Buckfast en carnica op één stand..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Buckfast en carnica op één stand..

Bericht door Honing_Bij » vr 15 mar 2019, 15:50

Buckfast en carnica op één stand, kan het kwaad of is dat afgeraden?

Lippe

Re: Buckfast en carnica op één stand..

Bericht door Lippe » vr 15 mar 2019, 16:36

Carnica's en Buckfast verdragen elkaar niet goed. De VCI adviseert ze niet op 1 stand te houden. Of je ook agressieve kruisingen krijgt zijn de meningen over verdeeld. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel eens wild west verhalen over gehoord.

In drachtarme perioden kunnen de carnica's worden geroofd door Buckfast en de hollandse straatrassen. Mjin schiermoeren zijn expliciet op zachtaardigheid geselecteerd. Ik zet ze buiten de drachtperiodes dan ook op een kleine vliegspleet.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Buckfast en carnica op één stand..

Bericht door Tieme » vr 15 mar 2019, 19:39

Dit is niet echt waar. Ik weet ook niet waar deze fabel vandaan komt. Carnica en Buckfast kunnen prima op een stand. Ik heb dit geprobeerd en het enige ‘probleem’ dat ik heb ondervonden is oranje bijtjes tussen de carnica.

En zachtaardigheid heeft ook niets met nestverdediging tegen rovers te maken. Dat gaat over de reactie van de bij op de mens. Buckfast is ook zachtaardig en dat zijn juist rovers.

Groeten, Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Buckfast en carnica op één stand..

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 mar 2019, 20:41

Tieme schreef:Dit is niet echt waar. Ik weet ook niet waar deze fabel vandaan komt.

Groeten, Tieme
Dan had je omstreeks 1990 even moeten komen buurten , :be5: en de vermenging met de bijen die M v/d Zee direct van de
Buckfast abbey in Dartmoor meebracht komen voelen . :be5:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Buckfast en carnica op één stand..

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 mar 2019, 22:39

Jaap v.Popering schreef:
Tieme schreef:Dit is niet echt waar. Ik weet ook niet waar deze fabel vandaan komt.
Groeten, Tieme
Dan had je omstreeks 1990 even moeten komen buurten , :be5: en de vermenging met de bijen die M v/d Zee direct van de
Buckfast abbey in Dartmoor meebracht komen voelen . :be5:
Dat zal wel Jaap maar er is in die tijd wel wat veranderd .
Ik heb een viertal jaren BF gehad en bij vermenging tegenwoordig is geen probleem.
Zo rond de regio Leiden en Oegstgeest staan 550 BF volken met even zoveel darren.
Mijn stand bevruchte moeren geven goede F1 volken.
Mocht er een de "bocht uit vliegen" dan wordt zo'n volk van een nieuwe moer voorzien.

Dat Type BF van van der Zee bestaat gelukkig niet meer.
!Hans.

Lippe

Re: Buckfast en carnica op één stand..

Bericht door Lippe » za 16 mar 2019, 07:11

Tieme schreef:Dit is niet echt waar. Ik weet ook niet waar deze fabel vandaan komt. Carnica en Buckfast kunnen prima op een stand. Ik heb dit geprobeerd en het enige ‘probleem’ dat ik heb ondervonden is oranje bijtjes tussen de carnica.

En zachtaardigheid heeft ook niets met nestverdediging tegen rovers te maken. Dat gaat over de reactie van de bij op de mens. Buckfast is ook zachtaardig en dat zijn juist rovers.

Groeten, Tieme
Kijk dat vind ik waardevolle informatie, bedankt.
Hans ook!
Ik dacht dat de concensus was dat de buckfast een betere neus en haaldrift hebben en daarom als eerste over gaan tot roverij.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Buckfast en carnica op één stand..

Bericht door Jaap v.Popering » za 16 mar 2019, 09:22

Hans van der Post. schreef: Dat zal wel Jaap maar er is in die tijd wel wat veranderd .
.
Ik lees anders nog met regelmaat dat in sommige plaatsen standbevruchting niet aan te raden is omdat de volken agressief zijn .

Wij hebben daar ook gelukkig geen last van .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Hans van der Post. en 59 gasten