Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door Matthijsb » wo 27 mar 2019, 09:40

Ik heb 2 volken, beide op een broedkamer. Een volk heb ik al meer als een jaar, de andere is van afgelopen jaar. Vorig jaar zijn ze er niet aan toe gekomen de honingkamer uit te bouwen, er was weinig dracht en ze hadden een broedkamer volledig uit te bouwen in het voorjaar. Nu wil ik dit jaar voorjaarshoning oogsten, is het dan verstandig nu vast de honingkamer er op te zetten, zodat, als ze daar zin in hebben ze die vast kunnen gaan uitbouwen? Of kan ik beter nog een week/ twee weken wachten daarmee in verband met de toch nog redelijk lage nachttemperatuur?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door Fish » wo 27 mar 2019, 09:50

Die keuze is onder andere afhankelijk van de hoeveelheid bijen en ramen broed in de kast, maar hier heb je niets over genoemd. Zijn ze klein uitgewinterd of heb je misschien al een raam of 8 met broed?

Een ander punt is de dracht, je noemt zelf al dat deze vorig jaar niet goed was. Als dat momenteel nog steeds zo is, dan zullen ze niet snel uitbouwen, laat staan dat je voorjaarshoning kunt oogsten.

Stel dat je nu wél een groot volk hebt, met ruimschoots voldoende nectar in het vooruitzicht, dan zou ik wel alvast de honingkamer er op zetten.

Lippe

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door Lippe » wo 27 mar 2019, 11:35

De algemene regel is de HK plaatsen als de kers begint te bloeien, maar zoals meerdere mensen vaak aanhalen kunnen daar weken verschil in zitten of je in zuid Limburg zit of in Friesland. Ook pas de HK plaatsen als het volk er aan toe is. Dat wil zeggen minimaal 8 ramen bezet in de BK. Als aan die voorwaarden is voldaan kun je met succes een HK plaatsen.

En inderdaad. Bijen bouwen niet uit omdat ze al dan niet 'zin' hebben. Hier is voldoende aanwas van jonge bijen voor nodig en dracht. Die voldoende aanwas van jonge bijen kun je zien aan de witte waspuntjes op de toplatten of aan de plastic folie als je dat gebruikt.

Wat je zou kunnen doen om eea te versnellen is voeren en aan het begin het rooster weglaten. Voeren in de zin van een pak deeg of kleine beetjes suikerwater. Niet te veel anders ga je straks suikerwater slingeren.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door Tieme » wo 27 mar 2019, 11:46

voeren? dat lijkt me niet zo'n goed idee. Gewoon honingkamer plaatsen. Als de bijen er aan toe zijn nemen ze die in gebruik.
Dat zal soms langer duren dan je zou willen, maar de bijen moeten het doen, dus je kunt het beter aan hen overlaten.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door Matthijsb » wo 27 mar 2019, 12:46

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. Het ene volk is aardig groot, zit nu op 7 ramen, en een deel van het volk is vliegen, dus daar heb ik nu een honingkamer op gezet.

Het andere volk zit op 4 ramen ongeveer, die hebben, zo het lijkt, wel al nieuwe verzegelde honing in de raten zitten, tenminste de zegels op 1 raam zijn wit. Dat volk laat ik eerst nog wat groeien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door tomer » do 28 mar 2019, 01:04

Het wordt nu wel een paar dagen goed, maar daarna weer een tijdje kouder, dus niet direct veel dracht. Of ze de HK zullen uitbouwen is dus maar de vraag...
Ik heb er overal HK's opgezet, maar die ramen zijn al uitgebouwd en de kasten zitten vol bijen.

CoenJ
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 10:53
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door CoenJ » do 28 mar 2019, 13:39

Ik zou nog 2 weken wachten. Straks hebben we weer een week koud en regen weer. Doet je volk niet goed.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door bee-tree » do 28 mar 2019, 15:58

Matthijsb schreef:Ik heb 2 volken, beide op een broedkamer. Een volk heb ik al meer als een jaar, de andere is van afgelopen jaar. Vorig jaar zijn ze er niet aan toe gekomen de honingkamer uit te bouwen, er was weinig dracht en ze hadden een broedkamer volledig uit te bouwen in het voorjaar. Nu wil ik dit jaar voorjaarshoning oogsten, is het dan verstandig nu vast de honingkamer er op te zetten, zodat, als ze daar zin in hebben ze die vast kunnen gaan uitbouwen? Of kan ik beter nog een week/ twee weken wachten daarmee in verband met de toch nog redelijk lage nachttemperatuur?
Verzonden vanaf mijn i-phone met tapatalk
Matthijs, lees eens via internet wat Vadertje Cats en Adriaan Poirters ongeveer 200 jaar geleden
zo sappig geschreven hebben over de eigenschap GEDULDIG ZIJN.

Lees ook nog eens het topic "Ik beloof het volk" van 2 mei 2013.
Typ de titel van het topic in het zoekvenster van de Rubriek "Verhalen, anecdotes, gedichten"

Mocht je toch de sprong in het duister willen wagen, behoed dan het volk met
z'n broed enigszins tegen afkoeling in koude nachten, door vooraf een vel papier
te leggen tussen de bestaande broedkamer en het hoogsel met de kunstraten.
De bijen knagen het papier pas weg weg tegen de tijd dat er overvloed is
aan werksters en dracht. Zj. :b10:

P.S. Een Groningse spreuk : Geduld is lijdens troost.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door Matthijsb » za 20 apr 2019, 17:44

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Geduld heb ik geloof ik wel, enkel het juiste moment kiezen is soms nog wat lastig. Maar ik geloof dat ik een goede keuze gemaakt heb door de honingkamer bij dat volk toen te plaatsen. Ze zijn afgelopen week rustig aan begonnen met uitbouwen.

Gister heb ik bij het andere volk de honingkamer erop gezet, ik hoop dat die ook zo spoedig mogelijk uitgebouwd gaat worden om nog wat van de voorjaarshoning ook daar te kunnen oogsten.


Nu zit ik weer met een vraag, het volk waar laatst de honingkamer geplaatst is, begint wat over te stromen. Ze gaan niet voldoende in de honingkamer zitten waardoor de broedkamer overvol is en bijen op de vliegplank ophopen. Nu zat ik te twijfelen om een tweede broedkamer te plaatsen onderop. Enkel lijkt het me dat ze die dan nu eerst uit gaan bouwen, en daarna de honingkamer pas weer verder uitbouwen. Aangezien ik de honingkamer eerst uitgebouwd en gevuld wil hebben, vraag ik me af wat ik nu het beste doe.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wanneer honingkamer plaatsen met onuitgebouwde ramen

Bericht door Eddy Geurtsen » za 20 apr 2019, 18:09

Als je nu ook nog een broedkamer onder de bestaande broedkamer plaatst, heeft dat volgens mij geen invloed op het al of niet uitbouwen van de honingkamer.
Een bestaand gegeven is de plaats van het broednest; Als het broednest groter wordt, zakt het naar beneden, zeker als daar ruimte beschikbaar is. Als er al een honinggordel boven het broednest zit, zal dat een belemmering vormen om met het broednest naar boven uit te bouwen. Als er ruimte boven die gordel is, zal daar dus de uitbreiding van de honingvoorraad gaan plaatsvinden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten