kunstzwerm maken, temperatuur laag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Onifrei
Berichten: 5
Lid geworden op: di 06 aug 2013, 11:38
Contacteer:

kunstzwerm maken, temperatuur laag

Bericht door Onifrei » do 02 mei 2019, 22:29

Collega's, ik worstel met de vraag of het verstandig is dit weekend kunstzwermen te maken van de vier volken die ik heb. Darren, speeldoppen, zelfs al een belegde zwermcel (of wisselcel) gebroken (moer gezien). Maar de temperatuur hier aan de kust is de aankomende dagen zo laag (9 a 10 gr), en er staat bijna altijd wel wind. Wat te doen, wachten, met kans op zwermen, of moeten ze even door de kou heen bijten? Als de temperatuur zo'n issue is, hoe imkeren onze vrienden dan in Noorwegen?

- Rob

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kunstzwerm maken, temperatuur laag

Bericht door Hans van der Post. » do 02 mei 2019, 23:11

Ik heb vanmiddag doppen gebroken 10 graden. Bijen waren niet blij. Zit ook aan de kust (Oegstgeest).
Zou in iedergeval het volk waar een open dop in zat een kunstzwerm maken.
Dek de bakken waar je niet in werkt af met een oude handdoek. Zoek de moer te beginnen in de onderbak.
Maak niet de fout om dan de bovenbak op de net nagekeken onderbak te zetten. :violin:
tip: zet je ijsmuts op. :think:
!Hans.

Lippe

Re: kunstzwerm maken, temperatuur laag

Bericht door Lippe » vr 03 mei 2019, 10:38

Ik heb gisteren mijn doppen moeten inkooien bij 12 graden. Ook geen pretje die afkoeling aan de doppen, maar kon nog wel gewoon zonder kap werken. Helaas vergeten de moerroosters te plaatsen, dus kan vanavond weer dat raam gaan lichten.

Die kunstzwermen zou ik inderdaad ook wel maken. Bij de eerste zonnestraal volgende week als het beter wordt zullen ze er anders vandoor gaan. Zou ze ook voeren als je geen voer meegeeft. Heb ook nog 2 volken al een week of 2 niet nagekeken, ga er nu ook niet meer in, zie het volgende week wel weer. De Q's zijn geknipt dus de bijen zal ik niet verliezen.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: kunstzwerm maken, temperatuur laag

Bericht door bazzel » vr 03 mei 2019, 22:06

Vandaag even in een broedloze veger gekeken die ik 25 april gemaakt heb. 4 ramen bijen echter voertaal bijna leeg. Gelijk gestart met voeren want komende tijd gaan ze veel binnen zitten.
Kortom genoeg voer meegeven en anders voeren

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten