Verzamelbroedaflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Verzamelbroedaflegger

Bericht door tomer » do 18 apr 2019, 10:55

Ik ga vandaag wat gewone broedafleggers maken en 1 verzamelbroedaflegger. De gewone afleggers (1 of 2 ramen broed) breng ik naar een andere stand. De verzamelbroedaflegger (7 ramen broed) hou ik liever op de thuisstand. Het nadeel is dat het aantal bijen dan minder goed te doseren is en dat ze een tijdje geen vliegbijen hebben. De voordelen: niet sleuren met een grote kast, ik kan het volk dagelijks bekijken, op dag 13 moeten er geen doppen gebroken worden en riskeer je geen nazwermen, want er zijn enkel jonge bijen. Klopt deze redenering? Als ik de verzamelbroedaflegger naar een andere stand breng moet er op dag 13 sowieso ingegrepen worden. Er zou dan wel al vroeger een HK op kunnen. Wat is de beste keuze :think:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door Hans van der Post. » do 18 apr 2019, 12:57

De beste keus? die is aan jou. jij weet hoeveel tijd je hebt voor de verschillende oplossingen van jou vraagstuk.
Geef je een voorzetje: search.php?keywords=verzamelbroedaflegger
Er zijn 4 pagina's x 9 oplossingen :shhh: :)
!Hans.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door BBBeez » do 18 apr 2019, 14:02

Als je de verzamelbroedaflegger op de thuisstand laat staan dan zal een groot deel van de bijen weer naar huis vliegen. Je moet dus per raam voor de verzamelbroedafleger net als bij een veger 1 a 2 extra ramen met bijen bijvegen. Voor zwermen hoef je niet bang te zijn. Doppen breken is niet nodig.

Een verzamelbroedaflegger is vooral handig in combinatie met koninginnenteelt. Als je geen koninginnenteelt doet dan kun je net zo goed meerdere (2 of 3) afleggers maken. Daarmee spreid je het risico dat de redcel koningin goed bevrucht wordt. Je kan de afleggers later altijd weer verenigen. Voorwaarde is wel dat je genoeg kastmateriaal hebt voor die afleggers.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door oldtimer » do 18 apr 2019, 18:32

Omdat ik bijen vanuit Frankrijk mee wil nemen naar NL heb ik gisteren een broedaflegger gemaakt. Dadant Blatt 5 raams. Dit heb ik niet om een andere reden gedaan als de 10 ramer te ontlasten. Heb die aflegger niet nodig en op deze wijze was de enige manier naar mijn idee. Dus aflegger, 1 raam broed van 5. 3 ramen voer, 1 nieuw raam in het midden naast het broed.

De 5 ramer 1 nacht opgesloten en vanmorgen weer naast het volk gezet waar het afkwam. Beide kasten zijn nu reisklaar en kunnen gaan waar ze willen.

Bodem heeft vol gaas en bovenkant is vol gaas. Zo zet ik ze in de aanhanger met nog wat andere volken.

Het gaat er om dat ze levend overkomene . Het gaat niet om de aflegger..

Als ik ze laat staan zijn als ik terugkom de kasten leeg gezwermd. Franse bijen en zwermen gaat goed samen.

Het is wel de bedoeling andere moeren in te voeren in deze volken. Onder begeleiding van Hennie is dat eerder al eens goed gegaan.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door tomer » do 18 apr 2019, 20:37

Bij controle van de volken bleken er nog nergens zwermplannen te zijn. Heb uiteindelijk geen gewone afleggers (met 1 raam broed) gemaakt. Enkel 1 verzamelbroedaflegger met 7 ramen broed plus opzittende bijen (6 gesloten broed en 1 met veel open broed). Dan nog ongeveer 10 ramen bijen afgeschud. Het regende wel nectar... Ik hoop dat er nu voldoende bijen inzitten. Er zitten ook 3 ramen in met eten en wat stuifmeel. In 1 voerraam heb ik ook wat water gedaan.
Ik ga ze gewoon op de thuisstand laten staan. Vliegopening is een paar cm breed. Tot nu zijn er weinig bijen die terugvliegen, dat gebeurt misschien vooral morgen?
Er zullen nu dus redcellen gemaakt worden. Binnen 12-13 dagen wordt een koningin geboren. De andere doppen worden die weggeknaagd of steekt de 1e koningin de andere koninginnen in de doppen dood? Er zullen dus geen tuters en kwakers zijn? Geen kans op zwermen?
Is er een mogelijkheid om enkele reserve koninginnen te oogsten voor miniplus schudzwermpjes?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door tomer » vr 19 apr 2019, 16:10

Ik zie dat de VBA goed vol bijen zit. Ik had gedacht dat er meer zouden terugvliegen naar de andere kasten.
Ik dacht ook dat er een tijdje geen vliegbijen zouden zijn, maar er wordt wel wat in en uit gevlogen. Er zijn er zelfs die met stuifmeel binnengaan. Komt goed dus.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door tomer » di 30 apr 2019, 20:20

BBBeez schreef:Als je de verzamelbroedaflegger op de thuisstand laat staan dan zal een groot deel van de bijen weer naar huis vliegen. Voor zwermen hoef je niet bang te zijn. Doppen breken is niet nodig.
Vandaag dag 12 en ik hoor een tuter... moet ik dan toch doppen breken?? Vanavond nog of morgen late namiddag..?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door Hans van der Post. » di 30 apr 2019, 21:16

Wacht maar tot morgen tenminste hier wat noordelijker voor jou, het is nu tien graden.
Even naar de weersverwachting kijken en luisteren.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door tomer » di 30 apr 2019, 22:01

Ik had een paar dagen geleden al 4 van de 7 ramen op doppen gecontroleerd en de enkele doppen hierop weggedaan. Heb toen ook 1 raam met enkele doppen in een drieramer gezet om succeskansen op bevruchte moer te verdubbelen.
Moest nu dus nog maar 2 ramen bekijken. Was snel gebeurd. Temperatuur viel mee en ook handdoeken gebruikt. 8-tal doppen, meeste koninginnen nog niet rijp, 2 koninginnen als reserve in kooitje gedaan.
Tuter was achteraf nog goed te horen!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verzamelbroedaflegger

Bericht door tomer » wo 01 mei 2019, 11:58

Vandaag is de tuter nog steeds te horen, wil dat zeggen dat ik ergens een dop over het hoofd gezien heb?
Kwakers hoor ik niet.
Laatst gewijzigd door tomer op wo 01 mei 2019, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten