Moer vervangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » di 16 apr 2019, 18:52

https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... lacht.html

Ik wil een moer vervangen door de bovenstaande (zie link) methode toe te passen. Waar hier wordt gesproken is mbt een aflegger. Mijn vraag is kun je dit ook toepassen in een hoofdvolk nadat je het hopeloos moer loos hebt gemaakt? Of gaat dat moeilijker bij een grotere volk?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door Hans van der Post. » di 16 apr 2019, 22:45

Honing_Bij schreef:https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... lacht.html

Ik wil een moer vervangen door de bovenstaande (zie link) methode toe te passen. Waar hier wordt gesproken is mbt een aflegger. Mijn vraag is kun je dit ook toepassen in een hoofdvolk nadat je het hopeloos moer loos hebt gemaakt? Of gaat dat moeilijker bij een grotere volk?
De methode die wordt beschreven doe ik al jaren werkt goed mits je ALLE doppen negende/tiende dag breekt! Dan kan het volk een nieuw larfje(jes aannemen. Als de dop is uit gelopen en de jonge moer op bruidsvlucht is geweest gaat ze aan de leg. Nadat het eerste gesloten broed van de nieuwe
Wanneer je de moerdop in een groot bastaardvolk is uitlopen gaat alles goed totdat het eerste broed van de nieuwe moer gesloten is. Dan komt het bijenvolk tot de ontdekking dat het wat anders is.
Elke moer geeft voortdurend feromonen af deze hebben een eigen “handtekening”. Het volk ontdekt dat de “handtekening” niet klopt en de reactie is het aanmaken van een nieuwe moer.
Dit wordt stille-moer-wisseling genoemd. Het volk maakt midden op de raat een paar doppen. Deze worden door de moer belegd. Deze doppen moeten om de zeven dagen worden gebroken. Na twee keer breken zijn er voldoende jonge bijen uitgelopen doordat het “vreemde” van de moer af is. De “handtekening” klopt nu wel!
!Hans.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » wo 17 apr 2019, 00:39

Hans van der Post. schreef:
Honing_Bij schreef:https://www.konvib.be/artikels-pseudo/a ... lacht.html

Ik wil een moer vervangen door de bovenstaande (zie link) methode toe te passen. Waar hier wordt gesproken is mbt een aflegger. Mijn vraag is kun je dit ook toepassen in een hoofdvolk nadat je het hopeloos moer loos hebt gemaakt? Of gaat dat moeilijker bij een grotere volk?
De methode die wordt beschreven doe ik al jaren werkt goed mits je ALLE doppen negende/tiende dag breekt! Dan kan het volk een nieuw larfje(jes aannemen. Als de dop is uit gelopen en de jonge moer op bruidsvlucht is geweest gaat ze aan de leg. Nadat het eerste gesloten broed van de nieuwe
Wanneer je de moerdop in een groot bastaardvolk is uitlopen gaat alles goed totdat het eerste broed van de nieuwe moer gesloten is. Dan komt het bijenvolk tot de ontdekking dat het wat anders is.
Elke moer geeft voortdurend feromonen af deze hebben een eigen “handtekening”. Het volk ontdekt dat de “handtekening” niet klopt en de reactie is het aanmaken van een nieuwe moer.
Dit wordt stille-moer-wisseling genoemd. Het volk maakt midden op de raat een paar doppen. Deze worden door de moer belegd. Deze doppen moeten om de zeven dagen worden gebroken. Na twee keer breken zijn er voldoende jonge bijen uitgelopen doordat het “vreemde” van de moer af is. De “handtekening” klopt nu wel!
Dank voor u toelichting!
Maar even terug te komen op het verhaal van een paar 1dags larven in hangen in een hoofdvolk ipv in een aflegger. Is hier geen kans op een zwerm want lees dit nergens terug? En zoja, wat is dan de veiligste manier om een moer in te voeren in een HOOFDVOLK?
Van een kleine aflegger heb ik wel geleerd dat ze niet gaan zwermen in dit geval.

En betreft het uit laten lopen van een moer uit een dop in een "vreemde volk" vertelde u dat op dag zeven de doppen moeten worden gebroken. Waarom per see de zevende dag? Is het dan niet dat op dag zeven de doppen al gesloten zijn?

Lippe

Re: Moer vervangen

Bericht door Lippe » wo 17 apr 2019, 10:26

Een broedafleggertje zal niet gaan zwermen, maar omdat jij dit in een hoofdvolk wil toepassen loop je dit risico wel. Dan zul je op de 13e dag alle ingehangen doppen moeten gaan breken of slechts 1 larf inhangen, maar dat laatste is wel riskanter.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door A.A. Staals » wo 17 apr 2019, 16:57

In hoofdvolk is het handig om zo te doen.
Na doppen breken 10e dag overlarven, na 1dag aanname controleren, 11e/12e dag koninginnen uit ge lopen. Indien gewenst kun je ze merken.
koninginnencellen geloten.jpg
koninginnen cellen in kluisje.jpg
ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 apr 2019, 22:04

Honingbij als je zoals ik schreef in het hoofdvolk 9= 10 de dag doppen breekt - die aangezet zijn doordat je de moer hebt weggehaald - en je dan pas larfjes van de goede afstamming inhangt, laat het volk een dop uitlopen. De andere doppen worden door de jonge net uitgelopen moer - in de dop dood gestoken.
Het volk heeft geen zwermplannen doordat er geen broed meer in het volk zit.

Verder moet je nog eens goed lezen wat ik als eerste antwoord schreef. :)
!Hans.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » wo 17 apr 2019, 22:58

A.A. Staals schreef:In hoofdvolk is het handig om zo te doen.
Na doppen breken 10e dag overlarven, na 1dag aanname controleren, 11e/12e dag koninginnen uit ge lopen. Indien gewenst kun je ze merken.
koninginnencellen geloten.jpg

koninginnen cellen in kluisje.jpg

ad staals
In dit geval als ik het goed begrijp lopen er dan 3 koninginnen uit in het kooitje? Na het uitlopen in het kooitje kun je dan gewoon 1 koningin in laten lopen direct of moet het met een invoer kooitje weer gedaan worden? En kan men dit systeem ook uitvoeren met zo'n langere teeltraam?

En is het niet dat de koningin na de 13e dag uitloopt ipv de 11e of 12e?

Alvast bedankt voor de reactie.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door A.A. Staals » do 18 apr 2019, 08:18

Honing_Bij schreef:
A.A. Staals schreef:In hoofdvolk is het handig om zo te doen.
Na doppen breken 10e dag overlarven, na 1dag aanname controleren, 11e/12e dag koninginnen uit ge lopen. Indien gewenst kun je ze merken.
koninginnencellen geloten.jpg

koninginnen cellen in kluisje.jpg

ad staals
In dit geval als ik het goed begrijp lopen er dan 3 koninginnen uit in het kooitje? Na het uitlopen in het kooitje kun je dan gewoon 1 koningin in laten lopen direct of moet het met een invoer kooitje weer gedaan worden? En kan men dit systeem ook uitvoeren met zo'n langere teeltraam?

En is het niet dat de koningin na de 13e dag uitloopt ipv de 11e of 12e?

Alvast bedankt voor de reactie.
Koningin kun je zo het volk in laten lopen.
Heb je dan nog volken die dan aan de 9e/10e dag toe zijn kun je daar na het doppen breken zo een koningin in "gooien".
Als je meerdere volken hebt die je van een "goede" koningin wil voorzien, kun je een paar dagen voordat je die volken moerloos maakt een teelt starten. Dan heb je bij het doppen breken jonge koninginnen en die kun je zonder meer in die volken doen. Volk dat een jonge koningin verwacht accepteert die. Wat ook kan als je koninginnen uit gelopen zijn het volk opsplitsen, twee of drie ramen bijen met koningin. (Lijkt me heel wat beter dan een eenraams broedaflegger doppen laten trekken, wat sommigen doen). Als de gekweekte koninginnen "vreemd" zijn heb je kans op wisselcellen.

ad staals

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Moer vervangen

Bericht door Honing_Bij » ma 29 apr 2019, 00:28

A.A. Staals schreef:
Honing_Bij schreef:
A.A. Staals schreef:In hoofdvolk is het handig om zo te doen.
Na doppen breken 10e dag overlarven, na 1dag aanname controleren, 11e/12e dag koninginnen uit ge lopen. Indien gewenst kun je ze merken.
koninginnencellen geloten.jpg

koninginnen cellen in kluisje.jpg

ad staals
In dit geval als ik het goed begrijp lopen er dan 3 koninginnen uit in het kooitje? Na het uitlopen in het kooitje kun je dan gewoon 1 koningin in laten lopen direct of moet het met een invoer kooitje weer gedaan worden? En kan men dit systeem ook uitvoeren met zo'n langere teeltraam?

En is het niet dat de koningin na de 13e dag uitloopt ipv de 11e of 12e?

Alvast bedankt voor de reactie.
Koningin kun je zo het volk in laten lopen.
Heb je dan nog volken die dan aan de 9e/10e dag toe zijn kun je daar na het doppen breken zo een koningin in "gooien".
Als je meerdere volken hebt die je van een "goede" koningin wil voorzien, kun je een paar dagen voordat je die volken moerloos maakt een teelt starten. Dan heb je bij het doppen breken jonge koninginnen en die kun je zonder meer in die volken doen. Volk dat een jonge koningin verwacht accepteert die.Wat ook kan als je koninginnen uit gelopen zijn het volk opsplitsen, twee of drie ramen bijen met koningin. (Lijkt me heel wat beter dan een eenraams broedaflegger doppen laten trekken, wat sommigen doen). Als de gekweekte koninginnen "vreemd" zijn heb je kans op wisselcellen.

ad staals

Het accepteren van een jonge koningin is dat alleen van toepassing als de dop nog in het volk hangt of werkt dit ook als ze van een broedstoof komen?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Moer vervangen

Bericht door A.A. Staals » ma 29 apr 2019, 06:38

Honing_Bij schreef:

Het accepteren van een jonge koningin is dat alleen van toepassing als de dop nog in het volk hangt of werkt dit ook als ze van een broedstoof komen?
Een volk dat een jonge moer verwacht accepteert deze altijd. Ook al komt die uit een ander volk of broedstoof.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten