Honingkamer gebruiken als broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamer gebruiken als broedkamer

Bericht door Hans van der Post. » vr 01 mar 2019, 22:42

Ik gebruik zoals je wel eens hebt gelezen een broedbak van de hoogte van twee simplex honingkamers. DU HO KA
Dit werkt geweldig de ramen zijn hanteerbaar. Ooit combiramen geprobeerd dat was niets veel te groot.

Je blijft zoals je nu beschrijft met twee bakken werken moet je altijd van elkaar halen.
Ja zeker de broedbak boven houden anders zit je met die boven en onderlat midden in het broednest.
!Hans.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Honingkamer gebruiken als broedkamer

Bericht door JanvdR » za 02 mar 2019, 10:15

Ik heb jarenlang geïmkerd met een BK onder en een HK boven in het broedseizoen. In de winter plaatste ik de HK onder om niet het gevaar te lopen dat de tros uitelkaar zou gaan. Het is mij altijd heel goed bevallen.
Nu gebruik ik 2 BK's omdat ik grotere broednesten heb.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Lippe

Re: Honingkamer gebruiken als broedkamer

Bericht door Lippe » za 02 mar 2019, 10:49

Mij is verteld dat je de HK onder de BK moet plaatsen omdat je dan het broednest op een gunstiger punt breekt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamer gebruiken als broedkamer

Bericht door Hans van der Post. » za 02 mar 2019, 12:23

BuzzLightyear schreef:
Hans van der Post. schreef:Ik gebruik zoals je wel eens hebt gelezen een broedbak van de hoogte van twee simplex honingkamers. DU HO KA
Dit werkt geweldig de ramen zijn hanteerbaar. Ooit combiramen geprobeerd dat was niets veel te groot.

Je blijft zoals je nu beschrijft met twee bakken werken moet je altijd van elkaar halen.
Ja zeker de broedbak boven houden anders zit je met die boven en onderlat midden in het broednest.
Bedankt, helemaal niet over nagedacht over die latten. Maar als je 2BK's hebt zit je toch ook met een boven en onderlat midden in het broednest? En met HK onderop toch ook, maar dan midden onder ipv midden boven.

Ja, ik weet dat je met DUbbele HOningKAmer werkt, mooi formaat. Heb er al veel over gelezen. Hoe doe je dat als je een DUHOKA volk ruimte moet geven? Geef je een bak bij of maak je een aflegger?
Zo rond de derde week van mei maak ik een kunstzwerm. Het volk heeft dan een duhoka bak, moerrooster + drie honingkames.
In het voorjaar - 10 april - gaan de kantramen er uit en komt tegen het broednest kunstraat ramen.
Nog voor dat de nieuwe moer aan de leg gaat even de gemerkte oude ramen er uit meestal 1 of 2,
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten