Tijdstip imkeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

PietvanDijkSoest
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 21:32
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Tijdstip imkeren

Bericht door PietvanDijkSoest » ma 22 apr 2019, 21:37

Wat is het beste tijdstip voor de bijen én de omgeving om te imkeren? Ik hoor verschillende verhalen. De een zegt: doe het op een zonnige windstille dag als veel bijen weg zijn en er geen kans op afkoeling is. In de praktijk is dat lastig, afhankelijk van de plek. Ik heb op een rustige ochtend de kast geinspecteerd maar de bijen waren zo boos, dat de kinderboerderij de tuin een paar uur moest afzetten. Zijn ze aan het eind van de middag moe en minder boos? Op cursus imkerden we altijd aan het eind van de dag rond 18 u (ivm werk cursisten) en dan waren de bijen heerlijk rustig. Maar ik ben dan weer bang voor te snelle afkoeling. Dus in verband met mogelijke overlast imker ik in de weekends en op feestdagen als er geen kinderen of andere gasten zijn en dan aan het eind van de ochtend, of begin van de middag. Met het warme Paasweer was het om 19 u ook nog lekker warm,

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door Jaap v.Popering » ma 22 apr 2019, 22:04

PietvanDijkSoest schreef: Ik heb op een rustige ochtend de kast geinspecteerd maar de bijen waren zo boos, dat de kinderboerderij de tuin een paar uur moest afzetten.
Mag ik vragen ...vind jij dat een goede plaats voor bijenvolken .?

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door JackC » ma 22 apr 2019, 22:18

Volgens mij is er geen beste tijdstip, gisteren begonnen om 10.00 uur doorgegaan tot 17.00 uur, geen enkel probleem. Vroeger zou ik niet snel beginnen, later eindigen probeer ik ook niet, maar belangrijk met bijen is je eigen houding, imker rustig = bijen rustig.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door oldtimer » ma 22 apr 2019, 22:22

Bijen is geen speelgoed, op een kinder boerderij Imkeren of t.b.v. educatie en/of bijenkasten neerzetten is vragen om narigheid.

Een beetje onnozel ook. Begrijp mij niet verkeerd, ik schrijf dit omdat ik het onverantwoord vind.


Maar om je vraag te beantwoorden, bij mooi weer zijn rond 12.00 en daarna de meeste bijen wel op zoek naar voedsel, dus heb je de minste bijen in de kast, maar bijen vliegen af en aan.
Alexander (Lex)

BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door BrennuS » ma 22 apr 2019, 22:31

Ik heb 1,5 jaar op de verenigingstal gestaan op een kinderboerderij, nooit problemen gehad.

Wat ik wel deed was handelingen aanpassen aan het tijdstip. Overdag snelle inspectie want minder bijen, s'avonds volledige inspectie. Eventueel met een doek erover ivm temperatuur en tja ook ik werk overdag.

Ingrijpende acties (als je dat verwacht) altijd na sluitingstijd.

Het vervelendste was als je een inspectie aan het uitvoeren had en je gestoord werd door bezoekers die de stal ongecontroleerd binnenkwamen of voor het vlieggat gingen staan. Een stuk bijengaas deed daar wonderen

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door Luuk » di 23 apr 2019, 04:56

Als je bang bent voor afkoelen moet je doorwerken. Niet klooien met doeken lijkt me, worden bijen daar niet onrustig van?

Bijen nog uren chagrijnig: lijkt mij een naar ras. Ik heb het ook een keer gehad op school. Nooit problemen (= jarenlang) maar ineens op 1 dag werden 10 leerlingen gestoken. Het was een stekerig volk.

Lijkt me dat je in de bijen moet werken als de kinderboerderij dicht is en voorlopig niet open gaat. En zo min mogelijk er in zitten.

Maar ook stekerige volken kunnen soms verrassend mak zijn. Ik had volken die bij transport enorm stekerig waren en bij honing oogsten werd ik geen enkele keer gestoken, terwijl het erg warm was toen en ik gewoon voor de kasten langs liep.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door Tieme » di 23 apr 2019, 08:59

Vervelend als je een leuke locatie hebt en de bijen werken niet mee. Toch is het zaak maatregelen te nemen. Enige jaren geleden kwam er ook een melding van bijen in Zwolle die de lammetjes op een kinderboerderij hadden gestoken.
Bijen zijn leuk en educatief, maar als er gestoken wordt moet het volk meteen weg. Reputatie komt te voet en gaat te paard.

Lippe

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door Lippe » di 23 apr 2019, 10:28

Ik ben zelf een weekend imker en ben meestal in de middag/avond in de bijen bezig met standaard inspecties.
Moet ik meer handelingen doen waarbij het afslaan van ramen bij komt kijken, zoals bijvoorbeeld het maken van starter of broedaflegger dan liever s'ochtends. De nectar spat het einde van middag en avond namelijk uit de ramen en s'ochtends hebben de bijen de nectar al ingedampt en naar zolder gebracht. Dan heb je daar geen last van. Heb vorig jaar een keer opnieuw een starter moeten maken, omdat de bijen zo'n natte kleffe kluit waren geworden dat ze onder in de starter bleven plakken en niet tegen de ramen opliepen. Heb de boel zo weer de kast ingekiepert.

BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door BrennuS » di 23 apr 2019, 12:51

Luuk schreef:Als je bang bent voor afkoelen moet je doorwerken. Niet klooien met doeken lijkt me, worden bijen daar niet onrustig van?
doorwerken is een goed advies, maar als je lerende bent heb je nog niet altijd een routine of verwachting hebt wat je kan aantreffen is een doek een prima optie. Werken met een doek heb ik aangeleerd gekregen in de cursus, zeker in het voorjaar kan je zo de warmte in de bak houden (en het iets rustiger aan doen). doek erover en de bak aan de kantzetten zodat je bij de volgende bak kan en in de onderste bak beginnen. vliegen ze altijd weer terug de bak in. Ik merk niet dat ze er erg onrustig van worden maar je moet hem er niet elke keer afhalen.

Groot voordeel met een doek is dat de bijen niet kunnen opvliegen, als het moerrooster er opzit heb je vrijwel hetzelfde effect.

Inmiddels heb ik de doeken bij me maar gebruik ze een stuk minder 8) maar als ze druk zijn en het niet leuk vinden doek erover. Gisteren om 11 uur staan werken zonder doeken en een voetbaltoernooi dat achter mij startte. Als ik dat eerder had geweten had ik een ander moment gepland maar de kasten waren al open en de dames waren rustig.

Maar wat er al werd gezegd door Tieme zou ik de komende tijd de werkzaamheden buiten de openingstijden uitvoeren totdat ze wat minder prikkelbaar zijn. In het ergste geval weghalen en vervangen door een ander volk. het is ook een optie om met de beheerder te praten en bijvoorbeeld de kasten naar een minder drukke plek te verplaatsen(wel een andere uitdaging) en wat af te zetten met bijengaas.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Tijdstip imkeren

Bericht door Tieme » di 23 apr 2019, 14:14

Lippe, Als je een starter maakt, kunt je de bijen afvegen ipv stoten. dan kan het ook weer op een ander tijdstip. Bij vegen spat het niet zo....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten