Darren thuis laten..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Darren thuis laten..

Bericht door Honing_Bij » zo 21 apr 2019, 23:13

Lippe schreef:Darren tegenhouden met een rooster op de bodem geeft te veel stress aan het volk.

Ik zou bij een broedaflegger dan alle bijen in een emmer stoten. De BK met de bijvrije broedramen dan op de bodem zetten, daar een rooster opleggen. Vervolgens een lege BK erop zetten en daar de emmer met bijen op gooien. Even een kwartier wachten tot de bijen door het rooster op de ramen zijn gekropen en klaar.

Maar waarom zo’n brute ingreep voor een paar darretjes...
Dus de kans is groter dat ze door de rooster naar beneden kruipen dan dat ze maar boven kruipen?

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Darren thuis laten..

Bericht door Honing_Bij » zo 21 apr 2019, 23:17

tomer schreef:En kilometers rondom die andere standplaats is er geen enkele andere imker met buckfast? :think:
Je kan een rooster tussen broedbak en bodem zetten, dan kan er geen dar naar buiten.
Maar ik zou het niet te ingewikkeld maken, die paar darren in het vegertje zullen het verschil niet maken.
Zoals lippe zei denk ik ook dat het stress zal veroorzaken in het volk als je de darren opsluiten boven de moer rooster en daarnaast als ik de kast moet openen zullen ze toch naar buiten vliegen dus dat is denk ik ook geen optie.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Darren thuis laten..

Bericht door Honing_Bij » zo 21 apr 2019, 23:21

Freek schreef:I.d.d. ik denk dat ze met broed eronder ook wel door dat rooster kruipen!

Freek
Bij de veger neem ik raampjes mee waar geen darre-raat aan zit en mochten ze die weer aanmaken dan duurt het 24 dagen voordat ze er weer zijn dan is de veger tegen die tijd al weer terug.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Darren thuis laten..

Bericht door tomer » ma 22 apr 2019, 01:40

En waarom geen broedloze veger? Het volk start met weinig mijten. Als je dan bijen uit de honingkamers neemt, zitten er geen darren in je veger.

Lippe

Re: Darren thuis laten..

Bericht door Lippe » ma 22 apr 2019, 09:18

Honing_Bij schreef:
Lippe schreef:Darren tegenhouden met een rooster op de bodem geeft te veel stress aan het volk.

Ik zou bij een broedaflegger dan alle bijen in een emmer stoten. De BK met de bijvrije broedramen dan op de bodem zetten, daar een rooster opleggen. Vervolgens een lege BK erop zetten en daar de emmer met bijen op gooien. Even een kwartier wachten tot de bijen door het rooster op de ramen zijn gekropen en klaar.

Maar waarom zo’n brute ingreep voor een paar darretjes...
Dus de kans is groter dat ze door de rooster naar beneden kruipen dan dat ze maar boven kruipen?
Ja de bijen kruipen niet naar boven maar kruipen op de broedramen, je kunt ze een handje helpen met een pufje rook, maar na een minuut of 10/15 zitten ze weer op de ramen.

Lippe

Re: Darren thuis laten..

Bericht door Lippe » ma 22 apr 2019, 09:21

Honing_Bij schreef:
Freek schreef:I.d.d. ik denk dat ze met broed eronder ook wel door dat rooster kruipen!

Freek
Bij de veger neem ik raampjes mee waar geen darre-raat aan zit en mochten ze die weer aanmaken dan duurt het 24 dagen voordat ze er weer zijn dan is de veger tegen die tijd al weer terug.
... en dan duurt het nog 2 weken voordat de darren geslachtsrijp zijn. Van ei tot geslachtsrijp duurt 40 dagen bij een dar

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten