Volk in nieuwe kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ashish
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 13:19
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Hybride
Locatie: Zeist
Contacteer:

Volk in nieuwe kasten

Bericht door Ashish » zo 24 feb 2019, 15:41

Dag collega's,

nadat ik vorig jaar twee volken ben verloren wil ik dit jaar mijn natuurbouwkast en een nieuw aan te schaffen topbarhive opnieuw bevolken. Vorig jaar is dat helaas niet gelukt. Ik had een oproep op Facebook gezet om een zwerm te scheppen en ben toen twee keer komen opdraven voor een wespennest. Ik heb nu maar 1 volk en dat vind ik veel te kwetsbaar.
Hebben jullie tips hoe ik deze kasten kan bevolken (bv volk kopen/ krijgen zonder de kast over te nemen) en tips waar ik mijn wens voor een zwerm kenbaar kan maken?
Bedankt!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Volk in nieuwe kasten

Bericht door tomer » ma 25 feb 2019, 00:13

Via een andere imker of via een vereniging of misschien via de brandweer zou je een zwerm kunnen vastkrijgen. Kan je geen aflegger of veger van je eigen volk maken?
Je zou ook een volk kunnen kopen, eender welk kasttype, en dat overzetten naar je gewenste kast. Bvb de bovenste lat van de ramen waaraan de raat zit, vastmaken aan de toplatten van de TBH.

Lippe

Re: Volk in nieuwe kasten

Bericht door Lippe » ma 25 feb 2019, 10:24

Je kunt je aanmelden als zwermvanger bij je lokale vereniging. Dat ben ik zelf ook. Soms wordt ik direct doorverbonden door de gemeente die men vaak belt. Wordt per jaar toch zo'n 5 keer gebeld, ook wel eens voor een wespennest of hommels hoor. Wat ik doe is vragen of ze een fotootje willen opsturen, iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone met whattsapp.

Kan ik zelf de zwerm niet scheppen dan vraag ik het na in een imker groepsapp binnen de vereniging. Er is altijd wel iemand die ze wil komen scheppen.

In deze tijd een volk kopen is erg prijzig. Een zwerm kost je vaak niets.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Volk in nieuwe kasten

Bericht door Fish » ma 25 feb 2019, 11:14

Een zwerm is natuurlijk het mooist, maar stel dat de imkers in de buurt goed aan zwerm verhindering doen, of er is simpelweg veel vraag naar zwermen, dan kan het veel tijd kosten voor er wat op je pad komt. Een natuurbouwkast of topbarhive zijn nét die kasten, waar een hoop praktische problemen bij komen als je een reeds bestaand volk wilt overzetten. Je zou kunnen kijken of je aan een schudzwerm kan komen, al weet ik niet hoe goed dit gaat als je nog geen bestaande raat hebt. Dan zou je bijvoorbeeld direct moeten bijvoeren, en ik weet niet of dit bij jouw imkermethode past.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Volk in nieuwe kasten

Bericht door szx2js » ma 25 feb 2019, 14:54

Ashish, sluit je aan bij een lokale imkersvereniging. Die kunnen je aan een zwerm helpen. Je kunt ook bij een teler een MiniPlus-volkje bestellen. Die kleine raampjes laten zich makkelijk over zetten naar TBH en Natuurbouwkast. Volg vooral ook een basiscursus bijenhouden, maar wellicht heb je die al gevolgd. Succes!

agnita
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Volk in nieuwe kasten

Bericht door agnita » za 02 mar 2019, 13:30

Ik imker zelf ook in tbh's. Ik heb een kleine 10 raams tbh gemaakt.
Bij een imker een klein volkje gehaald, alle raten uitgeschud in de tbh, had dus alleen de bijen en een koningin. Binnen een mum van tijd hadden ze raat gemaakt en zijn ze uitgegroeid tot een sterk volk. Misschien heb je nog een stukje raat aan een toplat als begin, nog beter. Dit was in mei, natuurlijk in het begin wel bijvoeren.
Een andere methode laat Ben Som de Cerff je zien op youtube: het omzetten van spaarkastramen naar tbh.
https://www.youtube.com/watch?v=EW0GsIx ... e=youtu.be

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten