Moer vervangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » wo 15 mei 2019, 23:29

oldtimer schreef:Het topic ging over "moer vervangen" en was leerzaam. Laten we On-topic blijven dan blijft het ook leerzaam!
:handgestures-thumbup:

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » wo 15 mei 2019, 23:36

Ik weet denk ik al wat er mis is gegaan.
In één van me volken heb ik Hollandse bijen tussen zitten wat me niet was binnen geschoten op het moment toen ik een carnica moer erin heb gedaan :doh: :oops:

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door Tieme » do 16 mei 2019, 08:09

Volgens mij heb je de moer gewoon bij de bijen losgelaten. Als de moer niet net was uitgelopen maar bijvoorbeeld al een dag oud was, kan het zijn dat de bijen haar om die reden hebben afgestoken.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » do 16 mei 2019, 09:27

Tieme schreef:Volgens mij heb je de moer gewoon bij de bijen losgelaten. Als de moer niet net was uitgelopen maar bijvoorbeeld al een dag oud was, kan het zijn dat de bijen haar om die reden hebben afgestoken.
Bedoeld u van hetzelfde ras of een "vreemde moer"?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door Fish » do 16 mei 2019, 11:05

Ik volg het allemaal niet zo, maar het eerste linkje gaat over een hopeloos moerloze aflegger met 3 dopjes. Dit gaat prima omdat zo'n klein volkje amper zwermstemming heeft. Doe je het in een groot hoofdvolk, dan gaat dit meestal wel goed omdat je maar een paar dopjes dicht bij elkaar hangt, maar stel dat je volk al tijden wilt zwermen dan vinden ze vaak toch wel een manier. Dus even eigen inzicht gebruiken.

Moeren invoeren is iets anders. Broeder Adam van de Buckfasts zegt volgens mij (tijdje geleden dat ik het boek las) dat het hele feromonen verhaal onzin is, en dat je moeren zo kunt vervangen. Dus de oude van de raat plukken en de nieuwe er direct bij. Een stelregel hierbij is dat je een bevruchte moer vervangt met een bevruchte moer, een onbevruchte met onbevruchte moer enzovoorts. Dus als ze een jonge moer verwachten (dit is paar keer eerder genoemd), dan zou je een jonge moer kunnen invoeren. Maar ik dacht dat je volkje hopeloos moerloos was, dan gaat dit verhaal niet op en kan het eerder mislukken. Zo'n geel kluisje met een suikerstop zorgt ervoor dat ze wat langer aan de moer kunnen "wennen", gaat vaak een stuk beter.

Een carnica-moer wordt niet direct afgestoken door bastaardbijen als je haar goed hebt introduceert, vaak gaat dit prima. Mochten ze haar niet accepteren, dan gaat dat meestal door haar te vervangen op de eerste paar eitjes die ze legt, niet door haar direct in te ballen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door Tieme » do 16 mei 2019, 11:10

Precies.

Gewoon maar loslaten is niet de manier (om de moer succesvol in te voeren in een bestaand volk).

Op het moment van doppen breken (jonge moeren in laten lopen) kun je een jonge moer van elders zo in laten lopen.

Op andere momenten kan dat niet zomaar.

Wel moet ik zeggen dat ik bij het vullen van EWK's de moeren gewoon bij de bijen doe. Maar dat is een andere situatie. De bijen zijn niet thuis, ze zijn gezeefd en een beetje nat gespoten. Grote chaos dus. Dan valt zo'n jonge moer niet zo op.

Overigens bij het advies van Broeder Adam geldt wel dat de moeren gelijkwaardig moeten zijn. Dus je kunt een flink leggende moer vervangen door een flink leggende moer maar niet door een onbevruchte moer of een moer die via de post is gekomen. Die moet dan eerst weer in een klein volkje op gang komen (en dan zou ik het nog niet proberen, maar dat kleine volkje verder opkweken).

Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Moer vervangen

Bericht door Gino » wo 19 jun 2019, 07:53

A.A. Staals schreef:In hoofdvolk is het handig om zo te doen.
Na doppen breken 10e dag overlarven, na 1dag aanname controleren, 11e/12e dag koninginnen uit ge lopen. Indien gewenst kun je ze merken.
koninginnencellen geloten.jpg

koninginnen cellen in kluisje.jpg

ad staals
Dit systeem op de foto heb ik nooit eerder gezien. Het ziet er wel creatief uit moet ik eerlijk zeggen. Ik vraag me alleen af als ik naar de foto kijk wat doet u met de uitgebouwde en eventuele bebroede raam nadat de koninginnen zijn uitgelopen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door A.A. Staals » wo 19 jun 2019, 09:32

Gino schreef:
A.A. Staals schreef:In hoofdvolk is het handig om zo te doen.
Na doppen breken 10e dag overlarven, na 1dag aanname controleren, 11e/12e dag koninginnen uit ge lopen. Indien gewenst kun je ze merken.
koninginnencellen geloten.jpg

koninginnen cellen in kluisje.jpg

ad staals
Dit systeem op de foto heb ik nooit eerder gezien. Het ziet er wel creatief uit moet ik eerlijk zeggen. Ik vraag me alleen af als ik naar de foto kijk wat doet u met de uitgebouwde en eventuele bebroede raam nadat de koninginnen zijn uitgelopen?
Haal je eruit en gebruik het later weer.

ad staals

Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Moer vervangen

Bericht door Gino » wo 19 jun 2019, 12:18

A.A. Staals schreef:
Gino schreef:
A.A. Staals schreef:In hoofdvolk is het handig om zo te doen.
Na doppen breken 10e dag overlarven, na 1dag aanname controleren, 11e/12e dag koninginnen uit ge lopen. Indien gewenst kun je ze merken.
koninginnencellen geloten.jpg

koninginnen cellen in kluisje.jpg

ad staals
Dit systeem op de foto heb ik nooit eerder gezien. Het ziet er wel creatief uit moet ik eerlijk zeggen. Ik vraag me alleen af als ik naar de foto kijk wat doet u met de uitgebouwde en eventuele bebroede raam nadat de koninginnen zijn uitgelopen?
Haal je eruit en gebruik het later weer.

ad staals
Ook met broed erin?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door A.A. Staals » wo 19 jun 2019, 13:34

Gino schreef:
A.A. Staals schreef:
Gino schreef:
Dit systeem op de foto heb ik nooit eerder gezien. Het ziet er wel creatief uit moet ik eerlijk zeggen. Ik vraag me alleen af als ik naar de foto kijk wat doet u met de uitgebouwde en eventuele bebroede raam nadat de koninginnen zijn uitgelopen?
Haal je eruit en gebruik het later weer.

ad staals
Ook met broed erin?
Welk broed.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten