Krabbelaars voor de kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Krabbelaars voor de kasten

Bericht door sailor1957 » di 09 apr 2019, 14:23

Ondanks een uitvoerige varroabehandeling vorig jaar en in de winter, zie ik nu toch wel regelmatig wat krabbelaars voor de kast met misvormde vleugeltjes.
Is er nu iets aan te doen of zullen de volken dit kunnen handelen nu ze in hun groeispurt zitten?
De moeren zijn goed aan de leg en heb nu planken met gesloten en open broed in de kasten zitten.

Groet,
Jos

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door harry mouris » di 09 apr 2019, 15:54

Wat een naar bericht zeg. Bij mij zouden nu alle alarmbellen afgaan. Heb je de mijtenval gemonitored? ik zou de voorjaars honing laten voor wat het is en nu flink behandelen als je veel mijten hebt. Proberen je volken weer gezond te krijgen.
Hoewel ik tegen bestrijden met harde chemie ben is in dit geval bestrijding met polyvar yellow wellicht de beste oplossing. Ik meen gehoord te hebben dat er geen residu in de honing komt. Maar zou die honing toch niet gauw verkopen. Uiteraard alleen behandelen als je een ernstige varoa besmetting blijkt te hebben.
Laatst gewijzigd door harry mouris op wo 10 apr 2019, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door Fish » di 09 apr 2019, 16:10

Polyvar lijkt mij voornamelijk een middel tegen (her)besmetting, bij een reeds bestaande besmetting zou ik iets anders gebruiken. Wel eerst vaststellen of er daadwerkelijk nog mijt aanwezig is.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door Eddy Geurtsen » di 09 apr 2019, 16:13

De Varroa-besmetting kan momenteel best meevallen, ondanks het feit dat er veel krabbelaars zijn. De krabbelaars kunnen het DVW-virus hebben, als het nog winterbijen zijn, hebben ze dat misschien al vóór de behandeling opgelopen. Ga niet overhaast te werk en controleer de mate van besmetting voordat je van alles gaat proberen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door tomer » di 09 apr 2019, 17:35

Hang eens een bouwraam om darrenraat te laten bouwen. Snij het darrenbroed weg wanneer het gesloten is en herhaal dat 3 keer. Zo vang je een groot deel van de mijten weg. Ik zou nu niet beginnen behandelen gewoon omdat je wat bijen ziet met misvormde vleugels. Dat is volgens mij van voorbijgaande aard.
Je kan ook binnenkort een vlieger maken, zodat het hoofdvolk broedloos is en kan blijven honing halen.
De kast met het broed kan je behandelen wanneer al het broed is uitgelopen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door Hans van der Post. » di 09 apr 2019, 19:53

sailor1957 schreef:Ondanks een uitvoerige varroabehandeling vorig jaar en in de winter, zie ik nu toch wel regelmatig wat krabbelaars voor de kast met misvormde vleugeltjes.
Is er nu iets aan te doen of zullen de volken dit kunnen handelen nu ze in hun groeispurt zitten?
De moeren zijn goed aan de leg en heb nu planken met gesloten en open broed in de kasten zitten.
Groet,
Jos
Jammer het volk is besmet door de varroa.
De besmetting is niet over als je de varroa bestrijd. De verschillende ziekte verwekkers zitten in de bijen.
Als bijen voedsel aan de larve voeren wordt ook verschillende ziekte verwekkers overgedragen.
!Hans.

Lippe

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door Lippe » wo 10 apr 2019, 12:04

Wat is dan vervolgens het devies?
Al het broed verwijderen en het volk op schone raat zetten en en varroabehandeling doen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door tomer » wo 10 apr 2019, 13:05

Ook al zie je het niet (geen misvormde vleugels), DWV is in minstens 35% van de bijenvolken aanwezig. Net zoals vele andere virussen. Bijen die oraal besmet raken, worden er niet levensbedreigend ziek van. Het is maar bij een ernstige varroabesmetting dat larven hoge aantallen virusdeeltjes rechtstreeks geïnjecteerd krijgen door de mijten en uiterlijke ziekteverschijnselen krijgen.
De meeste mijten zitten nu in het darrenbroed en niet meer zoveel in het werksterbroed, dus zou je nu wel meer misvormde darren kunnen zien, maar minder misvormde werksters. Het volk zal er dus niet van sterven. De DWV verschijnselen zijn daarom volgens mij seizoensgebonden en van voorbijgaande aard. Varroa bestrijden zou ik wel doen, maar dan door darrenraat weg te halen en broedafleggers of een vlieger te maken.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 apr 2019, 14:20

Zijn er nog meer ideeën uit de boeken? :roll:
!Hans.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds: 1981
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Krabbelaars voor de kasten

Bericht door sailor1957 » wo 10 apr 2019, 14:32

tomer schreef:Ook al zie je het niet (geen misvormde vleugels), DWV is in minstens 35% van de bijenvolken aanwezig. Net zoals vele andere virussen. Bijen die oraal besmet raken, worden er niet levensbedreigend ziek van. Het is maar bij een ernstige varroabesmetting dat larven hoge aantallen virusdeeltjes rechtstreeks geïnjecteerd krijgen door de mijten en uiterlijke ziekteverschijnselen krijgen.
De meeste mijten zitten nu in het darrenbroed en niet meer zoveel in het werksterbroed, dus zou je nu wel meer misvormde darren kunnen zien, maar minder misvormde werksters. Het volk zal er dus niet van sterven. De DWV verschijnselen zijn daarom volgens mij seizoensgebonden en van voorbijgaande aard. Varroa bestrijden zou ik wel doen, maar dan door darrenraat weg te halen en broedafleggers of een vlieger te maken.
Dank jullie wel voor alle reacties.
Omdat ik deze volken toch niet kwijt wil raken zal ik bouwramen inhangen en broedafleggers maken.
Dit laatste uiteraard pas, als ik darren op de stand zie vliegen.
Varroa bestrijden op de broedafleggers zal ik ook gaan uitvoeren.
Ik houd jullie op de hoogte.

Vriendelijke groet,
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten