Aflegger op stand houden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Aflegger op stand houden

Bericht door Cindy1988 » di 16 apr 2019, 20:35

Goedenavond lieve mensen,

Tijdens mijn cursus zijn er vliegers en vegers gemaakt in 6 ramers.
Ik heb toen enkel een vlieger gemaakt die nadat er een nieuwe koningin was werd verplaatst naar een andere locatie en heb ik de aflegger niet meer teruggezien.

Nu vroeg ik mij af wat voor een aflegger ik het beste kan maken als ik de huidige koningin zelf wil behouden. Dit is een F1 buckfastmoer van vorig jaar.
De aflegger zou puur tegen de zwermdrift zijn en niet om een tweede kast te starten.
Het volk zit dit moment op 1 broedkamer, morgen worden de aankopen gedaan om dit uit te breiden.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Freek » di 16 apr 2019, 21:10

Met de buckfastbij, als dit inderdaad een F1 is kun je beste geen aflegger maken maar tot de langste dag op de moerdoppen blijven controleren en die weg blijven breken en ruimte geven.
Een andere manier is om de moer op renson te zetten dan kan ze ook niet de kast uit.
Het voordeel van dat die F1 moer in de oude kast blijft is dat je een heel sterk volk krijgt dat heel veel honing haalt in de zomer bijv op de linde.
Dit is nou juist de meerwaarde van buckfast bijen (en andere zwermtrage bijenrassen).
Maar het wijkt wel erg af van wat je op een beginnerscursus leert (veger of vlieger maken voor zwermverhindering, aalster methode enz.).
Ga je wel een aflegger maken vind ik de vlieger nog niet eens zo'n gek idee omdat die aflegger dan je honingkamer gaat vullen.
Als je nog niet zo veel ervaring hebt is de veger denk ik makkelijker te maken (maak m beetje extra dik want de vliegbijen vliegen terug naar huis verder kan er weinig mis gaan).

Freek

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 apr 2019, 08:26

Cindy1988 schreef:Goedenavond lieve mensen,

Tijdens mijn cursus zijn er vliegers en vegers gemaakt in 6 ramers.
Ik heb toen enkel een vlieger gemaakt die nadat er een nieuwe koningin was werd verplaatst naar een andere locatie en heb ik de aflegger niet meer teruggezien.

Nu vroeg ik mij af wat voor een aflegger ik het beste kan maken als ik de huidige koningin zelf wil behouden.
Ik denk dat je drie dingen door elkaar haalt .Aflegger ....vlieger ....Veger ...

Wanneer je de koningin op dezelfde locatie wil houden maak je een vlieger .
Zoekt de koningin en doet deze met een raam broed , voedsel in een lege kast en vult deze aan met enkele uitgebouwde en kunstraat ramen .
Plaatst deze op de plaats van het volk waar de koningin uitkomt en die verplaats je naar het andere eind van de stal .
De vliegbijen zullen dan in de kast waar de koningin in zit gaan .......Het verplaatste volk na dertien dagen doppen breken .

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Cindy1988 » do 18 apr 2019, 08:29

Freek schreef:Met de buckfastbij, als dit inderdaad een F1 is kun je beste geen aflegger maken maar tot de langste dag op de moerdoppen blijven controleren en die weg blijven breken en ruimte geven.
Een andere manier is om de moer op renson te zetten dan kan ze ook niet de kast uit.
Het voordeel van dat die F1 moer in de oude kast blijft is dat je een heel sterk volk krijgt dat heel veel honing haalt in de zomer bijv op de linde.
Dit is nou juist de meerwaarde van buckfast bijen (en andere zwermtrage bijenrassen).
Maar het wijkt wel erg af van wat je op een beginnerscursus leert (veger of vlieger maken voor zwermverhindering, aalster methode enz.).
Ga je wel een aflegger maken vind ik de vlieger nog niet eens zo'n gek idee omdat die aflegger dan je honingkamer gaat vullen.
Als je nog niet zo veel ervaring hebt is de veger denk ik makkelijker te maken (maak m beetje extra dik want de vliegbijen vliegen terug naar huis verder kan er weinig mis gaan).

Freek
Ik wil niet perse een aflegger maken maar dat is inderdaad hoe het bij de cursus word geleerd, echter werkte we daar ook met carnica en geen buckfast. Ik heb gisteren een tweede broedkamer geplaatst om ze ruimte te geven, is het verstandig binnekort ook een honingkamer te plaatsen?
Ik zal me ook inlezen op de renson methode, hier had ik nog niet eerder van gehoord :)
Aankomend weekend wil ik weer een wat grotere controle doen om te kijken of ze al gebruik maken van de nieuwe broedkamer.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Tieme » do 18 apr 2019, 08:57

Hi Cindy,

Kijk het maar eens rustig aan. Als je de nieuwe broedkamer met kunstraat onder de eerste broedkamer hebt gezet, kun je nu meteen als een honingkamer plaatsen.

Als je de nieuwe broedkamer bovenop hebt gezet, dan kun je beter even wachten tot de nieuwe ramen zijn uitgebouwd en belegd. Maar, als je graag honing wilt kun je vandaag de nieuwe broedkamer nog onderop zetten en de honingkamer erop.
Je zult zien dat het volk naar onderen toe niet zo snel bouwt, maar daar staat tegenover dat ze wel honing in de honingkamer zullen opslaan.

groeten,
Tieme

Cindy1988
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 15:32
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Cindy1988 » di 23 apr 2019, 08:49

Tieme schreef:Hi Cindy,

Kijk het maar eens rustig aan. Als je de nieuwe broedkamer met kunstraat onder de eerste broedkamer hebt gezet, kun je nu meteen als een honingkamer plaatsen.

Als je de nieuwe broedkamer bovenop hebt gezet, dan kun je beter even wachten tot de nieuwe ramen zijn uitgebouwd en belegd. Maar, als je graag honing wilt kun je vandaag de nieuwe broedkamer nog onderop zetten en de honingkamer erop.
Je zult zien dat het volk naar onderen toe niet zo snel bouwt, maar daar staat tegenover dat ze wel honing in de honingkamer zullen opslaan.

groeten,
Tieme
Ik had de broedkamer al eronder gezet, gisteren gekeken en alles was uitgebouwd en ze waren al begonnen met nectar op te slaan dus gisteren maar een honingkamer erop gezet zodat er ruimte blijft voor broed.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Tieme » wo 24 apr 2019, 11:34

Meestal als de bijen de honingkamer niet snel bezetten zijn ze er nog niet aan toe. Als je broed in je honingkamer krijgt is dat ook weer lastig. Dus het moerrooster kan beter blijven liggen.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Freek » wo 24 apr 2019, 21:48

Ik had de broedkamer al eronder gezet, gisteren gekeken en alles was uitgebouwd en ze waren al begonnen met nectar op te slaan dus gisteren maar een honingkamer erop gezet zodat er ruimte blijft voor broed.

Goed Zo Buckfast Bijen Knallen een broedkamer in een week vol als het beetje weer is eind april.
Inderdaad: Honingkamers erop nu.
En eens in de acht dagen de boel nalopen op koninginnencellen.
Die moet je misschien drie keer uitbreken maar als het een goede F1 is en je ze flink ruimte geeft in vorm van die tweede broedkamer en nu honingkamers verdwijnt het aanmaken van koninginnencellen na een tijd dat kan wel zes weken zijn maar buckfast bijen houden daarmee op zonder te zwermen als je blijft breken. Je krijgt dan enorm veel honing.

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Aflegger op stand houden

Bericht door Kroese » do 25 apr 2019, 11:59

Freek schreef: Die moet je misschien drie keer uitbreken maar als het een goede F1 is en je ze flink ruimte geeft in vorm van die tweede broedkamer en nu honingkamers verdwijnt het aanmaken van koninginnencellen na een tijd dat kan wel zes weken zijn maar buckfast bijen houden daarmee op zonder te zwermen als je blijft breken. Je krijgt dan enorm veel honing.

Freek
:D Meestal is 1 a 2 keer zwermcellen breken genoeg, en dan veel ruimte geven.
Het gebeurt ook regelmatig dat ze de doppen zelf ook weer afbijten.
Zit je volk te krap, dan is het vragen om zwermdoppen, ook bij de BF.
Ik houd de uitgewinterde moeren het hele jaar op de volken, en gaan de winter weer in als ze 1 jarig zijn.
De 2 jarige ruil ik meestal na de Linde om voor een jonge moer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 23 gasten