Bijen in het gras

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bijen in het gras

Bericht door Imkeramerongen » vr 26 apr 2019, 15:37

Beste allen,

Ik vermoed mogelijk een probleem bij 1 van mijn volken. Ik heb een stand met 2 volken. Het kleinere volk heeft geen problemen maar het grote volk wel.

Het grote volk is goed uitgewinterd met nog voldoende voer. Bij de voorjaarsinspectie halverwege maart hadden ze 3 ramen broed. Dit is gestaag uitgegroeid tot nu 8 ramen broed in 1 broedkamer. Daarboven op heb ik 2 weken geleden een honingkamer met kunstraat gezet. 8 ramen daarvan zijn uitgebouwd en 4 zijn gevuld met honing. Brias aanwezig. De bijen vliegen veel en komen vol stuifmeel terug. Op de raten zie ik geen afwijkingen. Veel stuifmeel rond het broednest.

Sinds enkele weken zie ik regelmatig rovers op de vliegplank (kale werksters) die vervolgens door wachters worden weggewerkt. De vliegspleet is smal (3-4cm breed). Het aantal rovers neemt echter toe. Vandaag zie ik veel bijen in het gras kruipen die proberen te vliegen, maar het lukt niet. Ik zie geen vervormde vleugels. De kaalheid wisselt.

Omdat ik zelf misschien dacht aan een varroa-probleem heb ik de mijtenval gecontroleerd, deze is gemiddeld 3 a 4 per dag. Ik zou dus na de honingoogst tegen varroa moeten gaan behandelen. Beide volken zijn in dec 2018 met oxaalzuur gedruppeld en in sept/aug 2018 met thymovar behandeld.

Zijn de bijen in het gras rovers die half zijn afgemaakt door de wachters of is het misschien toch een virusprobleem ten gevolge van varroa? Wat moet ik doen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen in het gras

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 apr 2019, 16:54

Kruipers op de grond duid op een van de vele virusnifectie's .
Kijk bij natuurlijke val (een week) hoeveel varroa's vallen. 1 - 2 Is aanvaardbaar.
Als na het uitlopen van het broed - na kunstzwermaken - je oxaal druppelt vang je heel veel varroa.
Haal wel de honingkamer voor een week eraf.
!Hans.

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Bijen in het gras

Bericht door Imkeramerongen » za 27 apr 2019, 10:39

Dankje Hans, ga ik doen. Ik vermoed zelf dat het chronic bee paralysis virus is. Terugdenkende heb ik hier tijdens het inwinteren misschien ook al verschijnselen van gezien, maar toen dacht ik dat het om roverij ging.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijen in het gras

Bericht door Tieme » za 27 apr 2019, 22:10

Lijkt op paralyse virus idd. Ik heb dit een keer gehad en opgelost door het volk op kunstraat te zetten (met 1 raampje open broed) en oxaalzuur te sproeien. Zelfde oplossing als voor de winter, maar zonder de suiker.
Omdat het vele broed lastig is kun je overwegen de moer in een Scalvinikooitje op te sluiten. De moer blijft dat leggen en flink hormonen afgeven, maar er komt geen broed bij. Na drie weken op kunstraat en voeren, en dan na anderhalve week sproeien als er open broed is. Totdat je gaat sproeien kan de honingkamer erop blijven. Ze zullen zelfs meer gaan halen omdat er steeds minder broed is.

Imkeramerongen
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 15:17
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Bijen in het gras

Bericht door Imkeramerongen » ma 10 jun 2019, 20:27

Een korte update: ik heb kort na jullie advies een broedaflegger en een vlieger met koningin gemaakt. Ik heb beide volken met oxaalzuur behandeld in de broedloze periode maar had de dagen erna niet veel mijtval (niet meer dan 5 per dag). Het gesloten darrenbroed dat ik recent heb uitgesneden bevatte geen mijten dus de behandeling heeft denk ik wel effect gehad. Ik had ook last van mieren op de bodemplank dus die zullen wel wat mijten meegenomen hebben. Ik heb beide volken een extra broedkamer gegeven en relatief veel kunstraat om uit te bouwen. Sinds deze week zie ik gelukkig geen verschijnselen meer van het virus.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten