Onvruchtbaarheid Varroamijt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Onvruchtbaarheid Varroamijt

Bericht door Fish » ma 15 apr 2019, 12:42

Ik zie eigenlijk alleen maar berichten dat dat niet werkt, zie hier of hier of vooral deze. Zijn er succes verhalen van andere imkers dan de Lachende Bijenkast?

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Onvruchtbaarheid Varroamijt

Bericht door gijs.v » di 16 apr 2019, 06:47

Fish schreef:
Ik zie eigenlijk alleen maar berichten dat dat niet werkt, zie hier of hier of vooral deze. Zijn er succes verhalen van andere imkers dan de Lachende Bijenkast?
De mensen van de duurzame bij zijn overtuigd dat het kan zonder bestrijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Onvruchtbaarheid Varroamijt

Bericht door G,A3. » di 16 apr 2019, 16:01

Waarom is iedereen zo benauwd om het met een zwermvolk te proberen, gaat ie dood dan gaat ie dood . Bijna iedereen doet tegenwoordig misschien wel iets aan koninginnen teelt dus een nieuw volkje is zo gemaakt. Bij mij heb ik de grondroofmijten? een paar jaar geleden ontdekt in een zwermvolk dat bij mij nu al 13 jaar niet behandeld is. Vorig jaar zaten bij een buiten temperatuur van 30graden de roofmijten nog gewoon op de kastbodem. Als ik nu een zwerm schep doe ik er direkt wat bodemmul bij uit een kast met roofmijten. Maak dus ook de kastbodem nooit brandschoon, laat de mul gewoon liggen,en gebruik het eventueel wat voor een ander/nieuw volk, simpeler kan het niet 't is de methode voor de luie imker. G,A3.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Onvruchtbaarheid Varroamijt

Bericht door Fish » di 16 apr 2019, 16:33

Ik denk dat je je wel erg makkelijk distantieert van dierenwelzijn met deze uitspraken, een volk dood laten gaan doe ik in ieder geval niet zomaar. Om iets te testen wat mogelijk niet werkt al helemaal niet. Daarnaast is er het sociale aspect, wellicht dat je in isolatie ongestoord varroa kan kweken, maar met diverse imkers in de nabijheid wordt niemand hier vrolijk van. Maar goed, we wijken af van het onderwerp geloof ik.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Onvruchtbaarheid Varroamijt

Bericht door G,A3. » di 16 apr 2019, 21:51

Voor mij zijn bijen wilde dieren/insekten in de wilde natuur, waar de mensen ook ingrijpen door koninginnen te pletten. Ik doe niets. Verder is het verdampen van oxaalzuur gezien vanuit de doodstrijd van de Varrao ook niet humaan. Maar om je gerust te stellen , bij mij gaan de bijen tot op heden niet dood. G,A3.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Onvruchtbaarheid Varroamijt

Bericht door oldtimer » di 16 apr 2019, 22:02

Duidelijkheid is prima, maar respect voor elkaars mening ook :ugeek:
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten