Moer van vorig jaar wordt ingebald

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Moer van vorig jaar wordt ingebald

Bericht door Bart de Coo » zo 07 apr 2019, 21:53

Nog nooit meegemaakt.

Ik open vandaag een kast en op de derde raat zie ik een kenmerkend kluitje bijen zitten. Daar wordt een moer ingebald. Ik schuif wat bijen opzij en inderdaad, foute boel.

Ik bevrijd de moer en doe haar in een kluisje. Ik inspecteer de kast en maak de boel in orde. Ik sluit de kast en na de nodige minuten besluit ik de moer via het vlieggat weer naar binnen te laten lopen, wat zonder slag of stoot gebeurt. Ik hoop dat ik de juiste beslissing heb genomen! Ik heb geen idee!

Wat was hier aan de hand? Heeft iemand enig idee waarom bijen in het vroege voorjaar hun eigen moer inballen waarmee ze de winter overleefd hebben? Het ging hier uiteraard niet om een kernvolkje met een pas aangepaard moertje erin, maar om een goed uitgewinterd hoofdvolk.

Raar!!!

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer van vorig jaar wordt ingebald

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 apr 2019, 22:35

Kan het zijn dat de verhouding van het broed niet gelijk is ?
eitjes 1/3 ; open 1/3 ; gesloten 1/3

- Of dat er nog bijen van een vereniging van vorig jaar nog rond lopen?

- Of dat het vorig jaar nogal lang duurde voordat de toen jonge moer aan de leg ging?

- Of heb je ter versterking raam, ramen van een ander volk ingehangen?

In ieder geval zul je het volk moet wantrouwen een stille wissel is niet uitgesloten.
Kijk over een week hoe de vlag er bij hangt.

Alles kan bij bijen. :?
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Moer van vorig jaar wordt ingebald

Bericht door Bart de Coo » ma 08 apr 2019, 08:47

Van geen van deze dingen is sprake. Het enige wat ik kan bedenken is inderdaad dat ze haar zat zijn, ondanks het feit dat ze prachtig broed geeft en dat de hoeveelheid broed niet afwijkt van de andere volken. Volgende week maar kijken inderdaad of ze er nog is en of er een wisselcel in zit.

Het verhaal van de ongelijke 'broedverdeling' ken ik niet. Kan het dus zijn dat een volk een soort stressreactie geeft als er te veel broed is in verhouding tot het aantal bijen of zo? Dat zou een reden voor de bijen kunnen zijn om te zeggen, weg met jou.

Bart

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Moer van vorig jaar wordt ingebald

Bericht door BBBeez » ma 08 apr 2019, 10:22

Ik heb dit ook meegemaakt. Ik heb van alles geprobeerd, in laten lopen door het vlieggat, opnieuw invoeren met een nicot kooitje, een veger gemaakt maar haar eigen dochters bleven haar inballen. Ik vermoed dat er iets mis was met de koningin zelf en niet met de broedverhouding. Het blijft gissen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 62 gasten