Dode moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Dode moer

Bericht door d.hentenaar » do 18 apr 2019, 15:31

Tijdens de inspectie gisteren kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat ik de F1 moer nergens kon vinden. Drie keer alle ramen vast gehad en bekeken inclusief de bak en bodem maar helaas geen moer.
Dan maar zoeken in het gras voor de vlieg opening en helaas, daar lag ze, dood en opgebaard. Waarschijnlijk eruit gewerkt door de schoonmaakster.

Tijdens de inspectie had ik al een soort van speeldopje gezien en langs de zijkant enigszins grotere cellen die meer op de cel van een dar leken. Geen zorgen dus dacht ik.

Wat nu te doen ? Gewoon het volk zijn gang laten gaan en hopen dat ze redcellen opzetten ?

Ik heb vandaag de hele kast nog een keer bekeken inclusief 4 keer alle ramen om te checken of er misschien een stille moerwissel had plaatsgevonden. Een nieuwe moer (zonder stip) kon ik echter niet ontdekken.

Ik heb ook een ander volkje met een goede KI moer waarvan ik een aflegger kan maken die vervolgens ook redcellen zullen gaan bouwen. Een aantal van die redcellen wil ik dan overzetten naar het moerloze volkje. De eigen redcellen wil ik dan verwijderen en vervangen door de cellen van de KI Pmoer.

Iemand nog een idee ?

Alvast dank voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dode moer

Bericht door Hans van der Post. » do 18 apr 2019, 21:45

Hoe is de stand van het volkje zonder moer?
Zijn er nog eitjes/larfjes dan wacht je tot alle broed is gesloten en breek dan de aangezette redcellen.
Hang dan van je P moer een raam met open broed in maar zonder opzittende bijen en 13 dagen later heb je een nieuwe moer. :violin:
!Hans.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Dode moer

Bericht door Freek » do 18 apr 2019, 22:21

Juist de werkwijze van Hans is de juiste!
Het is fijn dat je die zuivere KI moer hebt zo kun je uit eigen materiaal via Hans zijn manier een nieuwe F1 bekomen.
Ik had zelf maandag ook een koningin plat :o maar dat was al iets meer dan week terug gebeurd er waren al gesloten doppen die heb ik allemaal gebroken dus zodat die F2 - koninginnen niet uit kunnen komen.
Ik heb toen ook een raam eitjes uit het P volk (even goed opletten dat madam er niet op zit) afgeklopt in het P volk en dus zonder opzittende bijen in het moerloze volk geplaatst. En een ander raam van het moerloze volk afgeklopt en zonder bijen terug gehangen in het P volk zodat die ook weer helemaal vol raten zat. Ik had dinsdag nog even gekeken toen zaten er onderaan de lat al hele mooie cellen ik denk dat ik nog geluk heb ook dat ze op jonge larfjes zijn gezet, het lijken wel zwermcellen zo mooi verticaal hangen ze onderaan de raat :dance: .

Freek

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Dode moer

Bericht door d.hentenaar » zo 21 apr 2019, 20:35

Hoi.

Ik heb een aflegger kastje naast het moerloze volkje gezet met daarin 1 raam met opzittende bijen (van de P moer) om hiermee volgens de Pia Aumeier methode een nieuw volkje op te zetten. Dit was ik al gestart toen ik erachter kwam dat het andere volk moerloos was. Hier heb ik inmiddels al een aantal redcellen gezien en dit raampje kan ik nu mooi gebruiken om het moerloze volkje mee te redden, lijkt me.

Kan ik dit raampje eerst afkloppen in de oorspronkelijke kast en dan het raampje met de al aanwezige redcellen in het moerloze volkje plaatsen ?

De diverse gesloten cellen in het moerloze volkje heb ik vandaag allemaal verwijderd. In totaal waren dit er een stuk of 9.

Andere vraag: is het een optie om het aflegger volkje aan te houden door er 1 of 2 redcellen uit te snijden en over te zetten op een raam van het moerloze volk ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Dode moer

Bericht door tomer » zo 21 apr 2019, 21:01

Als je wil dat er nog een koningin uit dat raam met redcellen komt, zou ik het zeker niet afkloppen, maar voorzichtig overhangen met bijen en al.
Een aflegger is snel opnieuw gemaakt.
Of ja, enkele doppen overzetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten