Oa te koop bij Wagner. Nicot ken ik enkel voor 10 ramen...

Wimmels
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 mar 2012, 22:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Friesland - Jubbega
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Wimmels » di 26 feb 2019, 09:52

Ik zie hier in het noorden waar de topicstarter woont bijna geen dadant blatt. Buckfast houders hier hebben of spaarkast of dadant us/modified. Ik heb zelf het idee dat je blatt voornamelijk richting het zuiden ziet.

Ik zou eerst kijken met welke groep imkers je samen gaat werken en daar de kastkeuze op afstemmen
Laatst gewijzigd door Wimmels op di 26 feb 2019, 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door oldtimer » di 26 feb 2019, 09:54

Ik zit in het noorden en heb uitsluitend Dadant Blatt, maar het is zo, over de grens voornamelijk in het zuiden is het praktisch alleen Dadant Blatt.

Het verschil in maatvoering tussen Dadant Blatt en Dadant US is minimaal. Als je Dadant Blatt 12 Raams neemt zit je nagenoeg met hetzelfde probleem als bij Dadant US, het is zeer zwaar, en met 12 ramen dus nauwelijks te tillen.

Wat collega Imkers hebben vind ik niet zo belangrijk. Ik wissel nooit uit en als er uitgewisseld moet worden kunnen de bijen zo in een kast met nieuw raat.
Laatst gewijzigd door oldtimer op di 26 feb 2019, 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Alexander (Lex)

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » di 26 feb 2019, 18:51

Hoi

Ik heb even wat geïnformeerd. In het noorden is het inderdaad voornamelijk US.(als het al dadant is) in het zuiden en bij de zuiderburen met name blatt.

Warm- en koudbouw kan enkel in houten kasten. De kunststof kasten zijn dus niet helemaal vierkant.

In maart haal ik een F1 volkje op. Dus geen raszuiver vermeerderingsvolk. Dan kan ik de normale werkzaamheden even oefenen en ondergaan.

Groetjes.

Voor degene die mij hier vaker treffen: mijn naam is Rafael. 8)

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door oldtimer » di 26 feb 2019, 19:16

Rafpit schreef:Hoi

Ik heb even wat geïnformeerd. In het noorden is het inderdaad voornamelijk US.(als het al dadant is) in het zuiden en bij de zuiderburen met name blatt.
Warm- en koudbouw kan enkel in hometuten kasten. De kunststof kasten zijn dus niet helemaal vierkant.
:lol:
oldtimer schreef:Ik zit in het noorden en heb uitsluitend Dadant Blatt, maar het is zo, over de grens voornamelijk in het zuiden is het praktisch alleen Dadant Blatt.

Het verschil in maatvoering tussen Dadant Blatt en Dadant US is minimaal.
Dat zeg ik
:roll:
Rafpit schreef: Warm- en koudbouw kan enkel in houten kasten. De kunststof kasten zijn dus niet helemaal vierkant.
Deze redenering kan ik niet volgen.
Bijlagen
Nicot.jpg
Nicot.jpg (9.86 KiB) 2936 keer bekeken
Alexander (Lex)

Rafpit
Berichten: 28
Lid geworden op: di 19 feb 2019, 20:17
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 29
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast en Carnica
Locatie: Meppel eo
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door Rafpit » di 26 feb 2019, 20:15

Kunststof dadant bedoel ik. Sorry dat ik als beginneling niet helemaal 100% in vaktaal praat

En ja ik weet dat je het gebruik van blatt in zuid hebt vermeld. Ik heb dat eerder in deze topic ook al gedaan.
Ik beaamde het alleen maar

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Welke kasten gebruiken voor buckfast?

Bericht door oldtimer » di 26 feb 2019, 20:32

Bijgaande kast is de Nicot kunststof Dadant Blatt vierkante kast.
Een heerlijke geïsoleerde kast om mee te werken overigens.

Vaktaal hoeft niet hoor, maar wel tekst wat hout snijdt :lol:
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten